
تازه ها
به گزارش خبرنگار بازارکار ، گردشگری کشاورزی اقدامی برای جذب گردشگران به منطقه با اهداف کشاورزی است، این نوع گردشگری به عموم مردم اجازه میدهد تا به سرگرمی، تفریح با اهداف آموزشی برای دیدن و لذت بردن از فعالیتهای روستایی مانند کشاورزی، دامداری، فعالیتهای تاریخی، فرهنگی، برداشت محصول دستچین، فعالیتهای طبیعی و جاذبههای مزارع بپردازند. صاحبان مزارع و کشاورزان نیز به منظور جذب گردشگران و ایجاد محیط نشاطآور و سرگرمکننده ، برای بازدیدکنندگان فعالیتها و امکانات بسیاری را فراهم می کنند که از آن جمله میتوان به برگزاری موزه و نمایشگاه محصولات کشاورزی، تیراندازی با کمان، دادن صبحانه با محصولات ارگانیک، محلهای روشن کردن آتش، چادر زدن، قایقرانی، پرورش حیوانات اهلی، گردهماییها و رویدادهای گروهی، کاشت گل و گیاه، بریدن شاخههای خشک درختان و مسابقات پخت و پز در مزرعه اشاره کرد. همچنین بازدید از محوطه نگهداری حیوانات، چیدن پشم گوسفندان، نمایش نحوه دوشیدن شیر گاو یا آمادهسازی اسب برای سوارکاری، اسبسواری، برداشت محصول، پیک نیک در زیردرختان، داستانگویی و داستانسرایی از دیگر فعالیت ها در این زمینه است. استان مازندران با دارا بودن ۲۲۰هزار هکتار شالیزار و ۱۲۰هزار هکتار باغ علاوه بر اینکه قطب کشاورزی کشور محسوب می شود، می تواند در حوزه گردشگری کشاورزی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد. همچنین در غرب این استان شمالی نیز وجود یک هزار و ۷۵۰ هکتار باغ چای و ۶ هزار هکتار باغ کیوی بر جذابیت این موضوع افزوده است و اگر موانع موجود در این زمینه برداشته شود، با فراهم نمودن جاذبه های گردشگری در مزارع و باغ های مازندران علاوه بر ایجاد ارزش افزوده ، شاهد رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در این استان خواهیم بود. کارشناسان و صاحبنظران حوزه گردشگری معتقدند که امروزه جهان از گردشگری انبوه به سمت گردشگری تخصصی سوق پیدا کرده که در این میان گردشگری کشاورزی یکی از زیرشاخه ها در این زمینه است. آنها بر این باورند که گردشگری کشاورزی یکی از خلاقانه ترین نوع گردشگری است که با همپوشانی که ایجاد می کند، توامان به اقتصاد کشاورزی و هم رونق گردشگری هر منطقه ای کمک می نماید. استاندار مازندران که در روزهای اخیر به شهرستان تنکابن سفر کرده بود ، بر ضرورت تقویت اقتصاد روستا تاکید داشت و گفت که جمهوری اسلامی بیشترین امکانات را در طول این سال ها به روستاها آورده که با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. سید محمود حسینی پور افزود : باید اقتصاد روستاها با مردم همان روستا فعال شود و در این راستا تشکیل شرکت های تعاونی ضروری است. وی با اشاره به اینکه با رونق اقتصادی در روستاها تا چند سال آینده مشکل بیکاری استان برطرف خواهد شد، تصریح کرد: مدیران شهرستان باید قواعد و قوانین مجموعه خود را به نفع مردم تفسیر کنند تا مشکلات مردم به حداقل برسد. به گفته حسینی پور، یکی از مشکلات اساسی ما برداشت غلط از برخی قوانین است که در سطوح کارشناسی به یک رویه تبدیل شده که در حکمرانی اسلامی اشتباه است. وی یادآور شد : جوانان همه روستاهای مازندران تشنه توسعه هستند و انگیزه مصاعفی در این زمینه دارند که باید موردتوجه قرار گیرد. استان مازندران افزون ۳ میلیون نفر جمعیت دارد که سالانه پذیرای ۲۰ میلیون مسافر و گردشگر است .
ارسال نظرات