بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۸۲۵۰
رئیس گروه بیماریهای واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اولین مورد ابتلا به تب دنگی در خراسان رضوی که سابقه سفر به امارات را داشته است در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد بستری شد.
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، زهرا نهبندانی ‌اظهار داشت:"تب دنگی" نوعی بیماری است که از طریق نیش پشه آئدس به انسان منتقل می شود و اخیرا مواردی از ابتلا به آن در برخی از هموطنان مسافر کشورهای حاشیه خلیج فارس شناسایی شده است؛ البته انتقال این بیماری از طریق انسان به انسان امکان پذیر نیست و بروز بیماری بر اثر گزش پشه اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: اولین بیمار مبتلا به تب دنگی مردی 43 ساله است که با علائم تب، بثورات پوستی و بدن درد؛ 20خرداد ماه به بیمارستان امام رضا(ع) مراجعه کرد و نتیجه آزمایشات وی مثبت شده است؛ این بیمار در دوهفته گذشته سابقه سفر به کشور امارات را داشته است.

نهبندانی تصریح کرد:با توجه به بروز اولین مورد ابتلا به تب دنگی در خراسان رضوی از شهروندانی که اخیرا به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس بخصوص کشور امارات یا کشورهای پاکستان و افغانستان که بیماری تب دنگی در آنجا شایع است سفر کرده‌اند و علایمی مانند تب، بدن درد، استخوان درد، استفراغ، یا اسهال دارند، با فوریت های پزشکی تماس بگیرید و یا به نزدیکترین بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنند.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شهروندانی که به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس سفر داشته‌اند و دچار تب یا علائم خفیف همانند درد بدن یا درد پشت حدقه چشم هستند به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

نهبندانی خاطرنشان کرد:راه انتقال بیماری تب دنگی عمدتا از طریق نیش پشه آئدس مهاجم آلوده به ویروس است ؛ اما از طریق انتقال خون، اهدا عضو و مادر به جنین هم امکان انتنقال وجود دارد.

وی با اشاره به راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری تب دنگی گفت:از بین بردن مکان های تولید مثل پشه و محافظت از نیش پشه ها،خشکاندن آبهای راکد و محیط های نم دار به ویژه زیر گلدانی ها، زیر کولر، لاستیک های کهنه و قوطی و ظروفی که آب درآنها جمع می شود و بستن درب مخازن نگهداری آب، خالی کردن روزانه ظروف آب و غذای حیوانات، استفاده از لباس های کاملا پوشیده، آستین بلند و رنگ روشن به خصوص در هنگام کار در فضای باز با توجه به اینکه این پشه ها در هنگام روز فعال هستند، پوشاندن پنجره ها با توری مناسب و ریز، استفاده از اسپری و ترکیبات دور کننده حشرات در مناطق آلوده درراستای پیشگیری از این بیماری موثر است.

ارسال نظرات