ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۲۷۳۶
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱

کارشناسان می‌گویند همچنانکه کمپانی‌های فناوری هرچه بیشتر روی استفاده از هوش مصنوعی برای انجام کار‌های روزمره خود تکیه می‌کنند، اخراج کارکنان انسانی آن‌ها شتاب بیشتری می‌گیرد.
به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، وبسایت «کوارتز» که اخبار حوزه تکنولوژی را پیگیری می‌کند، گزارش داد که تنها طی یک هفته اخیر میزان اخراج کارکنان حوزه فناوری به نزدیک دو برابر رسید و ۲۴۰۰۰ نفر شد. بعدا بیش از ۱۰۰۰۰ کارکن فنی در سراسر جهان شغل خود را از دست دادند، و سپس «مایکروسافت» در بخش تولید بازی خود ۱۹۰۰ را اخراج کرد.
ریزش‌های شغلی در ماه ژانویه به بالاترین میانگین ماهانه در دو سال گذشته رسیده است. یک دلیلش این است که شرکت‌ها در ابتدای سال قرارداد‌های کاری افرادی که مایل به ادامه همکاری با آن‌ها نیستند را فسخ می‌کنند. اما کارشناسان می‌گویند دلیل اصلی آن روی آوردن به هوش مصنوعی است، چرا که غول‌های فناوری مثل «گوگل» و «آمازون» گفته‌اند که اخراج‌ها در آن شرکت‌ها ادامه خواهد یافت.
بسیاری از این اخراج‌ها درست در زمانی روی می‌دهد که کمپانی‌های فناوری در حال تقویت موقعیت خود با استفاده از هوش مصنوعی هستند. شرکت‌هایی مثل «دیتاماینر»، آمازون و گوگل نه تنها نقش کارکنان خود در کار‌های روزمره شرکت را کاهش داده‌اند، بلکه به تعریف و تمجید از هوش مصنوعی پرداخته‌اند.
کارشناسان هشدار می‌دهند که تعریف و تمجید شرکت‌های بزرگ فناوری از هوش مصنوعی و در عین حال کاهش نیروی کار انسانی، سؤالات اساسی درباره تأثیر هوش مصنوعی و اتوماسیون بر روی مشاغل مردم ایجاد می‌کند و به حق به نگرانی بسیاری انجامیده است.
به گزارش کوارتز، امسال اخراج‌ها در کمپانی‌های فناوری نسبت به دو سال گذشته بیشتر «متمرکز» شده است. در حالی که در سال ۲۰۲۳ حدود ۹۹ شرکت به‌طور پیوسته تقریبا هر ماه به کاهش ملایم کارکنان انسانی خود پرداختند، در یک ماه اول امسال نزدیک به ۲۴۰۰۰ نفر فقط در ۸۲ شرکت اخراج شده‌اند.

ارسال نظرات