بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۸۲۵۵
گناباد-ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی بجستان گفت: ۴۷ میلیارد ریال از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون برای مرمت و لایروبی ۶۷ رشته قنات در این شهرستان اختصاص یافته است.
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶

حجت حسن‌نیا روز شنبه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یک هزار و ۶۰۰ متر لوله گذاری انتقال آب و احداث پنج کیلومتر کانال بتنی برای آب‌رسانی بخش کشاورزی در مجموع با صرف اعتبار ۱۶ میلیارد و ۳۱۳ میلیون ریال و احداث استخر ذخیره آب با ظرفیت ۳۰۰ متر مکعب با اعتبار یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون ریال از دیگر  اقدام های انجام شده در سال زراعی جاری بوده است.

وی افزود: ۵۰ میلیارد ریال برای خرید ۳۶ دستگاه ادوات کشاورزی و باغبانی بجستان در این مدت تخصیص یافت و همچنین بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ درصد سهمیه بذر گندم و جو و کودهای فسفاته و ازته این شهرستان جذب شد.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان ادامه داد: ۵۷ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان برای اجرای طرحهای کشاورزی، باغبانی، پرورش دام و طیور و کشت خارشتر و طرحهای صنعتی اختصاص یافت.

وی اظهار کرد: در این مدت ۶ واحد صنعتی کشاورزی در شهرستان بجستان ایجاد شد و یک واحد تولیدی ارتقاء‌ یافت.

حسن نیا گفت: با توجه به خشکسالی‌های سالهای گذشته و کمبود منابع آبی، ۴۳۸ هکتار محصولات کم آب طلب شامل زیره سبز و «آنغوزه» در بجستان کاشت و ترویج شده است.

وی همچنین از تامین و توزیع ۷۹۱ تن کالاهای اساسی گوشت گرم و سفید، شکر و برنج از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون در شهرستان بجستان خبر داد.

۲۱ تا ۲۷ خردادماه، هفته جهاد کشاورزی در کشور نامگذاری شده است.

هشت هزار و ۵۰۰ بهره‌ بردار بخش کشاورزی در گستره هشت هزار و ۸۵۹ هکتاری اراضی زراعی و باغی شهرستان بجستان فعالیت می کنند و با احتساب ۲۳۷ هزار و ۸۷۶ واحد دامی فعال در این گستره، سالانه به طور متوسط افزون بر ۳۹ هزار تن انواع محصولات زراعی،باغی، دامی و آبزیان در این شهرستان تولید می شود.

ارزش ناخالص اقتصادی تولیدات کشاورزی و دامپروری بجستان سالانه افزون بر هشت هزار و ۱۸۶ میلیارد ریال است که یک و هشت دهم درصد ارزش تولیدات استان خراسان رضوی را شامل می شود.

مهمترین محصولات کشاورزی و باغی شهرستان بجستان پسته، انار، زعفران، گیاهان دارویی همچون نعناع، آنغوزه و نیز زیره، گندم و جو است.

مرکز شهرستان بجستان در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد، این شهرستان مرکب از ۲ بخش مرکزی و یونسی دارای ۴۹ روستا است.

ارسال نظرات