ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۷۷۵
ایسنا/خراسان رضوی مولف کتاب «گردشگری شهری در ایران و جهان» گفت: در این کتاب به برنامه‌ریزی، مدیریت و بازاریابی جریان‌های گردشگری در شهرها با تاکید بر نقش سازمان‌های گردشگری و شهرداری‌ها پرداخته‌ شده و به برخی از تجارب شهرهای موفق توریستی دنیا نیز برای مخاطبان اشاره‌هایی شده است.
سه‌شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۳

احمد دیناری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص چرایی تالیف کتاب «گردشگری شهری در ایران و جهان» اظهار کرد: جرقه تالیف این کتاب زمانی در ذهنم خطور کرد که به تازگی در سازمان اسبق ایرانگردی و جهانگردی خراسان استخدام شده بودم و در همان ابتدای فعالیتم کتابی با عنوان «دایره المعارف گردشگری»، تالیف پروفسور جعفر جعفری که در سال ۲۰۰۰ میلادی منتشر شده بود به دستم رسید.

وی ادامه داد: زبان کتاب، انگلیسی بود و یک منبع و مرجع کامل از واژگان و اصطلاحات تخصصی گردشگری به شمار می‌رفت و البته هنوز هم کتابی معتبر در حوزه واژگان تخصصی گردشگری جهان به شمار می‌رود.

مولف کتاب «گردشگری شهری در ایران و جهان» ادامه داد: زمانی که واژگان و اصطلاحات مربوط به انواع گردشگری را در کتاب مطالعه می‌کردم، اصطلاحی تحت عنوان «گردشگری شهری» یا Urban Tourism و تعریف و مفهوم آن، توجهم را به خود جلب کرد و چون رشته تحصیلی که در مقطع کارشناسی ارشد از آن فارغ التحصیل شده بودم، برنامه‌ریزی شهری بود و علاقه زیادی نیز به مباحث و موضوعات شهری داشتم، باعث ایجاد جرقه‌ای در ذهنم شد و با خود گفتم، چقدر خوب می‌شود اگر با تلفیق یا ترکیب رشته تحصیلی‌ام و صنعت گردشگری که به تازگی فعالیتم را در آن آغاز کرده بودم، کتابی تحت همین عنوان «گردشگری شهری» بنویسم.

وی اضافه کرد: در آن سال‌ها منبع خاصی در زمینه گردشگری شهری در ایران وجود نداشت و با کمبود منابع تخصصی مواجه بودم، به جز کتابی کوچک و ترجمه شده توسط دکتر صلاح الدین محلاتی با عنوان «جهانگردی شهری» که عملا مطالعه‌ای میدانی و مصداقی در زمینه جهانگردی شهری در کشور فرانسه بود و ناچار بودم که کتب و منابع مختلفی را به زبان‌های فارسی و انگلیسی مورد بررسی و مطالعه قرار دهم و در نهایت با احصای مطالب مناسب و جمع‌بندی آن‌ها، کتاب را تالیف و منتشر کنم. البته در طول ۲ سال تالیف کتاب از اندک تجربه و دسترسی به منابع میدانی و تجربی حوزه گردشگری نیز بهره لازم را بردم.

دیناری تصریح کرد: در نهایت پس از حدود ۲ سال تمام و کسب مجوزهای لازم، کتاب «گردشگری شهری در ایران و جهان» در ابتدای سال ۱۳۸۴ از طریق انتشارات واژگان خرد در مشهد چاپ و منتشر شد. کتابی در قطع وزیری و ۳۱۲ صفحه نیز است.

وی عنوان کرد: تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا به جامعه، علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران عرصه گردشگری و مدیریت شهری در ایران این تلنگر مهم را وارد کنم که توجه و اهتمام ویژه و بیشتری نسبت به این شاخه مهم از گردشگری شهری که مهم‌ترین، پردرآمدزاترین و جذاب‌ترین نوع گردشگری به شمار می‌رود، داشته باشند. همچنین برای معرفی ظرفیت شهرهای گردشگری و کسب درآمدهای اقتصادی پایدار، به تهیه برنامه‌های راهبردی، عملیاتی و سپس برنامه‌ریزی و اقدام دست بزنند.

مولف کتاب «گردشگری شهری در ایران و جهان» بیان کرد: در کتاب «گردشگری شهری» به نکات مهمی مانند برنامه‌ریزی، مدیریت و بازاریابی جریان‌های گردشگری در شهرها با تاکید بر نقش سازمان‌های گردشگری و شهرداری‌ها پرداختم و به برخی از تجارب شهرهای موفق توریستی دنیا نیز برای مخاطبان اشاره‌هایی داشته‌ام.

وی اظهار کرد: این کتاب، اولین کتاب تخصصی است که در زمینه گردشگری شهری در ایران تالیف و در سال ۱۳۸۴ منتشر شد و مورد توجه و استقبال سازمان‌های گردشگری، شهرداری‌ها، شوراهای شهر و دانشگاه‌ها قرار گرفت. چاپ دوم کتاب نیز در سال ۱۳۸۹ منتشر شد و تاکنون در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد برخی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران مورد استفاده استادان و دانشجویان قرار گرفته است.

دیناری افزود: «گردشگری شهری؛ مفاهیم، قلمرو، تحول و تنگناه‌ها»، «شهر، گردشگری و توسعه شهری»، «جاذبه‌ها و تاسیسات گردشگری شهرها»، «شهرهای توریستی، انواع و روش تحقیق»، «بازاریابی و تبلیغات گردشگری شهری»، «مدیریت شهری و نقش آن در توسعه گردشگری شهری»، «گردشگری شهری در مشهد (مطالعه موردی)» نیز برخی از سرفصل‌های مهمی است که در کتاب گردشگری شهری آمده است.

مولف کتاب «گردشگری شهری در ایران و جهان» تاکید کرد: این کتاب یادگاری است ماندگار از تجربه سال‌های ابتدایی شروع فعالیتم در سازمان اسبق ایرانگردی و جهانگردی و امیدوارم بتوانم به زودی با کمی اصلاحات و اضافات چاپ سوم آن را به بازار گردشگری ایران نیز عرضه کنم.

ارسال نظرات