ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۰۱۱۹
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰

در ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم کمیته امداد امام خمینی (ره) مکلف شد با هدف توانمندسازی و ایجاد درآمد پایدار، افراد تحت پوشش خود و همچنین افراد کم درآمد جامعه را در طرح های اشتغال خرد و خانگی را دارای شغل پایدار نمایند و دولت هم تسهیلات بانکی این موضوع را در بودجه سنواتی پیش بینی کند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در نشست علنی امروز- یکشنبه ۲۸ آبان ماه- مجلس شورای اسلامی ادامه رسیدگی به جزییات لایحه برنامه هفتم در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان با بندهای الحاقی ۱و ۲ ماده ۳۱ موافقت کردند.
در بندالحاقی یک ماده ۳۱ آمده است:دولت موظف است در طول اجرای قانون برنامه علاوه بر پرداخت یارانه فعلی، هرسال حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور را متناسب با سطح محرومیت بر مبنای متوسط ۲۰درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار، در چهارچوب بودجه سنواتی و از محل درآمد قانون هدفمندکردن یارانه ها با حذف خانوارهای پردرآمد و در قالب ردیف مستقل از طریق دستگاه های مذکور پرداخت نماید.
عبدالرضا مصری نایب رییس مجلس شورای اسلامی در موافقت با این بند گفت: این بند عین قانون برنامه ششم توسعه است که نسبت به هزینه زندگی و خط فقر فاصله زیادی دارد. این ۲۰ درصد متوسط برای خانواده های تحت پوشش تعریف شده که ۷۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان است و عدد چشمگیری نیست و اشکال کار این است که افزایش نیمه سال برای کارکنان دولت داشتیم که به مددجویان اضافه نشد و از ابتدای امسال در قانون بودجه تصویب شد که ۴۰ درصد مستمری مددجویان اضافه شود ولی نشد و فقط ۲۰ درصد اضافه شد این ظلم زیادی به خانواده های بی بضاعت است این خط فقر نیست خط بقاست امیدواریم این حداقل با رای نمایندگان به تصویب برسد.
محسن نجفی خواه نماینده دولت در تشریح این بند گفت: هم پارسال دو نوبت افزایش در مورد مستمری مددجویان اعمال شد و امسال هم حکمی که مجلس تصویب کرد ۴۰ درصد اجرایی شد در ابتدای سال ۲۰ درصد و بعد هم ۴۰ درصد اعمال شد این حکم ماده ۷۹ قانون برنامه ششم است در لایحه نبوده و کمیسیون تلفیق آورده است که مامشکلی با این حکم نداریم.
نمایندگان در ادامه با بند الحاقی ۲ ماده ۳۱ بدین شرح موافقت کردند: کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی مکلفند با هدف توانمندسازی و ایجاد درآمد پایدار، افراد تحت پوشش خود و همچنین افراد کم درآمد جامعه را در طرح های اشتغال خرد و خانگی با رویکرد زنجیره های تولیدی و تعیین سهم در رشد تولید ملی، دارای شغل پایدار نمایند. دولت مکلف است منابع مورد نیاز شامل تسهیلات قرض الحسنه بانکی، کمک های خیرین، نهادهای عمومی و ستادها و بنیادهای انقلاب اسلامی را با در نظر گرفتن سرانه قابل قبول اشتغال در بودجه سنواتی پیش بینی نماید.
علی جدی در مخالفت با این بند الحاقی گفت: اعطای تسهیلات برای توسعه اشتغال های خُرد در خیلی جاها موفق عمل نکرده است بهتر است این تسهیلات برای ایجاد اشتغال پایدار به پشتیبان ها داده شود.
ابراهیم عزیزی در موافقت با این بند الحاقی گفت: ما از جامعه مولد صحبت کردیم که آزمایش خود را پس داده است. کمیته امداد در طول این سال ها خوش درخشید و ۹۲ درصد اشتغالی که کمیته امداد ایجاد کرده است اشتغال پایدار بوده است .
نماینده مردم شیراز تصریح کرد: کمیته امداد سعی کرده به سمت اقدامات مولد برود و این نهاد در حوزه نظارت و پایش منابع خوب عمل کرده است و با توسعه و توانمند سازی این اقشار بخش اعظم مستمری بگیران از مدار حمایت کمیته امداد خارج می شوند . این بهترین فرصت برای توانمند سازی است و مجلس باید حامی این قشر باشد این حرکت خوب را در برنامه هفتم حمایت کنید.
نجفی خواه نماینده دولت در مخالفت با این بند الحاقی گفت: این حکم در قانون احکام دائمی در ماده ۵۲ آمده و تکراری است از این جهت نیازی به این حکم نیست ما با این حکم مخالف هستیم.

ارسال نظرات