ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۲۱۱
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور از مصوبه هیات دولت برای راه اندازی منطقه بین المللی نواوری ایران خبر داد و گفت: یک منطقه ۳۰۰ هکتاری محل کار و زندگی نوآوران می‌شود.
سه‌شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
ایجاد منطقه بین المللی نوآوری با دامنه اشتغال ۵۰ هزار نفری

به گزارش بازارکار به نقل از خبرنگار مهر، روح الله دهقانی فیروزابادی در نشست خبری المپیک فناوری ۲۰۲۴ در محل معاونت علمی برگزار شد، با ذکر مقدمه‌ای درباره ایجاد منطقه بین المللی نوآوری ایران توضیح داد و اظهار کرد: رهبر انقلاب تاکید داشتند دولت یکی از کارهایش این است که باید زیرساخت برای کار‌های بزرگ آینده ایجاد کند و شهید جمهور نیز در این مورد در دولت سیزدهم تاکید داشتند. حضرت آقا به شهید جمهور فرمودند یکی از ویژگی‌های دولت سیزدهم این بود که فردا را فدای امروز نکرد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد شدن زیرساخت برای اتفاقات بزرگ خیلی کار دارد و گرفتن یک زیرساخت انرژی زیادی می‌برد، افزود: ۵-۶ ماه پیش برنامه پیشنهادی راه اندازی منطقه بین المللی نوآوری ایران توسط مرکز استراتژیک ریاست جمهوری و معاونت علمی به رئیس جمهور داده شد. با توجه به اینکه در دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی، دیپلماسی فناوری مورد تاکید بود و از آن سو در کشور شرکت‌های خوبی ایجاد شده اند این پیشنهاد داده شد همانند بسیاری از کشورها، ایران نیز یک منطقه بین المللی داشته باشد.

دهقانی ادامه داد: در این منطقه بین المللی هدفگذاری این است که فناوران خارجی راحت‌تر رفت و آمد داشته باشند یعنی روابط با فناوران ایرانی و خارجی راحت‌تر از جا‌های دیگر صورت گیرد. بنای ما این است که در این منطقه سرمایه گذاری خارجی راحت تر، ضمانت‌ها، معافیت‌ها بهتر و اینترنت با کیفیت تری داشته باشیم تا شرکت‌های خارجی راحت‌تر در این منطقه مستقر شوند و در نهایت همکاری وسیعی بین فناوران ایرانی و دنیا ایجاد شود.

پارک فناوری پردیس به یک منطقه بین المللی تبدیل می‌شود

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با بیان این مطلب که پیشنهادات در آئین نامه ایجاد منطقه بین المللی نوآوری ایران ۲-۳ هفته گذشته به تصویب هیأت دولت رسید، خاطرنشان کرد: بر همین اساس پارک فناوری پردیس یک ارتقای کالبدی، فیزیکی و همینطور ارتقای قانونی با تسهیلات قانونی جدید خواهد داشت که در ۴۰ ماده تصویب شده است؛ یعنی پارک فناوری پردیس به یک منطقه بین المللی ایران تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود که در افق ۱۴۰۸ در پارک فناوری پردیس یک زیست بوم جامع نوآوری شامل محل کار و زندگی برای فناوران داشته باشیم و قرار است یک‌منطقه ۳۰۰ هکتاری در پارک پردیس به شهر زندگی نوآوران تبدیل شود.

ایجاد پایگاهی برای جذب متخصصان ایرانی غیرمقیم

دهقانی ضمن اشاره به اینکه هدفگذاری ما این است که این منطقه بین المللی به پایگاه برتر برای جذب متخصصان ایرانی غیرمقیم تبدیل شود، گفت: یعنی ما می‌خواهیم این منطقه فضایی برای رفت و آمد دور از موانع و محدودیت‌های رفت و آمد برای متخصصان ایرانی خارج از کشور (به لحاظ پاسپورتی) باشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه برنامه ریزی ما این است که این منطقه در بین ۱۰ پایگاه برتر سرمایه گذاری خارجی در منطقه قرار گیرد، افزود: در افق ۱۴۰۸ این منطقه ظرفیت استقرار ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت را دارد و همچنین قرار است ۱۰ مرکز آفرینش ملی فناوری (مام فناوری) در این منطقه تا ۱۴۰۸ ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه حداقل ۵۰ شرکت و سازمان غیر ایرانی مرتبط با فناوری در این منطقه مستقر خواهند شد، تصریح کرد: دامنه اشتغال منطقه نوآوری ایران، حداقل ۵۰ هزار نفر را شامل می‌شود. این منطقه یادگار شهید رئیسی است و ماندگار خواهد بود. ایشان پیگیری برای ایجاد این منطقه را همواره مورد تاکید قرار داده بودند.

المپیک فناوری یکی از برنامه‌های نوآورانه معاونت علمی است

دهقانی با اشاره به برگزاری المپیک فناورانه ۲۰۲۴ گفت: پارک فناوری پردیس نزدیک به یکسال است که تلاش می‌کند یک برنامه فاخر و هیجان انگیز را برگزار کند و امیدوارم این برنامه یک تحرک خوبی در زیست بوم نوآوری کشور رقم بزند.

وی ادامه داد: به نظرم اگر مجموعه‌ای نوآوری نداشته باشد از بین می‌رود و از آنجایی که معاونت علمی یکی از ستون‌های نوآوری کشور به شمار می‌رود، اگر این معاونت هم نوآوری نداشته باشد، شایسته نامش نخواهد بود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور ضمن بیان این مطلب که برگزاری المپیک فناوری یکی از برنامه‌های نوآورانه معاونت علمی است، گفت: این المپیک یک شور و نشاط خوبی در حوزه فناوری ایجاد خواهد کرد همان طوری که تاکنون مسابقات ملی در حوزه‌های متنوعی، چون برنامه نویسی و هوش مصنوعی برگزار شده است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت شناسایی استعداد‌های برتر فناوری گفت: المپیک فناوری بستری برای شناسایی استعداد‌های برتر فناوری در کشور به منظور معرفی و به‌کارگیری آن‌ها در پروژه‌ها و مسائل واقعی برگزار می‌شود.

جزئیات رقابت‌ها در المپیک فناورانه در ۵ حوزه اصلی

مهدی صفاری‌نیا رئیس پارک فناوری پردیس نیز در این نشست با اشاره به نقش‌آفرینی این پارک در شناسایی استعداد‌های برتر فناوری گفت: نخستین دوره المپیک فناوری در ۵ رشته اصلی هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، امنیت سایبری، رباتیک و پهپادی، آبان ۱۴۰۳ در پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود. رقابت برنامه‌نویسی شامل: لیگ‌های الگوریتم، JAVA، PHP و Front-end، رقابت هوش مصنوعی شامل: لیگ‌های پردازش متن، پردازش صوت و پردازش تصویر و رقابت رباتیک شامل: لیگ خودرو‌های خودران، ربات‌های ورزشی، ربات‌های امدادگر، ربات‌های جنگنده، ربات‌های پرنده است.

رئیس پارک فناوری پردیس ادامه داد: همچنین در المپیک فناوری رقابت پهپادی شامل: لیگ پرنده‌های سرعتی، لیگ پرنده‌های فضای بسته و رقابت‌های امنیت سایبری: لیگ Red Team و Blue Team در حوزه رمزنگاری، دیجیتال فارنزیک، تست نفوذ، اکسپلویت و مهندسی معکوس، لیگ CTF است. قوانین هریک از لیگ‌ها مطابق با قوانین جهانی در آن حوزه فنی است و برای داوری آن‌ها از افراد خبره و اساتید دانشگاه دعوت به عمل آمده است.

ثبت نام در اولین دوره المپیک فناوری از ۱۹ تیرماه / آغاز رقابت نهایی المپیک فناوری از یکم آبان ۱۴۰۳

وی با اعلام اینکه ثبت نام در اولین دوره المپیک فناوری از ۱۹ تیرماه و از طریق نشانی Olympics.tech آغاز می‌شود، افزود: مرحله نهایی رقابت حضوری المپیک فناوری از تاریخ ۱ الی ٧ آبان ماه ۱۴۰۳ و در محل پارک فناوری پردیس برگزار خواهد شد و طی یک هفته پیش‌بینی می‌شود که در هر لیگ (از مجموع بیش از ۱۷ لیگ در حوزه‌های مختلف فنی) بیش از ٢٠٠ نفر (مجموعاً بیش از ۲ هزار نفر) برای رقابت حضوری دعوت گردند.

رئیس پارک فناوری پردیس اهداف برگزاری المپیک فناوری را شناسایی استعدادها، ارتقا تخصص‌ها، ترویج همکاری و کار تیمی، تشویق نوآوری و خلاقیت و در نهایت به‌کارگیری استعداد‌های برتر برشمرد و گفت: بهره‌بردار اصلی این رقابت‌ها شرکت‌های فناور فعال خواهند بود تا بتوانند نیروی انسانی نخبه و با استعداد را از طریق این رقابت‌ها شناسایی و جذب نمایند.

ارسال نظرات