بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۸۹۱۲
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اولویت آموزش و پرورش در فرآیند هدایت تحصیلی، تقویت سهم هنرستانی‌ها و در شاخه نظری تقویت و افزایش ریاضی است.
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹

در واقع هدایت تحصیلی به معنای راهنمایی و مشخص کردن یک مسیر برای ادامه تحصیل در رشته‌های مختلف است تا بر اساس آن دانش آموزان بتوانند به صورت آگاهانه شاخه و رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند.

با توجه به رشد جمعیت و افزایش و تمایل افراد به تحصیل در سطوح مختلف و تراکم و تنوع واحد‌های درسی و ضرورت انتخاب مناسب مشاغل و حرفه‌ها بحث هدایت تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

محمدمهدی کاظمی درباره فرآیند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرد: هدایت تحصیلی یک فرآیند است که خروجی آن در پایه نهم محقق می‌شود که دانش‌آموزان براساس سوابق تحصیلی در دوره‌های گذشته، دست به انتخاب رشته تحصیلی خود می‌زنند.

وی افزود: معتقدیم فرآیند هدایت تحصیلی باید از پایه چهارم دبستان آغاز شود چراکه مسیر پرونده رشد تربیتی دانش آموزان از همین مقطع است که براساس آن استعداد، علایق و نیاز‌های دانش آموزان را همزمان با نیاز‌های کشور باید شناسایی کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: علاقه دانش‌آموز، اولیا، سوابق تحصیلی و معلمان در فرآیند هدایت تحصیلی نقش دارند و در نهایت با بررسی مشاوران است که زمینه هدایت تحصیلی فراهم می‌آید.

کاظمی یادآورشد: اکنون دانش آموزان در آزمون‌های رغبت و توانایی شرکت و معلمان نظرات را در سامانه ثبت کرده‌اند و پس از مشخص شدن نتایج امتحانات خرداد، فرم هدایت تحصیلی و نتایج هدایت تحصیلی برگرفته از همه امتیازاتی که بدست آورده و با در نظرگرفتن هدفگذاری‌های توسعه و نظر والدین، اولیا و مشاوران را می‌توانیم داشته باشیم.

وی درباره اقدامات آموزش و پرورش برای افزایش تمایل دانش‌آموزان به رشته ریاضی توضیح داد: جلسات مشاوره‌ای برنامه‌ریزی شده و افراد متخصص در مدارس با دانش آموزان صحبت و مسیر آینده تحصیلی دانش‌آموزان را برای آن‌ها اعلام کرده‌اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشاوران قابلیت‌ها و ظرفیت‌های رشته‌ها را برای دانش‌آموزان مشخص می‌کنند، گفت: برخی از دانش‌آموزان تابع فضای غالب اجتماعی ایجاد شده تصمیم گیری می‌کنند؛ نتیجه این کار این است که با وجود تلاش و قبول شدن در دانشگاه، به این نتیجه می‌رسند که این رشته متناسب با علائق آن‌ها نبوده است.

کاظمی ادامه داد: در خواست من از دانش‌آموزان این است که تصمیم منطقی براساس علائق و آینده نگری و وضعیت کشور بگیرند چراکه شواهد نشان می‌دهد که شاید برخی از رشته‌های پرطرفدار امروز برای آینده شغلی آن‌ها مناسب نباشد.

وی افزود: نمایشگاه‌هایی از قابلیت رشته‌های مختلف در استان‌ها برای معرفی مشاغل برگزار شده که دانش‌آموزان با انواع رشته‌های مهارتی آشنا شوند. اکنون مدرک دانشگاهی، زمینه‌ساز اشتغال نیست و این مهارت‌هاست که زمینه ساز اشتغال است که از طریق آموزش‌های هنرستانی انجام می‌شود.

براساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش، در سال‌های گذشته افت بسیاری را در رشته ریاضی فیزیک وجود داشته و سهم ریاضی از ۲۸ درصد به ۱۴ درصد کاهش یافته بود؛ بنابراین این رشته در اولویت قرار گرفته است.

ارسال نظرات