بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۷۴۷۵
تقدیر از ۴۲ اثر برگزیده در جشنواره با وزیر آموزش و پرورش و ارشاد؛
دبیر بیست و دومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد با بیان اینکه جشنواره کتاب رشد فرآیندی یک ساله است و از ابتدای فروردین  ۱۴۰۲ تا انتهای اسفند ۱۴۰۲ بیش از ۴ هزار اثر برای این جشنواره از ناشران دریافت شده گفت: همه آثار در فرآیند یک ساله ارزیابی و ۱۹۵۰ اثر حائز نشان رشد یا اعتبارنامه نشان رشد شده‌اند و مجوز ورود به مراکز آموزشی را کسب کرده‌اند.
شنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

به گزارش بازارکار، ابوذر حسام پور در جلسه بیست و دومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد با بیان اینکه جشنواره کتاب رشد یکی از جشنواره های ماموریتی وزارت آموزش و پرورش است گفت: خود جشنواره ناظر به یک ماموریت در داخل آموزش و پرورش است. بسیاری از جشنواره ها بیشتر معطوف به کارکرد تبلیغی هستند اما جشنواره کتاب رشد قبل از کارکرد تبلیغی، پاسخگوی یک ماموریت وزارت آموزش و پرورش است که به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش محول کرده، می پردازد.

وی با بیان اینکه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی طبق مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش سال ۱۳۸۹ موظف شد برای ورود منابع آموزشی و تربیتی به مدارس و مراکز آموزشی تنظیم‌گری و ساماندهی انجام دهد افزود: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عنوان متولی عمده تالیف و برنامه ریزی کتابهای درسی و همچنین برنامه درسی وزارت آموزش و پرورش برای محتواهای مکمل و معقول کتابهای درسی دارای ماموریت است.

حسام پور با بیان اینکه کلیه تولیدات ناشرین و تولید کنندگان رده سنی صفر تا ۲۸ سال برای ورود این محتوا و منابع به مراکز آموزشی باید اجازه وزارت آموزش و پرورش برای آن‌ها صادر شود ادامه داد: این فرآیند و فلسفه پشت جشنواره کتاب رشد است. جشنواره کتاب رشد سالانه پس از یک فرآیند یک ساله در پایان، منابع برتر و برگزیده آن معرفی می‌شود.

دبیر بیست و دومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد گفت: جشنواره کتاب رشد، به‌عنوان یکی از جشنواره‌های خوب وزارت آموزش و پرورش است و نقشی فراتر از تبلیغ و ترویج دارد و ماموریتی خاص را دنبال می‌کند.ابوذر حسام‌پور دبیر بیست و دومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد افزود: این جشنواره، بر خلاف بسیاری از جشنواره‌های دیگر، ماموریتی خاص از وزارت آموزش و پرورش را پیگیری می‌کند. این ماموریت، ساماندهی و تنظیم ورود منابع آموزشی و تربیتی به مدارس و مراکز آموزشی است. مطابق مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش که شهریور ۱۳۸۹ تصویب شد، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی موظف به انجام این کار است.

حسام پور گفت: سازمان پژوهشی، به‌عنوان متولی تعلیم و تربیت و برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی، مسئولیت نظارت و ساماندهی محتوا‌های مکمل و مقوم کتاب‌های درسی را نیز بر عهده دارد. این شامل کلیه تولیدات ناشران و تولیدکنندگان منابع آموزشی برای رده سنی صفر تا ۱۸ سال می‌شود و منابع چاپی و غیرچاپی را در برمی گیرد.

70 اثر در حوزه فرهنگ کار و کارآفرینی

دبیر جشنواره کتاب رشد گفت: هر ساله منابع آموزشی توسط ناشران مختلف (کودکان، نوجوانان، و آموزشی) برای سازمان پژوهش و دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شوند که پس از بررسی در اختتامیه، منابع برتر و برگزیده معرفی می‌شوند.

حسام‌پور در رابطه با آمار آثار ارسالی، افزود: بیش از ۴۰۰۰ اثر توسط ناشران ارسال شده است و ۱۹۵۰ اثر، نشان رشد گرفتند و از میان اینها، ۸۵ اثر به عنوان نامزد انتخاب شدند. در اختتامیه نیز، ۴۲ اثر به عنوان برگزیده و اثر برتر معرفی می‌شوند.70 اثر از آثار رسیده به جشنواره در حوزه فرهنگ کار و کارآفرینی است.

وی درخصوص اهمیت فرایند نشان رشد، بیان کرد: فرایند نشان رشد، مهم‌تر از خود جشنواره است. در اختتامیه این دوره، رونمایی از نسخه جدید و المان بصری جدید نشان رشد انجام خواهد شد.

حسام‌پور افزود: وزارت آموزش و پرورش، برای مشارکت ناشران و تولیدکنندگان، از طریق اعتبارنامه نشان رشد، مجوز ورود منابع به مراکز آموزشی را صادر می‌کند. این فرایند به تولیدکنندگان مکتوب و غیرمکتوب اجازه می‌دهد تا منابع خود را در مراکز آموزشی عرضه کنند.

وی ادامه داد: در جشنواره کتاب رشد، بیش از ۴۰۰۰ اثر توسط ناشران ارسال شده است. از این تعداد، ۳۰۰۰ اثر در طول یک سال دریافت و ۱۸۰۰ اثر در یک ماه اخیر دریافت شده است و ۱۸۰۰ اثر جدید به فهرست آثار رسیده است.

ابوذر حسام‌پور با بیان اینکه کتاب‌ها در ۵ گروه داوری و ۱۳ محور مورد ارزیابی قرار گرفتند، اظهار کرد: گروه اول (علوم تربیتی و روانشناسی) و کتاب‌های مرتبط با علوم تربیتی و روانشناسی است و گروه دوم (مطالعات علوم انسانی) و کتاب‌ها در حوزه مطالعات دینی، قرآن پژوهی، مطالعات فرهنگی، اجتماعی، زبان، ادبیات فارسی، شعر و داستان کودکان است.

وی ادامه داد: گروه سوم (علوم مهارتی و دانش افزایی)، کتاب‌های مهارتی و دانش افزایی است و گروه چهارم (مطالعات هنر و تصویرگری)، کتاب‌های هنری و تصویرگری است و گروه پنجم و آخرین گروه، (مطالعات هنر و تصویرگری)، کتاب‌های هنری و تصویرگری است.

دبیر جشنواره ملی کتاب رشد با بیان اینکه جشنواره، ۵ جایزه ویژه نیز در نظر گرفته است، بیان کرد: جایزه ویژه اول، به آثار مرتبط با علوم تربیتی و روانشناسی است. جایزه ویژه دوم، به آثار درباره دستاورد‌های ایران اسلامی، مفاخر و الگو‌های ملی و انقلابی اسلامی، دستاورد‌های انقلاب اسلامی، اهتمام به مصرف تولیدات ملی و تمدن‌سازی است.

حسام‌پور ادامه داد: جایزه ویژه سوم، به آثار مرتبط با علوم مهارتی و دانش افزایی است و جایزه ویژه چهارم، به آثار مرتبط با مفهوم فرهنگ، قدرشناسی از مقام معلم، مقام مادر، توجه به جایگاه پدر و خدمتگزاران فرهنگ است و جایزه ویژه پنجم، به آثار مرتبط با سبک زندگی ایرانی اسلامی، خانوارمحوری، خلاقیت و تقدم منافع فردی و جمعی است.

حسام‌پور افزود: جوایز ویژه‌ای با عناوین ایران افتخار، روشنا، معنای زندگی و رسم زندگی در نظر گرفته شده‌اند که محور‌ها و مفاهیم مرتبط با هر جایزه به طور شفاف در اختیار ناشرین قرار گرفته است.

وی همچنین گفت: این جوایز با توجه به نیاز‌های برنامه درسی ملی و وزارت آموزش و پرورش تعیین شده‌اند و به آثار مرتبط با مفاهیمی مانند ولایت‌مداری، آرمان فلسطین، جهاد مقاومت، حق‌طلبی و استکبارستیزی، سیره امامان، آزادی، حیا، غیرت و معناداری زندگی اهدا خواهند شد.

حسام‌پور اظهار کرد: بیست و دومین دوره جشنواره کتاب رشد، با مشارکت ناشران و نویسندگان، شاهد حضور آثار متنوعی بود. ستاد نماز، موضوع نماز را در محور‌های خود قرار داد و کتاب‌های مرتبط در این بخش مورد توجه قرار گرفتند. وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز موضوع فرهنگ کار را پیشنهاد دادند و جایزه فرهنگ کار به کتاب‌های این محور تعلق گرفت. همچنین، رویداد کتاب‌نما به عنوان بخش مستقلی از جشنواره، به ترویج کتاب و کتابخوانی، به ویژه در حوزه کودک و نوجوان، پرداخته شد. در این بخش، محتوا‌های غیر کتابی همچون تصویر، سامانه‌ها، ایده‌های نو و نرم‌افزار‌های کاربردی نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند.

حسام‌پور با بیان اینکه چهار نشست تخصصی در این دوره برگزار می‌شود، اظهار کرد: نشست اول با موضوع همکاری انجمن‌های فرهنگی ناشران کودک و نوجوان با شهرداری تهران در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود و نشست دوم با موضوع الگوی مقاومت ایمانی در کتاب کودکان و نوجوان با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: نشست سوم با موضوع هوش مصنوعی و آینده کتاب کودک و نوجوان با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، با سخنرانی دکتر عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است که این نشست امروز در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود و نشست چهارم با موضوع ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نقش نشان رشد و معلمان، با حضور معاون آموزش ابتدایی، خانم دکتر حکیم‌زاده و نماینده معاونت پرورشی است که این نشست فردا در سازمان پژوهش برگزار خواهد شد.

گفتنی است؛ مراسم اختتامیه بیست و دومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد ششم اسفند با حضور وزیر آموزش و پرورش و ارشاد و سایر مسئولان فرهنگی و هنری در حوزه هنری برگزار می‌شود.

ارسال نظرات