ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۱۹۳۹
رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت با تصریح اینکه شورا‌های آموزش و پرورش دستاورد‌های خوبی برای نظام تعلیم و تربیت، جذب منابع و توسعه آموزش‌های مهارتی و ... داشته اند گفت: همایش شورا‌های آموزش و پرورش ۲۵ دیماه با حضور وزیران آموزش و پرورش و کشور در تهران برگزار می‌شود.
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰

به گزارش خبرنگار بازارکار، احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در نشست خبری ضمن تشریح دستاورد‌های شورا‌های آموزش و پرورش در ۳۰ سال گذشته، یادآور شد: همایش شورا‌های آموزش و پرورش ۲۵ دیماه با حضور وزیران آموزش و پرورش و کشور در تهران برگزار می‌شود و احتمال حضور معاون اول رئیس جمهور نیز در این همایش وجود دارد چرا که ایشان برای این همایش دعوت شده است.
همکاری ده هزار نفر در قالب شورا‌های آموزش و پرورش
محمودزاده عنوان کرد: خوشبختانه در سال گذشته ۱۰ هزار نفر در قالب شورا با آموزش و پرورش همکاری داشتند، در این جلسات، درآمد‌ها و کیفیت بخشی نظام آموزشی مورد بررسی قرار می‌گیرد. براساس ظرفیت شورا کیفیت بخشی نظام آموزشی در حال بهبود است و شورا‌های آموزش و پرورش حدود ۲۱۵ جلسه برگزار کرده است. برخی این جلسات در استانداری ها، با موضوع آموزش و پرورش و همچنین در فرمانداری‌ها برگزار شده، گزارش‌های این جلسات به وزارت کشور ارسال شده است.
وی عنوان کرد: کارگروه پرورشی، کار گروه نوسازی، کارگروه کیفیت بخشی به مدارس دولتی، کارگروه ورزشی در شورا‌ها تشکیل شده است و دستورالعمل ملی برخی مسائل از جمله گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مدارس، اقامه نماز، مدارس عشایری، تقویت مدارس دولتی به شورا‌ها داده شده است و در راستای گسترش آموزش‌های هنرستانی و فنی و حرفه‌ای کارخانه‌ها در برخی از استان‌ها از جمله اصفهان و هرمزگان کنار آموزش و پرورش آمدند.
نامگذاری ۲۴ تا ۳۰ دیماه به نام شورا‌های آموزش و پرورش
محمود زاده عنوان کرد: سی امین همایش مشترک شورا‌های سراسر کشور در وزارت کشور با حضور مدیران کل در روز ۲۵ دی ماه برگزار می‌شود، زیرا که از ۲۴ تا ۳۰ دی ماه هفته شورا‌های آموزش و پرورش نامگذاری شده است. باید ظرفیت شورا‌ها برای آموزش و پرورش طبق ماده ۱۱،۱۳،۱۵،۱۶،۱۸ توسعه دهیم. بحث مولد سازی برای املاک اضافه آموزش و پرورش توسط سازمان نوسازی در حال انجام گرفتن است. حدود ۳ هزار و ۵۰۰ مدرسه هئیت امنایی داریم که حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در مدارس هیئت امنایی تحصیل می‌کنند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سی‌امین سالروز تصویب قانون تشکیل شورا‌های آموزش و پرورش، درباره اقدامات این شورا‌ها توضیح داد: این قانون در سال ۱۳۷۲ با ۲۲ ماده و ۲۱ تبصره به تصویب مجلس رسیده و ترکیب اعضای شورای آموزش و پرورش را در استان و منطقه اعلام کرده است. در استان‌ها ریاست جلسات این شورا‌ها بر عهده استانداران و در مناطق بر عهده فرمانداران است.
۴۱۳ میلیارد تومان درآمد شورا‌ها از قبل عوارض
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی با بیان اینکه سه درصد از عوارض مربوط به پروانه ساختمان‌ها و تفکیک زمین باید در اختیار شورا‌های آموزش و پرورش به منظور کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی قرار گیرد، افزود: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۴۰ میلیارد تومان از این محل درآمد داشتیم که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۴۱۳ میلیارد تومان رسید. این درآمد برای کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی در شورا‌های آموزش و پرورش هزینه می‌شود. از سوی دیگر در مجموع در سال ۱۴۰۰ درآمد شورا‌های آموزش و پرورش تقریبا ۱.۳ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ این عدد ۳.۷ هزار میلیارد تومان بود. این یعنی درآمد شورا‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل خود ۷۲ درصد رشد داشت.
وی ادامه داد: مهم‌ترین سرمایه کشور براساس هه اسناد بالا دستی از جمله سند تحول بنیادین است؛ همه افراد جامعه بخشی از سنین خود را در مدارس و در کنار معلمان سپری می‌کنند. نگاه همه جوامع براین است که این آینده کشور در مدارس است. ما هم براین معتقدیم اینده کشور از مدارس عبور می‌کند، پس باید مدارس قوی داشته باشیم. معلم، مدرسه و دانش آموزان در این امر بسیار مهم است. آموزش و پرورش برای استفاده از ظرفیت نیروی انسانی به کمک رسانه‌ها، مردم نیازدارد. مجموعه مدرسه‌ها باید در شورا‌ها به خوبی چیده شود تا بتوانیم که در راه تربیت حدود ۱۷ میلیون دانش آموز گام برداریم.
کاهش بازماندگان از تحصیل در مناطق آزاد به ۱۰ هزار نفر
رییس سازمان مدارس، مراکز غیردولتی گفت: ۲۳۰ هزار دانش آموز در هفت منطقه آزاد تجاری تحصیل می‌کنند؛ در ابتدای دولت سیزدهم ۳۲ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در این مناطق داشتیم که هم اکنون تعداد بازمانده از تحصیل به ۱۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل رسیده است، اکثر این تعداد در دو منطقه آزاد از جمله چابهار و اروند شناسایی شدند.
۵۱۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد هنرستان‌های مهارتی
رئیس سازمان مدارس غیردولتی در پاسخ به سوال بازارکار در زمینه استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ برای توسعه مهارت و اشتغال گفت: امسال ۵۱۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار مؤسساتی قرار می‌دهیم که به سراغ ساخت هنرستان می‌روند تا مسیر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در مدارس غیردولتی توسعه دهیم.

آموزش و پرورش

ارسال نظرات