بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۵۸۱۳۰
میلاد معصومی از جمله جوانان کارآفرین شهرستان تفرش است که توانسته در عرصه قلم‌زنی روی مس ضمن ایجاد کارگاه و اشتغالزایی برای تعدادی از جوانان بستر آموزش و کسب مهارت را برای دیگر جوانان شهرستان فراهم سازد.
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶

به گزارش بازارکار از خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ صنایع دستی هر قوم و ملتی، معرف ذوق و خلاقیت‌های آنان در پاسخ به ضرورت‌های مادی و معنوی در مرحله مشخصی از گسترش تاریخی است. صنایع‌دستی تجلی ویژگی‌های فرهنگی و مظهری تمدن انسان‌های هر جامعه در گذر تاریخ است.
هنر مس‌گری و قلم‌زنی از جمله صنایع دستی سنتی شهرستان تفرش است که چند سالی می‌شود این هنر 200 ساله که در گذر زمان گَرد فراموشی به خود گرفته بود از سوی یکی از هنرمندان قدیمی شهرستان (حاج عباس رضائی) احیا شد و جوانان زیادی با فراگیری این صنعت، توانستند ضمن زنده نگه‌داشتن این میراث، برای خود درآمدزایی داشته باشند.
میلاد معصومی یکی از این جوانانی است که توانسته با کسب این مهارت در نزد استاد، اکنون خود در این عرصه استاد کار شود و 100 نفر از جوانان تفرشی را آموزش دهد.
معصومی با دریافت تسهیلات بسیج سازندگی توانسته است ضمن استقلال کاری به کسب و کار خود نیز رونق ببخشد.
این فعال قلم‌زنی روی مس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی چنین گفت: این هنر در ایران پیشینه فراوانی دارد و از یافته‌های دوره هخامنشی است و برگرفته از روحیات و دستاوردهای هنرمندانی بوده که ابتدا روی سنگ این کار را انجام می‌دادند و الان بر روی مس، برنج و نقره انجام می‌شود.
وی مدت زمان فعالیت خود در زمینه قلم زنی روی مس را 17 سال بیان کرد و افزود: از سال 87 به دلیل علاقه به آثار تاریخی نزد استاد رضایی آموزش را آغاز کردم؛ پس از طی کردن دوره آموزش از سال 93 برای خودم کار را مستقل شروع کردم.
معصومی ادامه داد: از سال 93 با فنی‌وحرفه‌ای شهرستان همکاری کردم و تاکنون 100 نفر را در این عرصه آموزش دادم. سال 96 کارت استادکاری دریافت کردم. اولین استاد کار قلم‌زنی تفرش هستم که دارنده مُهر نشان ملی و مرغوبیت کالا کار و کارآفرین نمونه سال 97 از سوی فرمانداری شهرستان هستم.
این فعال قلم‌زنی تفرشی با بیان اینکه توانسته است برای بیش از 10 نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی داشته باشد، ادامه داد: ساخت تندیس دکتر حسابی برای سازمان انرژی اتمی ایران، تولید سوگندنامه بقراط برای بیمارستان عرفان نیایش تهران و قلم زنی عکس حکیم نظامی برای سازمان یونسکو در ایران از جمله کارهایی بود که در این مدت تولید کرده‌ام و در حال حاضر نیز پدران علم ایران را که اکثرا اهل خطه تفرش هستند در دست اجرا داریم.
وی افزود: در حال حاضر در نمایشگاه سراسری کشور به صورت زنده ورکشاپ برگزار می‌کنیم که استقبال‌کننده‌های بسیار زیادی هم داشته است. 
فعال قلم زنی روی مس از تفرش یکی از بازارهای فروش محصولات خود را استفاده از فضای مجازی بیان کرد و گفت: باتوجه به اینکه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در دسترس مردم قرار گرفته بیشتر بازار فروش محصولات ما از این طریق است.
این جوان 39 ساله تفرشی با بیان اینکه استان‌های یزد، اصفهان و تهران بیشترین استقبال کننده را از هنر قلم زنی روی مس با خود اختصاص داده‌اند، گفت: در حال حاضر نیز اکثر سفارشات کلاه‌خود را از استان اصفهان داریم؛ تولیدات ما به کشورهایی مثل کانادا، آلمان و... نیز به شکل مسافربر صادر می‌شود.
معصومی عنوان کرد: کار قلم‌زنی روی مس یکی از کارهای هنری است که آرامش را به انسان می‌دهد و از هیاهوی زندگی پرمشغله امروز رها می‌کند و به همین خاطر با روحیات مردم ایران سازگار است.
وی به جوانان جویای کار سفارش کرد: صنایع‌دستی می‌تواند فرصتی برای درآمدزایی باشد؛ بازار فروش وسیع، استعداد و توانایی تولید و نیاز اندک به سرمایه اولیه برای تولید در بازار کنونی و شرایط اقتصادی از عمده‌ترین مزایایی است که جوانان جویای کار می‌توانند وارد عرصه شوند.

ارسال نظرات