ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۳۰۰۳
معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم: اعلام کرد: در دهه فجر امسال در حوزه آموزش عالی ۸۱ پروژه عمرانی با زیربنای ۱۴۷ هزار مترمربع و با اعتباری بالغ بر ۱۶۸۰ میلیارد تومان در ۲۷ استان و ۳۶ دانشگاه به بهره برداری می رسد .
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸

به گزارش بازارکار از روابط عمومی وزارت علوم ،علی خطیبی  امروز یکشنبه 15 بهمن ماه در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت :نهضت ساخت خوابگاه متاهلی در آموزش عالی شروع شد و سه هزار و ۲۰۰ واحد خوابگاه متاهلی در ۵۴ دانشگاه در مراحل مختلف ساخت قرار دارند که امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ به دانشجویان تحویل داده شوند. دو دستور به دانشگاه ها در این حوزه دادیم؛ اول اینکه ۱۰ درصد درآمد اختصاصی و ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی هر دانشگاه باید صرف خوابگاه متاهلی شود.
ساخت مسکن متاهلی در دوسال معادل 30 درصد کل مسکن ساخته شده در تاریخ آموزش عالی 
وی افزود: توسعه خوابگاه متاهلی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سراسر کشور از اولویت های ماست. ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی از ابتدای کار دانشگاه در ایران در سال ۱۳۱۳ تا ۱۴۰۰ کمتر از هزار واحد بوده و از سال ۱۴۰۰ تا امروز ۳۰۰ واحد ساخته و تحویل زوج های دانشجو داده شده است که حدود 30 درصد ظرفیت گذشته است.
لزوم افزایش  بودجه خوابگاه‌های متاهلی 
معاون وزیر علوم  در مورد بودجه ای که مطابق قانون جوانی جمعیت باید به وزارت علوم برای تامین خوابگاه های متاهلی اختصاص می یافت، اظهار داشت: در بودجه سال ۱۴۰۲ بر اساس جدول پیوست ۹، مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان برای توسعه خوابگاه متاهلی اختصاص یافته بود که از این میزان ۵۰۰ میلیارد تومان سهم وزارت علوم و ۲۰۰ میلیارد تومان سهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود که نیازمند افزایش این بودجه در سال های آتی هستیم. 
پرداخت پاداش پایان خدمت 
خطیبی ادامه داد: پاداش پایان خدمت همه کارکنان‌ آموزش عالی تا پایان سال ۱۴۰۱ و تمام معوقات را در این حوزه تسویه کردیم. همچنین مالیات قراردادهای پژوهشی که به صورت پلکانی بوده و شرایط سختی را برای پژوهشگران پدید آورده بود، با تلاش ها  و همکاری دستگاههای نظارتی و سازمان امور مالیاتی به پنج درصد گذشته برگرداندیم که این مبلغ نیز ثابت است.
مولد سازی دارایی ها برای کاهش تدریجی اتکاء به دولت 
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم  در مورد وابستگی  زیاد  دانشگاه ها به بودجه دولتی و راه های کاهش آن گفت: این امر به یکباره قابل حل نیست زیرا دانشگاه ها طی سالیان طولانی به بودجه دولتی وابسته شده اند. البته این دانشگاه‌ها در مسیر کاهش وابستگی از راه های مولدسازی دارایی های راکد و افزایش درآمدهای پژوهشی قرار دارند. 
ساخت مسکن برای دانشگاهیان 
معاون اداری،مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در این نشست خبری  گفت: در یک سال اخیر ساخت مسکن برای اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشگاه‌ها در دستور کار قرار است، پیرو سیاست‌های ابلاغی دولت و مصوبات مجلس شورای اسلامی و نهضت ملی مسکن از این فرصت قانونی بهره بردیم و مطابق آن از  اراضی مازاد در دانشگاه‌ها و ذیل قانون نهضت ملی مسکن برای ساخت واحدهای مسکونی استفاده کردیم.
وی افزود: توافقنامه با وزارت راه انجام شد که بر اساس آن ذیل قانون نهضت ملی مسکن از اراضی مازاد دانشگاه‌ها استفاده کنیم. در ۷۱ دانشگاه بیش از هزار هکتار اراضی شناسایی و برای طرح ملی مسکن در نظر گرفته شده است.
به گفته وی؛ آنچه که هم اکنون برای طرح ملی مسکن و واگذاری زمین برای ساخت مسکن مشخص شده و اقدامات اولیه آن انجام شده است ، حدود ۳۰۰ هکتار است، که مطابق آن در ۱۳ دانشگاه  ۱۴۵۰۰ واحد مسکونی بر اساس تراکم قانون برای هیئت علمی و کارمندان استفاده خواهد شد.
خطیبی با بیان اینکه بخشی از این زمین‌ها  حتی در بخش های پردیس اصلی قرار دارد، عنوان کرد: عمدتا از زمین‌هایی که در برنامه تفصیلی دانشگاه کاربردی علمی و پژوهشی ندارند، استفاده خواهیم کرد.
فوق العاده کارکنان و یاوران علمی در بودجه ۱۴۰۳ لحاظ شد
معاون وزیر علوم در ادامه این نشست گفت: مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ ردیف فوق العاده خاص برای کارکنان برخی وزارتخانه ها در نظر گرفته است و با پیگیری های وزارت علوم و شخص وزیر علوم در مجلس شورای اسلامی، این فوق العاده خاص که ۳ هزار امتیاز است روی حکم یاوران علمی یا کارکنان غیر عضو هیئت علمی دانشگاه ها نیز لحاظ می شود.

ارسال نظرات