ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۷۴۸۳
مشهد-ایرنا- معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: هتل‌سازی در مشهد اکنون به شیوه‌های پیشین و به میزان گذشته انجام نمی‌شود، باید دغدغه فعالان حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاران در حوزه مالیات رفع گردد تا زمینه برای توسعه این صنعت فراهم شود.
سه‌شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱

به گزارش ایرنا از اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی، یوسف بیدخوری روز سه‌شنبه در نشست کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی استان افزود: بیشتر واحدهای اقامتی مشهد در سال‌های گذشته ساخته شده است، در حال حاضر سرمایه‌گذاری چندانی توسط بخش خصوصی در صنعت هتل‌سازی این کلانشهر انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به مباحث مالیاتی حوزه گردشگری بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آمادگی برگزاری کلاس‌های آموزشی در حوزه مالیاتی را برای فعالان گردشگری دارد، برخی از چالش‌های مالیاتی مانند بررسی پرونده‌های ارزش افزوده ۱۰ سال گذشته مجموعه‌های گردشگری به صورت محدود رخ می‌دهد که امکان رفع آنان وجود دارد.

عضو هیات ربیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست به گرفتن مالیات از آژانس‌های مسافرتی و هواپیمایی استان اشاره کرد و گفت: درصورتی که سیستم حسابرسی و دفاتر آژانس‌های هواپیمایی دقیق و صحیح باشد، امکان صدور برگه مالیات غیرواقعی برای آنان وجود ندارد و در صورتی که دفاتر حسابرسی آژانس‌های هواپیمایی اصلاح گردد، برخی از مشکلات در این زمینه رفع می‌شود.

محمدحسین روشنک افزود: در این میان، آموزش به مودیان برای استفاده صحیح از سامانه مودیان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، برگزاری نشست مشترک با ممیزان مالیاتی در این زمینه موثر است و در نشست‌های آموزشی باید از ظرفیت نهادهای دولتی استان نیز استفاده شود.

وی خاطر نشان کرد: بازگشت سرمایه در حوزه هتل‌داری زمان بر است و در کوتاه مدت، سوددهی نخواهد داشت، سازمان مالیاتی نیز پس از سوددهی هتل‌ها باید مالیات را از صاحبان آن‌ها طلب کند.

نایب رییس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در صورت عدم رفع چالش‌های مالیاتی فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی، مالیات این صنعت در سال‌های آتی به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت، هم اکنون امکان رصد حق‌الزحمه رزرو هتل‌، پرواز و غیره وجود دارد؛ اما واسطه‌گران فروش پروازهای خارجی و رزرو هتل‌ها، برای عدم رصد واحدهای مالیاتی، شماره حساب متعلق به فرد دیگری را ارسال می‌کنند.

ناصر غفران اضافه کرد: از سوی دیگر متاسفانه ممیزان مالیاتی از موضوعات حوزه گردشگری اطلاع کافی نداشته و تراکنش‌های مالی شرکت هواپیمایی را مبنای تعیین مالیات در نظر می گیرند، درحالی که سود آژانس‌های هواپیمایی تنها چند درصد از هزینه رزرو هتل و بلیت هواپیما است.

وی بخش دیگر سخنانش را به چالش‌های پیش‌فروش بلیت قطار اختصاص داد و گفت: پیش‌فروش بلیت قطار در کشور دچار چالش بوده و نقش آژانس‌های مسافرتی در رزرو بلیت قطار کم‌رنگ‌تر شده است، برای پیش‌فروش بلیت‌ قطار اربعین باید از امروز اقدام و مطالبه‌گری انجام شود تا نقش آژانس‌های مسافرتی در این حوزه پیش بینی شود، این موضوع در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح خواهد شد.

تشریح مشکلات مالیاتی حوزه گردشگری

رییس کمیته آموزش و پژوهش کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ضرورت پیگیری اصلاح بخشنامه‌ها، اصلاح قوانین، کاهش ضرایب «اینتاکد» برای صنعت گردشگری، تاسیس شعب تخصصی حوزه گردشگری در اداره کل امور مالیاتی استان و هماهنگی بیشتر میان بخش‌های مختلف گردشگری برای ایجاد وحدت رویه بیشتر از مباحث مورد تاکید در حوزه گردشگری است.

ابراهیم محرابی تاکید کرد: بر اساس بند ب ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، خدمات اقامتی معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند؛ اما بر اساس تفسیر کارشناسان اداره کل امور مالیاتی استان، واحدهای اقامتی شامل این بند قانون نمی‌شوند؛ لذا استفساریه‌ای برای تفسیر این بند قانونی از نمایندگان مجلس اخذ خواهد شد.

کارشناس مالیاتی انجمن دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی نیز به تشریح معضلات مالیاتی آژانس‌های هواپیمایی پرداخت و گفت: آژانس‌های هواپیمایی اطلاعی از نوع فاکتورهای ثبتی در سامانه مودیان ندارند. از طرفی با توجه به اینکه سازمان‌ و شرکت‌های هواپیمایی تنها ۲ درصد از فروش بلیت را به آژانس‌های هواپیمایی پرداخت می‌کنند، اعمال شرایط حق‌العمل‌کاری در اخذ مالیات از شرکت‌های خدمات مسافرتی، کارگشای مشکلات مالیاتی آنان نیست.

حشمتی با اشاره به اینکه ممیزان اداره کل امور مالیاتی استان مودیان را مجبور به پذیرش توافق مالیاتی می‌کنند، افزود: در زمان رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی و صورت‌حساب‌های ثبت شده در سامانه مودیان، اسناد و مدارک مودی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

وی بخش دیگر سخنانش را به چالش‌های صدور فاکتور خرید بلیت هواپیما برای مشتریان حقوقی اختصاص داد و عنوان کرد: شرکت‌ها و ادارات، فاکتورهای خرید بلیت هواپیما صادره از آژانس‌های هواپیمایی را در سامانه مودیان ثبت می‌کنند و بر این اساس، مالیات ارزش افزوده بیشتری برای آژانس‌ها تعیین می‌شود.

وی با اشاره به مالیات بر ارزش افزوده بلیت‌های چارتری گفت: اداره کل امور مالیاتی استان برای هر بلیت هواپیمای چارتری، حدود ۱۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می‌کند؛ در صورتی‌که سهم آژانس‌های هواپیمایی از ارزش افزوده بلیت چارتری کمتر از پنج درصد است.

موافقت‌های اولیه برای راه‌اندازی پروازهای مستقیم بین مشهد و کشورهای همسایه

رییس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست، تقویت ناوگان هوایی و ریلی مشهد را از مهم‌ترین موارد برای توسعه گردشگری استان دانست و گفت: توسعه پایدار گردشگری نیازمند تقویت امکانات و زیرساخت‌های موجود است که متاسفانه امکان خرید بسیاری از تجهیزات، به دلیل تحریم‌ها علیه ایران وجود ندارد.

مژگان ثابت تیموری افزود: با وجود اینکه زمینه ورود سرمایه‌گذار خارجی برای اجرای کلان‌ پروژه‌ها در این بخش فراهم است، اما نبود زیرساخت‌های مناسب مانع سرمایه‌گذاری در این بخش شده‌ است.

وی اظهار کرد: صنعت گردشگری خراسان رضوی با بیش از ۵۰ درصد از زیرساختهای گردشگری کشور با گردش مالی قابل توجه، بایستی به نحو شایسته در نمایشگاه‌های بین‌المللی معرفی شود و نقش‌آفرینی پررنگ اتاق مشهد و کمیسیون گردشگری و صنایع دستی در این عرصه، امری بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

رییس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی در بخش دیگر سخنان خود به اهمیت برقراری پرواز مستقیم میان مشهد و کشورهای همسایه و اثر آن در توسعه صنعت گردشگری استان اشاره و بیان کرد: بر این اساس، با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در خصوص این موضوع نشست‌هایی برگزار و موافقت‌های اولیه در این زمینه حاصل شده است، برخی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی نیز برای برقراری پرواز مستقیم میان مشهد و کشورهای همسایه اعلام آمادگی کرده‌اند که در این خصوص مذاکرات بیشتر در جریان است.

وی افزود: در نشست کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران نیز برای تسریع در برقراری پروازهای بین‌المللی، موضوع استفاده از ظرفیت «آزادی پنجم پروازها» برای شرکتهای هواپیمایی خارجی و برقراری پروازهای بین‌المللی مشهد مطرح شد که بر اساس طرح آزادی پنجم و با ارائه سوخت با تعرفه دولتی به هواپیماهای مسافربری شرکت‌های خارجی، هزینه بلیط و مدت زمان انتظار پروازهای بین‌المللی نیز کاهش خواهد یافت.

ثابت تیموری ادامه داد: می‌توان از ظرفیت پرواز از مبدأ فرودگاه‌های مختلف و تجمیع مسافران برای یک مقصد واحد برای برقراری اینگونه پروازها به کشورهای همسایه استفاده کرد، خراسان رضوی در حوزه صنعت گردشگری بسیار فعال بوده و درآمد حاصل از فعالیت بخش‌های مختلف گردشگری قابل توجه و براساس آمار بالاتر از میانگین صنایع دیگر استان است.

به گزارش ایرنا، براساس گزارش‌های واصله در این نشست، در طول دو سال گذشته درآمد ایران در حوزه صنعت گردشگری به ۸.۷ میلیارد دلار رسید. در سال گذشته، میزان گردشگران ورودی ۶ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۷۵۵ نفر اعلام شد که در مقایسه با ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۱، حدود ۵۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

از سال ۱۴۰۰ تاکنون، حجم سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گردشگری رشد ۱۸ برابری داشته و تا پایان سال ۱۴۰۲ به حدود ۲۵۶ میلیون دلار رسیده است. همچنین در پی سفرهای استانی رئیس جمهور فقید، زمینه‌های گردشگری در استان‌ها رونق بیشتری گرفت و افتتاح یک هزار و ۶۱۰ طرح گردشگری در کشور نشان از این مسئله دارد.

ارسال نظرات