ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۸۱۶۳۲
نخستین جلسه کمیسیون کارآفرینی اقتصاد دانش بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی، اداره کل میراث فرهنگی استان، اداره کل استاندارد استان، نماینده دادگستری استان، اعضای انجمن جوانان کارآفرین، و تعدادی از ادارات و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹

به گزارش بازارکار، نوید امجد؛ رئیس کمیسیون کارآفرینی اقتصاد دانش بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار، محوریت نخستین جلسه را تبیین اهداف، خط مشی و ساختار، جهت پیشبرد بهتر اهداف کمیسیون اعلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه تمامی کسب و کارها در یک اکوسیستم مشترک فعالیت دارند، افزود: ما باید فضا را برای تمامی فعالان اقتصادی در تمامی حوزه‌ها مساعد کنیم و با تکیه بر دیدگاه توسعه‌ای و جایگزین کردن فعالیت‌های دانش‌محور، به جای اقدامات انرژی‌بر، حوزه تولید و صنعت را شتابدهی کنیم.

امجد، دشواری تامین مالی بانک‌ها، بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های ناعادلانه را از مهم‌ترین موانع کسب و کار بر اساس پایش‌های صورت گرفته در کشور دانست و ادامه داد: بر اساس نتایج تحقیقات متعدد، فضای کسب و کار در ایران از سال 96 به بعد، رو به افول بوده است.

رئیس کمیسیون کارآفرینی اقتصاد دانش بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار، تعیین مجراهای توسعه استان، پایش و ارائه راهکار جهت بهبود فضای کسب و کار و ارتقای شاخص های این حوره با تاکید بر رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و پایش تعارضات قوانین و مقررات را از جمله اهداف کمیسیون اعلام کرد.

وی ادامه داد: هدف اصلی این کمیسیون احصاء موانع و مشکلات، طرح موضوعات پژوهشی در حوزه بهبود و ارتقاء شاخص‌ها، پیگیری اجرای خروجی پروژه‌ها و برگزاری سمینارها و همایش‌های مرتبط با فعالیت‌های کمیسیون دانست.

رنجبر؛ وکیل دادگستری گفت: عمده مشکلات صنعت و معدن، بحث قوانین است. ما قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار را  داریم که چندان اجرایی نمی‌شود. هم‌چنین قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را داریم که در سال 91 تصویب شده است و هرسال اصلاحیه خورده است.

وی ادامه داد: سوال این است که چرا یک قانون باید سالی یکبار اصلاحیه بخورد؟ و چرا قوانین مسکوت مانده و اجرایی نمی‌شوند.

سخاوت خیرخواه؛ مشاور عالی در امور اقتصادی شورای اسلامی استان، بر ضرورت ایده‌پردازی در حوزه صنعت تاکید کرد و افزود: بسیاری از سرمایه‌گذاران آماده ورود به بازار هستند، اما ذهنیتی برای فعالیت ندارند و ایده‌پردازی می‌تواند یکی از خروجی‌های این کمیسیون باشد.

وی با بیان اینکه کشور و استان ما فاصله زیادی با رشد و اقتصاد جهانی دارد، گفت: علیرغم تمامی موانع، ما ظرفیت حضور و رقابت در بازارهای جهانی را داریم.

مهدی‌زاده؛ رئیس هیئت مدیره شرکت ابتکار فناور نوین نیز بر ضرورت شناسایی شرکت‌هایی که در حوزه دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند و ایجاد تعامل بین پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد.

جعفری راد؛ رئیس پارک علم و فناوری نیز در این نشست از تغییر رویکرد این مجموعه طی ماه‌های اخیر از ایده‌محوری، به سمت نیازمحوری حرکت کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر رویکرد ما ایجاد شاهراه تولید و توانمندسازی در حوزه فروش داخلی و خارجی است.

محمدباقر بهشتی؛ استاد دانشگاه تبریز، مشکل اصلی اقتصاد کشور را «اندیشه» عنوان کرد و افزود: اگر تفکر مدیریتی در جامعه اصلاح نشود، هیچ یک از مسائل و مشکلات موجود حل نخواهد شد.

وی گفت: دولت تاکنون نتوانسته است جایگاه واقعی بخش خصوصی را تعریف کند، به‌طوریکه ما با مشکل خروج سرمایه از کشور مواجه هستیم.

ارسال نظرات