ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۷۰۵
نشست خبری مدیرعامل شتاب دهنده تریگ آپ، با حضور محمد صادق سبحانی مدیر عامل، سید حمید رضا علوی معاون معاون سرمایه گذاری و اسکویی معاون شتاب دهنده تریگ آپ با خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴

به گزارش خبرنگار بازارکار، سبحانی در این نشست خبری گفت: هدف ما در شتابدهنده تریگ آپ کمک به ایجاد و رشد استارتاپ‌های پایدار و قابل رقابت در بازارهای داخلی و خارجی است. ما معتقدیم که می‌توانیم با در اختیار قرار دادن تیم کارشناسی خبره، منتورینگ تخصصی، ارتباط اثربخش با شبکه ای از سرمایه گذاران، افراد و نهادهای تاثیرگذار این حوزه، همراه خوبی برای استارتاپ شما باشیم.

مدیرعامل شتابدهنده تریگ آپ افزود: عمده فعالیت تریگ آپ در سه مرحله پیش‌ شتابدهی، شتابدهی و پساشتابدهی، در بازه‌های زمانی مشخص صورت می‌گیرد. استارتاپ‌هایی که در مرحله نخست پذیرفته شوند، وارد مرحله پیش‌ شتابدهی شده و از خدمات آموزشی، منتورشیپ و فضای کار ما بهره‌مند می‌شوند. در صورتی که تیم شما با موفقیت از این مرحله عبور کند، وارد مرحله شتابدهی خواهید شد.

وی با اشاره به خدمات این مرکز شتابدهی تصریح کرد: خدمات شتاب دهنده تریگ آپ، کارگاه‌ها و خدمات آموزشی، مشاوره تخصصی، فضای کار اشتراکی، سرمایه‌گذاری، بین‌المللی شدن استارتاپ و منتورینگ است و برنامه این مرکز به عنوان کارگزار صندوق نوآوری و شکوفایی این است که حمایت یک تا شش میلیارد تومانی از استارت آپ ها و ایده های فناورانه در حوزه شتابدهی را داشته باشیم.

سبحانی از ایجاد 200 شغل مستقیم در این شتابدهنده خبر داد و اعلام کرد: با استارت آپ هایی که از طریق این شتابدهنده حمایت شده اند، صد ها شغل غیر مستقیم ایجاد شده و بیش از یک میلیون کاربر نیز مخاطب این کسب و کار ها هستند.

وی با تصریح اینکه سه قسمت عمده در شتاب دهنده تریگ آپ وجود دارد که هرکدام قبل، بعد و حین دوره شتابدهی را شامل می شود یادآور شد: مرحله اول پیش شتابدهی است؛ در این مرحله به تیم‌ها خدماتی از قبیل آموزش و منتورینگ، مشاوره، فضای استقرار و زیرساخت های فنی به صورت رایگان ارائه می‌شود و همچنین از سوی شتابدهنده میزان تعهد و جدیت افراد در کار و همچنین انسجام و همکاری تیم سنجیده می شود و در نهایت اعتبارسنجی ایده اولیه نیز انجام می‌شود.
مرحله دوم شتابدهی است؛ تیم‌ها در این مرحله با استفاده از سرمایه و خدماتی که تریگ آپ در اختیار آنها قرار می‌دهد، به تولید محصول و بهینه‌سازی مدل کسب‌وکار خود می‌پردازند تا در نهایت بتوانند در پایان دوره شتابدهی به یک مدل تکرارپذیر، گسترش‌پذیر و قابل ارائه به سرمایه‌گذار دست پیدا کنند.
و مرحله سوم پسا شتابدهی است؛ تیم‌هایی که دوره شتابدهی را با موفقیت از سر گذارنده‌ باشند، در صورت داشتن محصول یا خدمتی که بازار ارائه شده باشد یا مدل کسب‌وکار اعتبار سنجی شده و یا موفقیت در کسب درآمد حداقلی امکان ورود به دوره پساشتابدهی را خواهند داشت. سقف سرمایه‌گذاری تریگ‌ آپ در مرحله پساشتابدهی با توجه به ارزیابی شتابددهنده از تیم مشخص می‌شود.

وی درباره تریگ آپ گفت: این مجموعه بخشی از مجموعه شناسا است؛  این مجموعه در بخش نمایشگاهی، در قالب شتابدهنده تریگ آپ و شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر شناسا، به ارائه خدمات خود در زمینه حمایت و مشارکت در حوزه کسب و کارهای نوآور می پردازد.

تشریح عملکر 10 ساله تریگ آپ

محمد صادق سبحانی مدیر عامل این شتاب‌دهنده در ادامه گفت: طی سال های فعالیت این شتابدهنده که به ۱۰ سال می رسد حدود ۶۳ مورد سرمایه گذاری روی کسب و کار‌های نوپا و ۱۳ خروج موفق نیز در کارنامه کاری خود داشتیم. ما در این مسیر بیش از ۲ هزار ایده و کسب و کار را بررسی و با ۵۶۰ تیم کسب و کار جلسه برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه برای بیش از ۱۶۰ تیم خدمات پیش شتاب‌دهی ارائه دادیم، گفت: خدمات ما در شتاب‌دهنده به صورت مرحله‌ای است که در مرحله پیش شتاب‌دهی ۱۶۰ تیم خدمات مورد نیاز را دریافت کردند که تاکنون منجر به انعقاد ۶۳ قرارداد شده است. همچنین ۱۱ تیم را در مرحله پسا شتاب‌دهی مشاوره دادیم. برآورد ما این است که در یک دهه بیش از ۹ هزار نفر از افراد علاقه‌مند به حوزه کارآفرینی در ۱۰۰ رویداد ما تا پایان سال ۱۴۰۲ در تعامل بودند.

سبحانی تاکید کرد: اگر همه اجزا زیست بوم استارت آپی شامل همه نهاد‌ها و دانشگاه ها، دولت و حاکمیت، خوب عمل کنند، دو جریان بقای آن اکوسیستم را تضمین می‌کند که یکی استعداد و افراد با انگیزه برای کار آفرینی است که در این سال‌ها بنا به دلایل وجود چالش‌های سیاسی، اجتماعی جریان افرا مستعد در زیست بوم کشور تضعیف شده است.

وی گفت: افراد برای اینکه ایده‌های خود را توسعه دهند به پول و سرمایه نیاز دارند که این جریان نیز در کشور تضعیف شده است. ما به عنوان یکی از شتاب‌دهنده‌های قدیمی این اکوسیستم این نقش را برای خودمان قائل شدیم که بتوانیم به رفع این چالش کمک کنیم.

وی با اشاره به کمبود سرمایه ابراز امیدواری کرد که با اقداماتی، چون میکرو VC و شکل و زایش ایده‌ها، جریان سرمایه گذاری تقویت شود گفت: ما امیدواریم در سال جاری بتوانیم نقش خود را به خوبی در این حوزه ایفا کنیم.

 ۶۰ درصد سرمایه گذاری ها  مربوط به میکرو وی سی است

سبحانی میزان سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۳ را حدود ۱۵۰ میلیارد تومان روی توسعه کسب و کار‌های نوپا در مراحل پیش شتاب‌دهی، شتاب‌دهی و میکرو VC عنوان کرد که ۶۰ درصد از این میزان مربوط به میکرو وی سی است.

وی با اشاره به موضوع ترویجی گفت: در اوایل دهه ۹۰ برای ترویج فرهنگ کارآفرینی اقدام به برگزاری رویداد‌های اکوسیستم می‌شد و اینها تضعیف شد و لازم است در فضای ترویجی اقدامی انجام دهیم و برنامه ما این است که بیش از ۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری گذاری کنیم با همکاری مراکز نوآوری دانشگاهی و دانشگاه‌های برتر و توانمند در کشور چرا که این شتاب‌دهنده دو شعبه در اصفهان و مشهد داریم.

مدل جدیدی در فعالیت صندوق های خطر پذیر (vc) هستیم

حمیدرضا علوی معاون سرمایه گذاری یک شتاب‌دهنده با اشاره به برنامه‌های این شتاب‌دهنده در حوزه حمایت از تیم‌های فناور گفت: مسئله‌ای که سال‌ها اکوسیستم نوآوری با آن مواجه بود این است که یک تیم از ابتدا که آغاز به کار می‌کند در شتاب‌دهنده‌ها پذیرش می‌شوند و بعد به سمت بررسی مدل‌های موجود در دنیا و بعد مرحله اجرا وارد می‌شود.

وی حرکت به سمت VC‌ها را از دیگر مراحل رشد تیم‌ها عنوان کرد و افزود: از سال گذشته  بررسی‌هایی روی این مدل انجام دادیم و به نتیجه رسیدیم که به عنوان یک میکرو وی سی یعنی وی سی می توان یک ایده را سرمایه گذاری کرد.

معاون سرمایه گذاری این شتاب‌دهنده خاطرنشان کرد: این شتاب‌دهنده اقدام به سرمایه گذاری روی ایده ها می‌کند؛ در کنار اینها با برنامه‌هایی که تعریف شده، اقدام به تربیت راهبران در تیم‌ها کردیم.

سرمایه گذاری بر روی کسب و کار‌های بالغ‌تر

اسکویی با اشاره به مفهوم میکرو وی سی گفت: اتفاقی که در اکوسیستم نوآوری رخ داده این است که سرمایه گذاران خطر پذیر و VC‌ها به موجب مدیریت ریسک آنها، روی کسب و کار‌های بالغ‌تر سرمایه گذاری می‌کنند در نتیجه فاصله‌ای میان کسب و کار‌هایی که به VC‌ها علاقه‌مند هستند و کسب و کار‌های ورودی شتاب دهنده‌ها ایجاد شده است.

وی افزود: تیمی که وارد شتاب‌دهنده‌ها می‌شوند، تیمی است که مدل کسب و کار خود را اعتبار سنجی کرده، مشتریان خود را پیدا کرده و می‌تواند به وی سی‌ها برای توسعه بازار مراجعه کند ولی توجه و تمرکز وی سی‌ها بر روی کسب و کار‌های بالغ‌تر است نا ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهند.

اسکویی مدیر سرمایه‌گذاری شتاب‌دهندۀ تریگ‌آپ در خصوص مدل جدید سرمایه‌گذاری این مجموعه گفت: امروزه وی‌سی‌ها مایل به سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای رشد یافته هستند و ریسک پذیری کمتری را می‌پذیرند. در زیست بوم جهانی برای رفع فاصله بین کسب و کارهایی که تازه از شتاب‌دهنده‌ها خارج شده اند و کسب و کارهای بلوغ یافته‌ای که جذابیت لازم برای وی‌سی‌ها را داشته باشند، مدل جدیدی با عنوان میکرو وی‌سی پیش بینی شده است.

وی افزود: در مدل سرمایه گذاری میکرو وی‌سی، مبلغ سرمایه‌گذاری نسبت به شتابدهنده ها بیشتر خواهد بود؛ البته ارزیابی‌های لازم برای سرمایه‌گذاری صورت خواهد گرفت.اسکویی گفت: تریگ‌آپ در سطح میکرو وی‌سی در نقش یک سرمایه‌گذار همراه ورود پیدا خواهد کرد، به این معنا که به عنوان یک همراه در بخش‌های مختلف راهبری و حمایت از کسب و کارها فعالیت می‌کند. که در نهایت بتواند کسب و کار را به سطح بلوغی برساند که برای سرمایه گذاری وی‌سی‌ها جذاب شود.

وی گفت: مبلغ حمایت از کسب و کارها در مدل میکرو وی‌سی تا ۶ میلیارد تومان برنامه ریزی شده است که وجود تیم کامل کسب و‌کار، ارائه محصول و سابقه فروش در بازار و مدل کسب و کار اعتبارسنجی شده از جمله ویژگی‌های کسب و کارهایی است که می‌توانند از این مدل استفاده کنند.

اسکویی در پایان هوش مصنوعی و هوشمند سازی صنایع، امنیت غذایی، فناوری های مالی، لجستیک و سلامت و بهینه سازی انرژی را اولویت‌های سرمایه‌گذاری تریگ‌آپ برشمرد و گفت: تلاش داریم تا با توسعه مدل میکرو وی‌سی، حوزه‌های دیگری را هم در سرمایه‌گذاری میکرو وی‌سی جذب کنیم.استارتاپ هایی که علاوه بر سرمایه نقدی، سرویس راهبری نیز نیاز دارند میتوانند برای بهره مندی از این سرویس ها طرح خود را از طریق وب سایت تریگ‌آپ به نشانی www.trigup.com ارسال نمایند.

انتظارات از دولت چهاردهم؛ نوآوری باید رقابتی شود

در این نشست خبری مهندس سبحانی مدیر عامل تری گیت درباره پیشناهادات و انتظارات از دولت چهاردهم نیز گفت: قوانینی مثل جهش تولید نمی تواند بستر ساز توسعه نوآوری بر اساس مدل رقابتی بشد و دولت چهاردهم تلاش کند فضای توسعه کسب و کار را در حوزه نوآوری رقابتی نماید. توسعه نوآوری باید رقابتی شود و نباید قوانینی مثل قانون جهش تولید به توسعه رانت در کشور منجر شود!.

خبرنگار: امیر علی بینام

 

ارسال نظرات