ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۵۴۲
ایسنا- خراسان رضوی/ رئیس اتحادیه املاک مشهد از کاهش نگاه سرمایه‌ای به بازار مسکن خبر داد.
پنجشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴

حسین رستمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نگاه سرمایه‌ای به بازار مسکن ۱۰۰ درصد کم شده و در یکی دو سال اخیر مسکن در رکود کامل به سر برده است.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاری در هر بخش باید جذاب باشد تا سرمایه‌گذار به سراغ آن برود، وقتی بازار مسکن جذابیت ندارد و در رکود است، برای کسی که قصد سوداگری در این بازار دارد توجیه اقتصادی ندارد و در شرایط فعلی در محاسبات خود شکست می‌خورد، زیرا باید انتظار بکشد تا واحد مسکونی را که به‌ قصد سود آنچنانی خریده، به‌سختی به فروش برساند. بدین ترتیب این بازار برای او توجیه اقتصادی ندارد و ناچار بازار را ترک می‌کند.

رستمی یادآور شد: سرمایه‌گذارانی که از قبل در این حوزه فعال بوده‌اند و به دنبال سود منطقی هستند، همچنان در بازار مسکن حضور دارند و با وجود فعالیت کم، همچنان به تولید مسکن کمک می‌کنند. دولت باید از این سرمایه‌گذاران استقبال کند و حمایت‌هایی از آن‌ها در زمینه اعطای زمین رایگان، ارائه تسهیلات و صدور مجوزهای ارزان و ... انجام دهد.

وی با تأکید بر لزوم حمایت دولت از تولیدکنندگان واقعی مسکن برای نگه‌داشتن آن‌ها در این بازار و انجام سرمایه‌گذاری گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد دلالان و سوداگران بازار مسکن از این حوزه خارج‌شده‌اند و تنها با حمایت دولت از تولیدکننده واقعی می‌توان بین عرضه و تقاضا در حوزه مسکن تناسب ایجاد کرد.

رئیس اتحادیه املاک مشهد تصریح کرد: در این میان باید دستگاه‌های نظارتی بر ارگان‌ها و نهادهایی مثل بانک‌ها که دخالت‌های عجیب‌ و غریبی در حوزه مسکن داشته و دارند و خریدوفروش زمین می‌کنند و تعادل بازار را بر هم می‌زنند، نظارت داشته باشند. زیرا در شرایطی که بازار به سمت ثبات می‌رود این مجموعه‌ها با سرمایه‌های خود وارد حوزه مسکن می‌شوند، زمین می‌خرند و احتکار می‌کنند و واحدهای زیادی تحت تملک آن‌هاست که اگر در دست بخش خصوصی واقعی فعال در حوزه مسکن قرار بگیرد، امکان بهبود اوضاع مسکن هست؛ در غیر این صورت بخش خصوصی نمی‌تواند با آنها رقابت کند.

سرمایه‌گذاری در بازار مسکن جذابیت ندارد

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر موضوع فرار سرمایه از بازار مسکن مطرح نیست، بلکه بازار مسکن جذابیت قبلی را ندارد، گفت: سرمایه‌گذار وقتی بازار برایش سود نداشته باشد به سمت بازارهای دیگر می‌رود که این افراد در حوزه مسکن شناخته‌شده هستند و دستگاه‌های نظارتی باید این افراد را رصد و سرمایه‌شان را کنترل کند تا ورود و خروج آن‌ها تعادل بازار مسکن را به هم نزند.

رستمی افزود: ورود و خروج سوداگران به بازار مسکن تعادل آن را به هم می‌زند. ازاین‌رو دولت باید دست آن‌ها را از بازار مسکن کوتاه کند تا اگر قرار است حرکتی انجام دهند، شناسنامه‌دار باشند و تعادل بازار حفظ شود.

 

عدم تناسب بین عرضه و تقاضای مسکن

رئیس اتحادیه املاک مشهد با بیان اینکه هرسال به تقاضای مسکن اضافه می‌شود و باید با تولید مسکن بین عرضه و تقاضا تناسب ایجاد شود، گفت: در شرایط فعلی بین عرضه و تقاضای مسکن تناسبی وجود ندارد.

وی گفت: دولت قول‌هایی را که برای ساخت مسکن داده، باید عملیاتی کند و با تقویت بخش خصوصی و دادن تسهیلات و اعطای زمین، کاهش نرخ مجوزها و ... از فعالان حوزه مسکن حمایت کند تا آن‌ها که در این زمینه تلاش می‌کنند و با این حوزه همکاری داشته‌اند، دلسرد نشوند و مسکن تولید کنند.

رستمی افزود: اگر تولید مسکن کاهش یابد، بین عرضه و تقاضا فاصله معناداری پیدا می‌شود و در زمینه تأمین مسکن دچار مشکل می‌شویم. لذا باید دولت با سیاست‌گذاری‌های صحیح اقدام کند تا تولید مسکن قوت بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه نباید بخش خصوصی تولیدکننده مسکن را نادیده گرفت، گفت: این بخش علاقه‌مند به کار هست و اگر بازار سود متعارفی برایش در نظر داشته باشد و حمایتی از آن‌ها صورت بگیرد، حتماً در این حوزه کار خواهد کرد.

وی افزود: باید در زمینه مسائل حمایتی در حوزه شهرداری و شورای شهر، مسکن و شهرسازی و سایر دستگاه‌های مرتبط مسیر را برای فعالان حوزه مسکن تسهیل کنند و در تراکم و ... کمک کنند تا ظرفیت تولید بالا برود.

رئیس اتحادیه املاک مشهد اظهار کرد: اگر کار در این حوزه را برای فعالان واقعی سخت کنیم، آن‌ها از این بخش خارج می‌شوند. لذا باید در بخش تولید مسکن و ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا قوی و درست عمل کنیم وگرنه خروج سرمایه از این بازار دردسرساز است. درواقع باید به افرادی که سالم کار می‌کنند کمک کنیم تا تولید مسکن را افزایش دهند.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی برای انبوه‌ساز، تولید مسکن به‌صرفه نیست و حمایتی از سوی دولت از آن‌ها صورت نمی‌گیرد. مجوزها گران است، زمین، بیمه، مصالح و ... گران است و با این هزینه‌ها نمی‌تواند پروژه‌های انبوه‌سازی اجرا کند. ازاین‌رو باید این بخش را با راهکارهای حمایتی تقویت کرد.

رستمی گفت: امیدوارم با کمک دولت و تلاش بخش خصوصی و همکاری قوی این دو با یکدیگر، شاهد ثبات خوبی در بازار مسکن باشیم.

دلسوزان حوزه مسکن پای‌کار بیایند

رئیس اتحادیه املاک مشهد افزود: در شرایط تورمی صرفاً مسکن گران نشده، بلکه همه بازارهای موازی هم شاهد افزایش قیمت‌ها بوده‌اند. لذا اگر قیمت مؤلفه‌های مرتبط با مسکن کنترل شود و مردم ببینند با همین پولی که امسال پس‌انداز کرده‌اند، سال دیگر هم می‌توانند خانه‌ای که پارسال قصد داشتند بخرند را امسال بخرند، صاحب‌خانه شدن رؤیا به‌حساب نمی‌آید، اما الان با این ارقام تورم کشور، صاحب‌خانه شدن رؤیا تلقی می‌شود.

رستمی با بیان اینکه به ثبات رسیدن بازار مسکن می‌تواند به خانه‌دارشدن اقشار مختلف کمک کند، تصریح کرد: امیدواریم دلسوزان حوزه مسکن پای‌کار بیایند و ارگان‌هایی که در بازار مسکن سوداگری می‌کنند از این عرصه خارج شوند و افراد فعال واقعی در حوزه مسکن برای ساخت‌وساز و تولید حمایت شوند، زیرا اگر قیمت تثبیت‌شده باشد حجم نقدینگی به حدی می‌رسد که افراد بتوانند صاحب‌خانه شوند.

رئیس اتحادیه املاک مشهد گفت: در چند سال گذشته افراد تا پس‌اندازی برای خرید خانه انجام دادند، دوباره قیمت خانه و سایر مؤلفه‌های مرتبط با آن افزایش یافت. لذا ناتوان و ناامید از خرید خانه شدند که امیدواریم در دولت جدید با کارشناسی‌های دقیق، امید به این حوزه برگردد و امکان خرید مسکن برای خانواده‌های فاقد مسکن فراهم شود.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌هایی که صدور مجوز را در اختیار دارند، باید به کمک بیایند تا این مجوزها راحت‌تر و ارزان‌تر صادر شود و افراد بتوانند با حجمی از نقدینگی خود و تسهیلات ارائه‌شده صاحب‌خانه شوند، ابراز کرد: الان مشهد در فاز مهرگان زمین رایگان اعطا شده و واحدهای ۱۰۰ متری با یک میلیارد تومان، افراد تحویل می‌گیرند که این نشان می‌دهد می‌شود با حمایت از تولیدکنندگان مسکن و با تسهیلاتی که بانک می‌دهد و آورده متقاضی در سطح شهر، در بافت فرسوده، حاشیه شهر و ... نظیر این پروژه را اجرا کرد تا افراد فاقد مسکن خانه‌دار شوند.

ارسال نظرات