تازه ها
عضو هیئت مدیره شرکت خدمات ارتباطی رایتل در همایش کارآفرینی و کسب و کار زنان، فناوری اطلاعات را در دو بخش کارآفرینی در حیطه فناوری و کارآفرینی در بستر فناوری مورد برسی قرار داد.
فناوری اطلاعات؛ کارآفرینی در حیطه فناوری و کارآفرینی در بستر فناوری
به گزارش بازارکار، دکتر محمد صادق کریمی عضو هیئت مدیره شرکت خدمات ارتباطی رایتل با اشاره به اهمیت توجه به دادهها در جهان امروز گفت: داده امروزه مانند نفت است و میتوان آن را استخراج ، پالایش و پخش کرد. یک کارآفرین باید بداند که چگونه از داده استفاده کند. هشتاد درصد سازمانها و شرکتهای بالغ از تجزیه و تحلیل داده ها استفاده میکنند. تصمیم گیری داده محور میتواند آگاهانه باشد و تصمیم گیری داده محور منجر به خلق نوآوری و سرعت در تصمیم گیری میشود. تصمیم گیری داده محور به ما کمک میکند تا بدانیم به کدام بازار وارد شویم، چه محصولی تولید کنیم و چقدر منابع به آن اختصاص دهیم. کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات به دو بستر کارآفرینی در حیطه فناوری و کارآفرینی در بستر فناوری تقسیم میشود. مورد اول توسعه مشاغل جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات و مورد دوم به معنای تحول دیجیتال شرکتهاست. افزایش رقابتپذیری، بهبود عدالت، بهبود تجربه مشتری و بهرهوری بالاتر از مزایای توجه به این موضوع است. انقلاب صنعتی پنجم نیز که در این راستا رخ داده است، متمرکز بر هوش مصنوعی است که در آن تصمیمگیری مبتنی بر داده توسط ماشین انجام میشود. مفهوم کارآفرینی در این سالها تغییر کرده و دیگر کارآفرینی جزیره ای کارکرد نخواهد داشت.
مدل کارآفرینی جدید مبتنی بر شبکه سازی است
عضو هیئت مدیره شرکت خدمات ارتباطی رایتل تصریح کرد: مدل کارآفرینی جدید مبتنی بر شبکه سازی است و شبکه سازی مطلوب نیز با استفاده از ارتباطات درست امکان پذیر است. یکی از اصلی ترین ارکان ارتباط اپراتورهای مخابراتی هستند. این اپراتورها در کسب و کارهای گوناگونی وارد میشوند علی رغم اینکه در کشور ما پنجاه درصد زنان وارد دانشگاه میشوند، نرخ اشتغال آنها در کشور بسیار پایین تر از حد انتظار است.
دکتر کریمی افزود: صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند به توسعه کسب و کارهای جدید بخصوص کسب و کارهای مرتبط با بانوان کمک کند و استفاده از ظرفیت دورکاری، شناور بودن ساعت کار و حضور در طرحهای پروژه ای میتواند امکان حضور بانوان در بازار کار را تسهیل کند.
کارآفرینی اجتماعی باید تاثیر پایداری در اجتماع داشته باشد
همچنین شکوه السادات علیزاده کارآفرین اجتماعی وعضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با اشاره به موضوع تحول دیجیتال ، کارآفرینی اجتماعی و نقش زنان در پیشبرد تحول خاطرنشان کرد: تحول دیجیتال به معنای تغییرات بنیادی با ابزارهای فناوری جدید است. از سوی دیگر کارآفرینی اجتماعی به معنای خلق ارزش در حوزه اجتماعی است. کارآفرینی اجتماعی باید تاثیر پایداری در اجتماع داشته باشد. در کارآفرینی اجتماعی لزوما خلق ثروت مطرح نیست و بیشتر حل مسائل اجتماعی مورد بررسی است. اگر تقاطع تحول دیجیتال و کارآفرینی اجتماعی را بررسی کنیم متوجه میشویم که ابزارهای دیجیتال به ما راه حل های ابزارپذیر میدهند و کارایی بیشتری برای ما خواهند داشت.
وی ادامه داد: همچنین بستری برای ارتباط و همکاری بین ذی نفعان ایجاد خواهد شد و راه حل های نوآورانه به وجود خواهند آمد. ابزارهای دیجیتال به تاب آوری و سازگاری کارآفرینان اجتماعی کمک میکنند. محدودیتهای زنان در نقشهای راهبردی از تعصبات و کلیشههای جنسیتی، عدم دسترسی به شبکههای حرفه ای و چالش تعادل بین کار و زندگی شخصی نشات میگیرد. تحول دیجیتال میتواند به ما برای مقابله با این چالشها کمک کند. بهبود فرایند تصمیمگیری و جذب و نگهداشت استعدادها و بهبود وضعیت مسئولیت اجتماعی و اعتبار از مزیتهایی است که تحول دیجیتال به ما ارائه خواهد کرد.
مهارت کارآفرینی مهمتر از شخصیت کارآفرینی است
همچنین محمدرضا زالی با اشاره به موج دیجیتالی شدن کسب و کارها در سالهای گذشته گفت: کووید ۱۹ یک همه گیری بود که بر همه ابعاد زندگی بشر تاثیر گذاشت. در پی این پاندمی مشاغل رو به دیجیتالی شدن رفتند. یکی از معیارهای دیجیتالی شدن پذیرش فناوری است.در دیدبان جهانی کارآفرینی یکی از ویژگیهای شخصیت کارآفرینانه تمایل به خطرپذیری است. با بررسی ارتباط آن با پذیرش فناوری باید گفت که عوامل گوناگونی که برخی کنترلی و برخی دائمی هستند بر این فاکتور تاثیر دارند.
همچنین با بررسی قصد دیجیتالی سازی در میان کارآفرینان زن صاحب کسبوکارهای تثبیت شده میتوان به این نتیجه رسید که اکوسیستم کسب و کار به درستی در برخی از کشورهای منطقه ایجاد شده است. تحقیقات نشان داده است که مهارت کارآفرینی بیش از شخصیت کارآفرینی سبب میشود تا فرد صاخب کسب و کار پذیرای فناوریهای جدید باشد. لذا افزایش مهارت بانوان با برگزاری دورههای آموزشی کسب و کارهای دیجیتالی برای زنان کارآفرین، برگزاری جلسات منتورینگ، توسعه کارآفرینی دیجیتالی، توسعه و تقویت اکوسیستم کارآفرینی دیجیتالی کشور میتواند راهکارهای خوبی برای افزایش نرخ کارآفرینی در زنان باشد.
رشته مطالعات مردان ایجاد می شود!
در پایان همایش دکتر حمید خداداد حسینی استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر توجه به موضوع زنان و حقوق زنان بیش از پیش قوت گرفته و توجه به کارآفرینی بانوان نیز در راستای همین موضوع است.
وی افزود: شاید به جرئت بتوان گفت که احتمالا لازم باشد در سالهای آینده رشته مطالعات مردان در کنار مطالعات زنان به دانشگاهها اضافه شود!
وی در ادامه با اشاره به چالش جدی کشورها برای ایجاد تعادل میان نقش اجتماعی زنان و نقش بانوان در خانوادهها گفت: ما با یک پارادوکس به خصوص در کشورهای اسلامی روبه رو هستیم. این چالش نقش زنان در خانوادهها به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی است. ما باید بتوانیم تعادلی میان نقش اجتماعی و سیاسی زنان و نقش آنها در خانهها ایجاد کنیم. این یک تهدید جدی است، چرا که اگر نهاد خانواده دچار بحران شود و نقش زنان در خانواده ها کمرنگ شود، چیزی برای جایگزین کردن آن وجود نخواهد داشت. پشت سر هر مرد موفقی یک زن موفق وجود دارد و باید راه حلی پیدا کرد که نهاد اصلی اجتماع دچار مشکل نشود و در عین حال زن بتواند جایگاه خود را در اجتماع نیز تثبیت کند. در پایان این همایش نیز از فعالان برگزیده حوزه کارآفرینی و کسب و کار بانوان تقدیر به عمل آمد.
گزارش: امیر طاها بینام
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات