ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۱۷۲۱
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر دانشجوپروری در حوزه پژوهش، پارک‌های علم و فناوری را محل پیوند بین حوزه دانش و صنعت عنوان کرد.
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲

به گزارش بازارکار به نقل از وبدا، بهرام عین اللهی در آیین آغاز عملیات استقرار شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت در پارک علم و فناوری شهید قاسم سلیمانی، با اشاره به تاریخ پر افتخار ایران اسلامی در حوزه سلامت در ۴۵ سال گذشته، خاطرنشان کرد: ایران در تمام حوزه‌ها به خصوص در عرصه سلامت به رغم موانع و مشکلاتی که توسط دشمنان برایمان ایجاد شد، یکی از قوی‌ترین نظام‌های سلامت دنیا، در ایران شکل گرفته است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران با وجود استادان و فرهیختگانی که دارد، به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر نه فقط در ایران بلکه در سطح منطقه مطرح است.

نقش مهم دانشگاه‌ها در تولید علم و مرجعیت علمی

وزیر بهداشت عنوان کرد: امروزه از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود که در تولید علم و حرکت به سمت مرجعیت علمی نقشی مؤثر ایفا کنند.

اهمیت دیپلماسی علم

عین اللهی با تاکید بر اهمیت دیپلماسی علم، ادامه داد: دیپلمات کسی است که به پرچم و آرمان‌های ملت خود متعهد و ملتزم باشد و ما در عرصه علم به دانشمندانی نیاز داریم که نسبت به کشور خود احساس تعلق، تعهد و وفاداری داشته باشند. وظیفه دانشگاه‌ها این است که دانشمندانشان را دیپلمات علمی بار بیاورند و با چنین رویکرد و روحیه‌ای تربیت کنند.

وی گفت: از استادان انتظار می‌رود تا در همه سطوح از جمله روش تدریس، درمان و پژوهش، خلاقیت و نوآوری داشته و «وطن دوستی» را که از شاخصه‌های بسیار مهم تعهد و دیپلماسی علم است، به نسل جوان آموزش دهند.

عین اللهی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران بنیه فرهنگی و دینی غنی و الهام بخشی دارد، خاطرنشان کرد: همه استادان باید در کار‌های پژوهشی مشارکت کنند، با فعالیت‌های فردی نمی‌توان طرح‌های بزرگ را پیش برد. زیرا در حوزه سلامت، سرعت اهمیت بسیاری دارد و اقدامات باید بموقع انجام شود.

وزیر بهداشت اضافه کرد: با تجهیز کلان بیمارستان‌های حضرت مهدی (عج) و غدیر، دو هزار تخت بیمارستانی به مجموع تخت‌های بیمارستانی تهران افزوده شد که این اقدام با سرعت قابل توجه و بی‌سابقه‌ای انجام گرفت.

وی با تاکید بر اهمیت رضایتمندی مردم، کارکنان و استادان گفت: در دانشگاه‌ها به رهبری سازمانی نیاز داریم نه ریاست. چنانچه دانشگاه‌ها با شیوه رهبری سازمانی هدایت شوند، همه عناصر می‌توانند در مدیریت مشارکت کنند تا از تمام استعداد‌ها استفاده شود.

وزیر بهداشت درخصوص نقش دانشجویان در پیشرفت علمی کشور گفت: اکثر پیشرفت‌ها با مشارکت دانشجویان حاصل شده است و حضور افراد جوان در کنار پیشکسوتان و دانشمندان باتجربه، به پیشرفت منجر می‌شود.

دانشجوپروری درحوزه پژوهش

به گفته وزیر بهداشت، دانشجوپروری فقط به حوزه آموزشی محدود و منحصر نمی‌شود و در حوزه پژوهش هم باید به آن توجه شود.

عین اللهی، مسئولیت‌شناسی و خودباوری را از ویژگی‌های یک محقق و دانشمند موفق برشمرد و گفت: دانشگاه فقط محل تدریس و جزوه نیست، بلکه باید در تولید علم دستاورد قابل تعریف داشته باشد و تاثیر خود را در جنبش نرم افزاری در سطح کشور و دنیا نشان دهد.

پیوند دانشگاه و صنعت در پارک‌های علم و فناوری

وزیر بهداشت، پیشرفت علم و فناوری در بسیاری از کشور‌های دنیا را ناشی از پیوند دانشگاه و صنعت دانست و افزود: وزارت بهداشت برای گسترش ارتباط دانشگاه و صنعت با تأسیس پارک‌های علم و فناوری از کسب و کار‌های کوچک و افراد خلاق حمایت می‌کند.

وی افزود: پارک‌های علم و فناوری نهاد‌هایی حمایتی هستند که حلقه‌ای اقتصادی بین مراکز علمی و پژوهشی و کارآفرینی را شکل می‌دهند.

پارک‌های علم و فناوری، نهاد‌هایی حیاتی برای رشد کشور

وی با تاکید بر لزوم تامین امکانات متنوع در پارک‌های علم و فناوری به منظور تسهیل پژوهش و تولید علم، گفت: پارک‌های علم و فناوری، نهاد‌هایی حیاتی برای رشد کشورند، چراکه این پارک‌ها می‌توانند بستر لازم را برای تبدیل دانش به توانمندی فنی و فناوری را ایجاد و نیز به کارآفرینی و گسترش اشتغال مولد کمک کنند.

عین اللهی در ادامه سخنانش، با تاکید بر مزیت شبکه‌سازی کارآفرینان جوان، ایده پردازی، دوری از تقلید در پژوهش و نیز محصول محور بودن پارک‌های علم و فناوری، گفت: دسترسی به منابع علمی روز دنیا در پارک‌های علم و فناوری ضروری است و انتظار می‌رود که مجموعه‌ای از ایده‌های تازه و منحصربفرد در این مراکز تولید و پردازش شود.

اهمیت سرمایه‌گذاری در پژوهش

وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش، تولید علم و تولید محصول داخلی، گفت: تولید علم و محصول علم پایه، کشور را به سمت خودکفایی سوق می‌دهد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت حقوقی و معنوی از مخترعان، ثبت اختراعات و حمایت از مالکیت معنوی در پارک‌های علم و فناوری عنوان کرد: هدف این مراکز گسترش ارتباط بین دانشگاه و صنعت، انجام پژوهش‌های مورد نیاز کشور، انتقال دستاورد‌های علمی به کارآفرینان و هم افزایی با اقتصاد ملی است.

وی، کاهش هزینه‌های تولید، راه اندازی استارتاپ‌ها و بهره مندی از افراد باتجربه و متخصص را از دیگر مزایای پارک‌های علم و فناوری توصیف کرد و گفت: بسیاری از کشور‌های پیشرفته پارک‌های علم و فناوری را گسترش داده‌اند و ما نیز می‌توانیم با گسترش این پارک‌ها به سمت مرجعیت علمی پیش رویم و بازار‌های گسترده‌ای را در کشورمان و در کشور‌های مجاور و دوردست برای محصولات فناورانه و سلامت محور به دست آوریم.

وزیر بهداشت با بیان این که اغلب کشور‌های جهان به دارو‌ها و تجهیزات پزشکی ایرانی اعتماد دارند، گفت: با زیرساخت‌هایی که فراهم‌شده، امکان به دست آوردن سهم قابل توجه از بازار‌های دنیا را داریم.

عین اللهی در پایان تصریح کرد: پارک‌های علم و فناوری بستری برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان، ایده پردازی، تدوین دانش فنی و فروش و تجارتند و ما نیز در دولت معافیت‌های مالیاتی این مراکز و ارائه تسهیلات به آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

ارسال نظرات