بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۶۸۹۹
گزارش بازارکار از تور بازدید مدارس استعداد های درخشان؛
برنامه بازدید از چند مدرسه استعدادهای درخشان در حالی برگزار شد که آموزش و پرورش تلاش می کند از این مدارس نخبه پرور در راستای توسعه مهارت آموزی، نوآوری و تاثیر گذاری بر نیازهای کشور بهره برداری نماید.
سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴

به گزارش خبرنگار بازارکار، در بازدید یک روزه از مدارس استعداد های درخشان که توسط روابط عمومی آموزش و پرورش برنامه ریزی شده بود، علاوه بر مدیران مدارس، دکتر الهام یاوری رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به ارائه دیدگاه های خود درباره اهداف و ماموریت های این مدارس تاثیرگذار در توسعه نظام آموزشی کشور پرداخت.

آغاز بازدید از مدرسه علامه حلی سه
محمدرضا دهرویه مدیر مدرسه علامه حلی ۳ در اولین گام بازدید با اشاره به چند بعدی بودن دانش‌آموزان سمپاد خاطرنشان کرد: تفاوت اساسی دوره اول و دوم این است که در دوره اول استرس کنکور، المپیاد و امتحانات نهایی وجود ندارد و این بستر مناسب را برای فعالیت دانش‌آموزان در فعالیت‌های متفرقه فراهم میکند.
وی در ادامه با اشاره به طرح‌های اجرا شده در این مدرسه گفت: مدرسه یک سری فعالیتهای روتین دارد که در همه مدارس وجود دارد. به عقیده من، مدرسه باید فعالیتهای ویژه خود را ارائه دهد. یکی از تابلوهای مدرسه ما به عنوان مدرسه تمام ساحتی، برنامه دهه فاطمیه ما با عنوان جشنواره شعر فاطمی است. طراحی پوستر، کلیپ و اجرای برنامه سوگواره توسط خود دانش‌آموزان انجام شده است و شصت نفر دانش‌آموز از پایه‌های مختلف در آن حضور داشتند.
دهرویه افزود: فعالیت بعدی ما با عنوان المپیک مدرسه در ۳۶ رشته ورزشی، فرهنگی و تفریحی است و همه دانش‌آموزان باید در آنها شرکت کنند. پامتومیم، پینگ پنگ ، کتابخوانی ، مشاعره ، قرائت قرآن ، مستندسازی از مسابقات و ... بخشی از فعالیت‌های این مسابقات است که در مدرسه علامه حلی سه انجام شده است.
وی با اشاره به نتایج مثبت این طرح‌ها روی کشف استعدادهای دانش‌آموزان گفت: در این فعالیت‌ها و مسابقات، برخی از دانش‌آموزان که علاقه ای به حضور پررنگ در مدرسه نداشتند و یا به دلایل مختلف در حاشیه بودند، نقش ویژه‌ای ایفا کردند و استعدادهای خود را نشان دادند. این سبب شد تا ما پتانسیل هر کدام از دانش‌آموزان را بهتر بشناسیم و تلاش کنیم تا دانش‌آموز را برای مهارت اختصاصی فردی وی پرورش دهیم.

دهرویه ادامه داد: برنده این مسابقات هم کلاس‌ها بودند و کلاسی که برنده این مسابقات شد، بیست میلیون تومان جایزه به عنوان هزینه اردو دریافت کرد و خود دانش‌آموزان کلاس می‌توانند نوع اردو را انتخاب کنند و تابستان از این فرصت استفاده کنند و به اردو بروند.
وی با اشاره به حرکت جهادی دانش‌آموزان این مدرسه خاطرنشان کرد: حرکت بعدی صورت گرفته توسط ما حرکت جهادی کمک به دانش‌آموزان ضعیفتر بود. این خرکت ابتدا برای مدارس کم برخوردارتر منطقه یک اتفاق افتاد و در نهایت به طرح خواهرخواندگی بین مدارس منطقه یک و بلوچستان ختم شد. در این طرح دانش آموزان مدرسه ما با این مدرسه در بلوچستان ارتباط برقرار کردند و با ما ۲۴ ساعت به کورین زاهدان سفر کردند تا به این دانش‌آموزان کمک کنند و برای آنها کارسوق برگزار کردند.
دهرویه با اشاره به ایجاد یک پلتفرم برای تجمیع جزوات درسی توسط دانش‌آموزان این مدرسه گفت: طرح بعدی که توسط دانش‌آموزان مدرسه علامه حلی ۳ اجرا شد، طرح تجمیع جزوات درسی در پلتفرمی به نام نرم افزار اشتراک جزوه جزوه‌سرا بود. این نرم‌افزار به ما کمک کرد تا مسئله جزوه‌دزدی از بین برود و از این ظرفیت برای ایجاد یک بانک اطلاعاتی جزوه استفاده شود.
وی با اشاره به طرح‌های نیکوکارانه این مدرسه برای کمک به زنان سرپرست خانوار توسط دانش‌آموزان سمپاد ادامه داد: دهمچنین طرح خیریه طریق برای خرید چرخ خیاطی برای زنان سرپرست خانوار در مناطق جنوبی شهر توسط دانش‌آموزان ما اجرا شد و چند خانواده که نیاز به کمک داشتند از این کمک‌ها بهره‌مند شدند.
دهرویه با تاکید بر لزوم استعدادیابی دانش‌آموزان در دوره متوسطه اول گفت: اعتقاد ما این است که دانش‌آموز باید در هزار روز متوسطه اول، باید با استعدادهای خود آشنا شود و اهداف و رشته تحصیلی خود را ترسیم کند‌. ما این کار را در دوره اول انجام می‌دهیم تا دانش‌آموز تکلیف دوره متوسطه دوم خود را بداند.
هر نیاز کشور، یک سمپادی آماده تاثیرگذاری
همچنین مصطفی حسن‌نژاد، مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به رسالت اصلی مدارس استعدادهای درخشان خاطرنشان کرد: همه این طرح‌ها در راستای مدل تربیتی سمپاد با شعار «هر نیاز کشور، یک سمپادی آماده تاثیرگذاری» انجام شد‌. بر اساس بیانات رهبری، دانش‌آموزان سمپادی باید برای رفع نیازهای کشور اثرگذار باشند. هدف ما این است که دانش‌آموزان سمپاد در دوران تمصیل خود به ۲۵ شایستگی در سه حوزه دانش، مهارت و نگرش و منش فردی دست پیدا کنند.
وی ادامه داد: تلاش ما این است که دانش‌آموزان سمپادی تبدیل به الگوهایی برای جامعه باشند و جایگزین سلبریتی‌های بعضا بی‌هویت در کشور شوند. مدیریت تحول کشور بر اساس سند تحول بنیادین و ایفای نقش میانی نیز از اهدافی است که برای دانش‌آموزان سمپاد در نظر گرفته شده است.
حسن نژاد با اشاره به برگزاری کارسوق‌هایی برای تشخیص پتانسیل و استعداد این دانش‌آموزان گفت: کارسوق‌هایی که با حضور دانش‌آموزان سمپاد برگزار می‌شود، باعث می‌شود تا ما استعداد دانش‌آموزان را در حوزه‌های خاص کشف کنیم و این استعداد را به خود دانش‌آموزان نیز نشان دهیم که میتوانند از ظرفیت‌های درونی خود در حوزه های مختلف بهره ببرند.
تمرکز ما روی مهارت آموزی است
در ادامه دهنادی مدیر دبیرستان متوسطه اول فرزانگان ۳ در منطقه ۱۲ تهران در جریان نمایشگاه دستاوردهای دانش‌آموزان سمپاد این مدرسه خاطرنشان کرد: منطقه ۱۲ قلب تاریخ تهران است وپیام انقلاب از این منطقه مخابره شده است. اینجا هم ساختمان عین الدوله در زمان قاجار بوده است و ساختمان جدیدی که اینجا تاسیس شد نیز به جای همان احداث شده است.
وی با اشاره به فعالیت‌های غیردرسی این دانش‌آموزان برای ارتقا سطح مهارت آموزی آنها در مدارس سمپاد گفت: دانش آموزان در مدارس سمپاد مانند دانشگاه میتوانند انتخاب واحد کنند و انواع رشته‌های گرافیک، خط نقاشی، دوخت و دیگر هنرهایی که میتواند به شغل ختم شود و مهارت آفرینی کند در این مدارس ارائه می‌شود تا دانش‌آموزان با این فعالیت‌ها نیز آشنا شوند.
دهنادی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در حوزه های مختلف اظهار کرد: نمایشگاه دستاوردهای دانش‌آموزان سمپاد در دبیرستان فرزانگان سه نیز پس از بازسازی بنای سالن اجتماعات این مدرسه در این مکان برگزار شده است و دانش‌آموزان دستاوردهای خود در حوزه‌های برنامه‌نویسی ، هوش مصنوعی ، صنایع دستی، پزشکی و درمان بیماری‌ها، نقاشی و گرافیک، طراحی سایت ، اینترنت اشیا، نجوم، بازی‌سازی و ... به نمایش گذاشتند. تمرکز ما روی این موضوع است که دانش‌آموز مهارتی کسب کند که بتواند از آن درآمدزایی کند‌.
سازمان ملی استعدادهای درخشان ۱۴۰ هزار دانش‌آموز دارد
دکتر الهام یاوری رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در این نشست که در مدرسه فرزانگان سه برگزار شد با اشاره به خاطرنشان کرد: سازمان ملی استعدادهای درخشان مجموعا ۷۴۹ مدرسه با ۱۴۰ هزار دانش‌آموز دارد. این دانش‌آموزان در پایان پایه ششم وارد مدارس سمپاد می‌شوند و یک دوره شش ساله را می‌گذرانند و برای تحقق شعار «هر نیاز کشور یک دانش‌آموز سمپادی» تلاش می‌کنند.
رییس سمپاد ادامه داد: سمپاد علاوه بر مدارس خود، توجه زیادی نیز به دانش‌آموزان بااستعداد خارج از این مدارس میکند‌. تلاش ما این است تا ارتباط و هم افزایی را میان دانش‌آموزان مستعد سمپادی و غیرسمپادی برقرار کند.
یاوری با اشاره به موضوع چهار دهک گفت: مصوبه دولت این بوده که هزینه تحصیل خانواده‌های چهار دهک پایین در مدارس سمپاد رایگان شود. پرداخت این وجه به تاخیر افتاده بود که در هفته‌های گذشته این پرداخت صورت گرفت و حدود ۱۴ هزار نفر این وجه را دریافت کردند.
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به وجود بستر رشد مناسب دانش‌آموزان در مدارس استعدادهای درخشان گفت: بین سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ تعداد افراد حاضر در برنامه‌های هنر، ادبیات ، ورزش و ... از بیست هزار نفر به ۱۲۰ هزار نفر رسیده است. علاوه بر این خود مدارس نیز برنامه‌هایی اضافه بر سازمان انجام می‌دهند و تلاش می‌شود تا فضای پرنشاطی برای دانش‌آموزان ایجاد شود. همه این‌ها در راستای کاهش فشاری است که روی این دانش‌آموزان وجود دارد. در واقع فرهنگ امروز مدارس سمپاد فرهنگ درس‌خواندن مطلق نیست.
وی با اشاره به سازوکار استعدادیابی دانش‌آموزان در مدارس سمپاد گفت: در گذشته سوالات آزمون ورودی سمپاد استاندارد بودند و دانش‌آموزان میتوانستند آنها را یاد بگیرند. در دو سه سال گذشته تمرکز ما روی این موضوع بوده است که اثر آموزش روی گزینش دانش‌آموزان سمپاد را کاهش دهیم و در نتیجه سوالات را هر سال تغییر می‌دهیم. در سال ۱۴۰۲ تعداد دانش‌آموزانی که از چهاردهک پایین در این مدارس پذیرفته شدند ۴۵ درصد افزایش یافت و این روند در سال بعد نیز ادامه پیدا کرد. این نشان می‌دهد که گزینش دانش‌آموزان مستعد بهتر انجام شده است. خواهش ما از خانواده‌ها نیز این است که از اعمال فشار روی دانش‌آموزان برای حفظ کردن سوالات آزمون پرهیز کنند‌. ممکن است دانش‌آموز استعداد بالایی نیز داشته باشد اما در این آزمون پذیرفته نشود چرا که فاکتورهای زیادی در قبولی آن موثر است اما این نمیتواند دلیلی بر بی‌استعداد بودن دانش‌آموز نیست‌.
وی با اشاره به اینکه شش ساله بودن دوره حضور دانش‌آموزان در سمپاد برای دانش‌آموزان مفید است گفت: کنکور سراسری در پایان دوره دوم متوسطه سبب شده تا فعالیتهای فرهنگی در این دوره کاهش پیدا کند. اگر ما آزمونی در پایان دوره متوسطه اول نیز قرار دهیم، دیگر نمیتوان انتظار داشت که دانش‌آموزان در فعالیت‌های متفرقه و فرهنگی شرکت کنند.
یاوری با اشاره به رویکرد این سازمان برای کاهش سطح میان مدارس سمپاد گفت: تلاش ما این است که فعالیت‌های ما در سمپاد مبتنی بر حداقل امکانات باشد‌. این رویکرد کاهش فاصله بین مدارس در زمینه درسی نیز وجود دارد. در سال گذشته معدل مدارس سمپاد در امتحانات نهایی به مقدار قابل توجهی بهتر از مدارس دیگر بود. تلاش ما در این زمینه نیز این است که فاصله بین مدارس و حتی بین خود مدارس سمپاد را کمتر کنیم.
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به راه‌های کمک و همکاری میان مدارس سمپاد و مدارس غیرسمپادی گفت: سه روش برای کمک مدارس سمپاد به مدارس آموزش و پرورش وجود دارد. یکی از آنها فراهم کردن امکانات سمپاد برای مدارس دیگر است. راه بعدی ارائه و انتقال الگوها از مدارس استعدادهای درخشان به دیگر مدارس است. خوبی الگوهای مدارس سمپاد این است که با حداقل هزینه اجرا می‌شوند و به همین دلیل می‌توانند در مدارس دیگر نیز اجرا شوند. همچنین آموزگاران مشترک مدارس استعدادهای درخشان و مدارس آموزش و پرورش میتوانند این انتقال تجربه را صورت دهند.
گزارش: امیر طاها بینام
 
 
 
 

ارسال نظرات