ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۷۰۸
ایسنا/خراسان رضوی معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی از افتتاح مرکز شبانه روزی موقت نگهداری از افراد مبتلا به اتیسم برای اولین بار در استان خبر داد و گفت: در این مرکز به صورت موقت و بسته به نیاز خانواده‌ها، تا حداکثر ۱۰ روز  در ماه از افراد دارای اتیسم  نگهداری می‌شود.
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹

حمیدرضا علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در استان هشت مرکز روزانه اوتیسم برای گروه سنی ۲ تا ۱۵ سال داریم که خدمات در این مراکز به صورت روزانه و با ارائه آموزش‌های شناختی و درمانی مختلف، گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، موسیقی درمانی و بازی درمانی برای کنترل رفتارها، ارائه می‌شود.

وی افزود: برای افتتاح مراکز روزانه بالای ۱۶ سال نیز درخواست‌های مختلفی داشته‌ایم و امید است طبق مکاتبات انجام شده سریع‌تر به نتیجه برسد.

علیزاده گفت: در هشت مرکز روزانه استان، که ۵ مرکز در مشهد و در شهرستان‌های سبزوار، کاشمر و نیشابور نیز یک مرکز وجود دارد، به ۳۵۴ نفر  اوتیسم خدمت‌رسانی می‌شود؛ همچنین یارانه ماهانه‌ای به مبلغ ۳میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از سمت بهزیستی به این افراد پرداخت می‌شود.  

وی خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه این مراکز فقط برای یک رده سنی خاص هست، برخی خانواده‌هایی که فرزندان بالای ۱۵ سال دارای اتیسم دارند نیز دچار مشکلات جدی بوده و از طرفی به دلیل شرایط نگهداری سختی که وجود دارد، بعضا خانواده‌ها نمی‌توانستند چند روز از این کودکان مراقبت کنند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: به همین منظور تصمیم بر این شد که در استان یک مرکز شبانه روزی موقت نگهداری از افراد مبتلا به اوتیسم را راه‌اندازی کنیم. در این مرکز به صورت موقت و بسته به نیاز خانواده‌ها تا حداکثر ۱۰ روز  در ماه از افراد دارای اوتیسم  نگهداری می‌شود.

وی افزود: در مجموع چهار استان آذربایجان شرقی، اصفهان، کرمان و خراسان رضوی تا به الان دارای مرکز نگهداری شبانه‌روزی اتیسم هستند و خراسان رضوی چهارمین استان احداث کننده این طرح است.

علیزاده گفت: ظرفیت اسمی مرکز ۵۰ نفر است که در حال حاضر ۲۵ نفر در این مرکز مقیم هستند و ۱۸ نفر از این افراد، یارانه‌ای با مبلغ ۵میلیون و ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در رابطه با بیماری اتیسم اظهار کرد: بیماری اتیسم، اختلالی رشدی و عصبی است که باعث یکسری رفتارهای کلیشه‌ای و اختلال در تعاملات کلامی و غیر کلامی می‌شود.

وی با بیان اینکه  اوتیسم در پسران بیشتر از دختران دیده می‌شود، افزود: معمولا این اختلالات، سه سال اول زندگی بروز پیدا می‌کند، علت این بیماری مشخص نیست و وضعیت اجتماعی و اقتصادی و... تاثیری بر بیماری اتیسم ندارد.

علیزاده ادامه داد: ۵۰ درصد از کودکانی که مبتلا به بیماری اتیسم می‌شوند، قادر به استفاده از زبان خود نیستند و در ارتباطات کلامی مشکلات جدی دارند. تحقیقات نشان داده که خانواده‌های دارای فرزندان اتیسم، استرس بسیار زیادی را متحمل می‌شوند.

 وی افزود: این تنش‌ها زمانی زیاد می‌شود که  افراد جامعه اطلاعات و آگاهی کافی از این اختلال نداشته باشند. فرد مبتلا گاهی هیچ مشخصه ظاهری نداشته و به علت رفتارهای خودآزاری، دیگر آزاری و رفتارهای مقاومتی، خانواده این افراد بسیار تحت فشار قرار می‌گیرند.

ارسال نظرات