السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن (ع) بِه عِشِقِ تُو سیاه پوش شُدم،بِه یاد تُو چِشام خونً شُدنً،حُسین 

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۷۴۷۵
تقدیر از ۴۲ اثر برگزیده در جشنواره با وزیر آموزش و پرورش و ارشاد؛

بیش از ۴ هزار اثر به جشنواره رسید؛ 70 اثر در حوزه فرهنگ کار و کارآفرینی

دبیر بیست و دومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد با بیان اینکه جشنواره کتاب رشد فرآیندی یک ساله است و از ابتدای فروردین  ۱۴۰۲ تا انتهای اسفند ۱۴۰۲ بیش از ۴ هزار اثر برای این جشنواره از ناشران دریافت شده گفت: همه آثار در فرآیند یک ساله ارزیابی و ۱۹۵۰ اثر حائز نشان رشد یا اعتبارنامه نشان رشد شده‌اند و مجوز ورود به مراکز آموزشی را کسب کرده‌اند.
شنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

به گزارش بازارکار، ابوذر حسام پور در جلسه بیست و دومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد با بیان اینکه جشنواره کتاب رشد یکی از جشنواره های ماموریتی وزارت آموزش و پرورش است گفت: خود جشنواره ناظر به یک ماموریت در داخل آموزش و پرورش است. بسیاری از جشنواره ها بیشتر معطوف به کارکرد تبلیغی هستند اما جشنواره کتاب رشد قبل از کارکرد تبلیغی، پاسخگوی یک ماموریت وزارت آموزش و پرورش است که به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش محول کرده، می پردازد.

وی با بیان اینکه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی طبق مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش سال ۱۳۸۹ موظف شد برای ورود منابع آموزشی و تربیتی به مدارس و مراکز آموزشی تنظیم‌گری و ساماندهی انجام دهد افزود: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عنوان متولی عمده تالیف و برنامه ریزی کتابهای درسی و همچنین برنامه درسی وزارت آموزش و پرورش برای محتواهای مکمل و معقول کتابهای درسی دارای ماموریت است.

حسام پور با بیان اینکه کلیه تولیدات ناشرین و تولید کنندگان رده سنی صفر تا ۲۸ سال برای ورود این محتوا و منابع به مراکز آموزشی باید اجازه وزارت آموزش و پرورش برای آن‌ها صادر شود ادامه داد: این فرآیند و فلسفه پشت جشنواره کتاب رشد است. جشنواره کتاب رشد سالانه پس از یک فرآیند یک ساله در پایان، منابع برتر و برگزیده آن معرفی می‌شود.

دبیر بیست و دومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد گفت: جشنواره کتاب رشد، به‌عنوان یکی از جشنواره‌های خوب وزارت آموزش و پرورش است و نقشی فراتر از تبلیغ و ترویج دارد و ماموریتی خاص را دنبال می‌کند.ابوذر حسام‌پور دبیر بیست و دومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد افزود: این جشنواره، بر خلاف بسیاری از جشنواره‌های دیگر، ماموریتی خاص از وزارت آموزش و پرورش را پیگیری می‌کند. این ماموریت، ساماندهی و تنظیم ورود منابع آموزشی و تربیتی به مدارس و مراکز آموزشی است. مطابق مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش که شهریور ۱۳۸۹ تصویب شد، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی موظف به انجام این کار است.

حسام پور گفت: سازمان پژوهشی، به‌عنوان متولی تعلیم و تربیت و برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی، مسئولیت نظارت و ساماندهی محتوا‌های مکمل و مقوم کتاب‌های درسی را نیز بر عهده دارد. این شامل کلیه تولیدات ناشران و تولیدکنندگان منابع آموزشی برای رده سنی صفر تا ۱۸ سال می‌شود و منابع چاپی و غیرچاپی را در برمی گیرد.

70 اثر در حوزه فرهنگ کار و کارآفرینی

دبیر جشنواره کتاب رشد گفت: هر ساله منابع آموزشی توسط ناشران مختلف (کودکان، نوجوانان، و آموزشی) برای سازمان پژوهش و دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شوند که پس از بررسی در اختتامیه، منابع برتر و برگزیده معرفی می‌شوند.

حسام‌پور در رابطه با آمار آثار ارسالی، افزود: بیش از ۴۰۰۰ اثر توسط ناشران ارسال شده است و ۱۹۵۰ اثر، نشان رشد گرفتند و از میان اینها، ۸۵ اثر به عنوان نامزد انتخاب شدند. در اختتامیه نیز، ۴۲ اثر به عنوان برگزیده و اثر برتر معرفی می‌شوند.70 اثر از آثار رسیده به جشنواره در حوزه فرهنگ کار و کارآفرینی است.

وی درخصوص اهمیت فرایند نشان رشد، بیان کرد: فرایند نشان رشد، مهم‌تر از خود جشنواره است. در اختتامیه این دوره، رونمایی از نسخه جدید و المان بصری جدید نشان رشد انجام خواهد شد.

حسام‌پور افزود: وزارت آموزش و پرورش، برای مشارکت ناشران و تولیدکنندگان، از طریق اعتبارنامه نشان رشد، مجوز ورود منابع به مراکز آموزشی را صادر می‌کند. این فرایند به تولیدکنندگان مکتوب و غیرمکتوب اجازه می‌دهد تا منابع خود را در مراکز آموزشی عرضه کنند.

وی ادامه داد: در جشنواره کتاب رشد، بیش از ۴۰۰۰ اثر توسط ناشران ارسال شده است. از این تعداد، ۳۰۰۰ اثر در طول یک سال دریافت و ۱۸۰۰ اثر در یک ماه اخیر دریافت شده است و ۱۸۰۰ اثر جدید به فهرست آثار رسیده است.

ابوذر حسام‌پور با بیان اینکه کتاب‌ها در ۵ گروه داوری و ۱۳ محور مورد ارزیابی قرار گرفتند، اظهار کرد: گروه اول (علوم تربیتی و روانشناسی) و کتاب‌های مرتبط با علوم تربیتی و روانشناسی است و گروه دوم (مطالعات علوم انسانی) و کتاب‌ها در حوزه مطالعات دینی، قرآن پژوهی، مطالعات فرهنگی، اجتماعی، زبان، ادبیات فارسی، شعر و داستان کودکان است.

وی ادامه داد: گروه سوم (علوم مهارتی و دانش افزایی)، کتاب‌های مهارتی و دانش افزایی است و گروه چهارم (مطالعات هنر و تصویرگری)، کتاب‌های هنری و تصویرگری است و گروه پنجم و آخرین گروه، (مطالعات هنر و تصویرگری)، کتاب‌های هنری و تصویرگری است.

دبیر جشنواره ملی کتاب رشد با بیان اینکه جشنواره، ۵ جایزه ویژه نیز در نظر گرفته است، بیان کرد: جایزه ویژه اول، به آثار مرتبط با علوم تربیتی و روانشناسی است. جایزه ویژه دوم، به آثار درباره دستاورد‌های ایران اسلامی، مفاخر و الگو‌های ملی و انقلابی اسلامی، دستاورد‌های انقلاب اسلامی، اهتمام به مصرف تولیدات ملی و تمدن‌سازی است.

حسام‌پور ادامه داد: جایزه ویژه سوم، به آثار مرتبط با علوم مهارتی و دانش افزایی است و جایزه ویژه چهارم، به آثار مرتبط با مفهوم فرهنگ، قدرشناسی از مقام معلم، مقام مادر، توجه به جایگاه پدر و خدمتگزاران فرهنگ است و جایزه ویژه پنجم، به آثار مرتبط با سبک زندگی ایرانی اسلامی، خانوارمحوری، خلاقیت و تقدم منافع فردی و جمعی است.

حسام‌پور افزود: جوایز ویژه‌ای با عناوین ایران افتخار، روشنا، معنای زندگی و رسم زندگی در نظر گرفته شده‌اند که محور‌ها و مفاهیم مرتبط با هر جایزه به طور شفاف در اختیار ناشرین قرار گرفته است.

وی همچنین گفت: این جوایز با توجه به نیاز‌های برنامه درسی ملی و وزارت آموزش و پرورش تعیین شده‌اند و به آثار مرتبط با مفاهیمی مانند ولایت‌مداری، آرمان فلسطین، جهاد مقاومت، حق‌طلبی و استکبارستیزی، سیره امامان، آزادی، حیا، غیرت و معناداری زندگی اهدا خواهند شد.

حسام‌پور اظهار کرد: بیست و دومین دوره جشنواره کتاب رشد، با مشارکت ناشران و نویسندگان، شاهد حضور آثار متنوعی بود. ستاد نماز، موضوع نماز را در محور‌های خود قرار داد و کتاب‌های مرتبط در این بخش مورد توجه قرار گرفتند. وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز موضوع فرهنگ کار را پیشنهاد دادند و جایزه فرهنگ کار به کتاب‌های این محور تعلق گرفت. همچنین، رویداد کتاب‌نما به عنوان بخش مستقلی از جشنواره، به ترویج کتاب و کتابخوانی، به ویژه در حوزه کودک و نوجوان، پرداخته شد. در این بخش، محتوا‌های غیر کتابی همچون تصویر، سامانه‌ها، ایده‌های نو و نرم‌افزار‌های کاربردی نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند.

حسام‌پور با بیان اینکه چهار نشست تخصصی در این دوره برگزار می‌شود، اظهار کرد: نشست اول با موضوع همکاری انجمن‌های فرهنگی ناشران کودک و نوجوان با شهرداری تهران در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود و نشست دوم با موضوع الگوی مقاومت ایمانی در کتاب کودکان و نوجوان با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: نشست سوم با موضوع هوش مصنوعی و آینده کتاب کودک و نوجوان با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، با سخنرانی دکتر عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است که این نشست امروز در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود و نشست چهارم با موضوع ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نقش نشان رشد و معلمان، با حضور معاون آموزش ابتدایی، خانم دکتر حکیم‌زاده و نماینده معاونت پرورشی است که این نشست فردا در سازمان پژوهش برگزار خواهد شد.

گفتنی است؛ مراسم اختتامیه بیست و دومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد ششم اسفند با حضور وزیر آموزش و پرورش و ارشاد و سایر مسئولان فرهنگی و هنری در حوزه هنری برگزار می‌شود.

ارسال نظرات