ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۰۱۸۵
سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

بیگانگی برخی صنایع با فناوری های روز، گسترش علوم نوظهور، ارتقاء کیفیت کالاهای تولیدی جهت رقابت در بازارهای داخلی و جهانی به همراه جذب نیروهای متخصص سبب شد که این روزها صنعت تشنه دانشگاه باشد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، در سال‌های اخیر ارتباط صنعت با دانشگاه رو به بهبود رفت اما صاحبنظران بر این باورند که ارتباط صنعت و دانشگاه از سطح کنونی باید به مراتب گسترش یابد. صنعت برای رفع چالش‌های پیش روی خود و به روز رسانی تاسیسات زیرساختی و همچنین بهره مندی از نیروی انسانی ماهر این روزها بیشتر از گذشته به دانشگاه نیازمند است و به دنبال عمق بخشیدن تعامل با نخبگان دانشگاهی است.
از طرفی دیگر آمار بالای تحصیل کرده‌های بیکار در کشور که مازندران از جمله استان‌های پیشرو در این بخش است که بر این اساس ۶۰ درصد بیکاران این استان تحصیل کرده هستند، بنابرین دانشگاه هم به دنبال تعامل با صنعت است تا از یک طرف تحصیل کرده های بیکار بر مدار اشتغال و از طرف دیگر گره های کور صنعت هم در مسیر گشایش قرار گیرند.
صاحبنظران بر این باورند که باید ارتباط صنعت و دانشگاه به درجه‌ای از ارتقا برسد که دانشجو در هنگام فارغ التحصیلی تاییدیه صنعت را داشته باشد و از طرف دیگر اگر صنعت هم خواهان دریافت ارز و تسهیلات دیگر است باید دانشگاه او را تایید کند که این واحد صنعتی چه عملکردی داشته است.
صاحبنظران کسب و کار بر این باورند که دانشجو باید از ابتدای ورود به دانشگاه، به سراغ صنعت برود و فعالیت های علمی خود را در این مسیر آغاز کند و به عبارت دیگر دانشگاه باید در دل صنعت شکل گرفته و همچنین مراکز رشد باید به سمت صنایع گام بردارد.
در این پیوند دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به عنوان تنها دانشگاه دولتی شمال کشور با میزبانی از دومین جشنواره ی نوآوری و کسب و کار "بینو کاپ- ۱۴۰۲ " که با حضور نخبگان دانشگاهی و صنایع بزرگ برگزار شد به دنبال عمق بخشیدن تعامل بین دانشگاه و صنعت است. این دانشگاه توانست با تولید ۲۰۰ محصول و ارائه آنها به صنایع گام مهمی در مسیر گره گشایی مشکلات صنایع بردارد.
محصولات تولیدی این دانشگاه که هم در حوزه صنعتی و هم کشاورزی کاربرد چند بعدی دارد مورد استقبال واحدهای تولیدی قرار گرفته است. با آغاز کار دولت سیزدهم مرکز رشد مازندران از یک مرکز به هشت مرکز ارتقاء یافته است و همچنین محصولات تولیدی شرکت های دانش بنیان که در ابتدای دولت سیزدهم ۵۵۵ محصول بوده به ۶۶۳ محصول ارتقاء یافته است.
دانشگاه، پزشکی برای صنعت
مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت گفت: در حال حاضر ارتباط صنعت و دانشگاه یک ضرورت بسیار فوری برای صنعت است.
امیرحسین اسدی با بیان اینکه صنعت دردهای زیادی دارد که عقب ماندگی از فناوری، بی حوصله بودن در استفاده از فناوری، نوسانات قیمت دلار و بهم ریختگی از جمله چالش های پیش روی صنعت است که دانشگاه باید به درجه ای برسد که این بیمار را درمان کند؛ اضافه کرد: صنعت تشنه ی دانشگاه است و دانشگاههای ما باید در دل صنایع شکل بگیرند.
وی اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است که دانشجو باید از ترم اول وارد صنعت شده و با آن آشنا شود و در هنگام فارغ التحصیلی به طور حتم تائیدیه صنعت را داشته باشد.
وی گفت: از سویی دیگر صنعت هم اگر قرار است تسهیلات ارزی دریافت کند باید تاییدیه دانشگاه را داشته باشد از اینکه چه کارهایی این واحد صنعتی انجام داده است که شایسته ی دریافت تسهیلات ارزی است.
وی بیان داشت که از دانشگاهها انتظار می رود طرح هایی را بپذیرند که دردی از صنعت را برطرف کرده و مشکلات آنها را در مسیر گره گشایی قرار دهند.
مهارت آموزی در اولویت
سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران در دومین جشنواره نوآوری کسب و کار در دانشگاه صنعتی بابل بیان داشت : مازندران باید از ظرفیت ممتاز دانشگاه صنعتی نوشیرانی بابل در حوزه های مختلف بهره مند شود.
وی با بیان این که، نرخ تحصیل کرده‌های بیکار در مازندران ۲۰ درصد از متوسط کشوری بیشتر است، افزود: ۶۰ درصد بیکاران مازندران تحصیل کرده هستند که متوسط کشوری این رقم ۴۰ درصد است.
استاندار مازندران اضافه کرد: باید دانشجویان ما مهارت آموزی را سرلوحه کار خود قرار دهند چراکه رونق کسب و کارهای نو ظهور و همکاری صنعت و دانشگاه این کاستی را جبران می کند.
این مقام مسوول با بیان این این که، در دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به فناوری‌های جدید صورت گرفت، گفت: قبل از دولت سیزدهم مازندران یک مرکز رشد داشت و الان به هشت مرکز رشد افزایش یافته است.
حسینی‌پور ادامه داد: تا قبل از دولت سیزدهم در مازندران ۵۵۵ محصول دانش بنیان تولید می‌ شد اما این آمار در حال حاضر به ۶۶۳ محصول دانش بنیان رسیده است.
استاندار مازندران تصریح کرد: با توجه به اینکه مازندران یکی از محوری‌ترین استان‌های اقتصادی کشور است، توجه به علوم جدید که زمینه رونق کسب و کار را فعال کند، مورد تاکید است.
حسینی پور با اشاره به اینکه مازندران در حوزه کشاورزی از جمله استان‌های پیشرو کشور است، بیان داشت: ما برای ارتقای امنیت غذایی خود باید از فناوری‌های جدید در افزایش تولید و رونق صادرات استفاده کنیم.
استاندار مازندران با بیان این که، هرچه در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کنیم اثر بخش است، گفت: با استفاده از فناوری های نوین ما باید از حالت تولید سنتی خارج و در مدار حرفه‌ای کار کنیم.
تولید ۲۰۰ محصول در نوشیروانی
رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بیان کرد: این دانشگاه توانست با استفاده از ظرفیت های مرکز رشد، ۲۰۰ محصول مورد استفاده صنایع را تولید و در اختیار آنها قرار دهد.
بهرام عزیزالله گنجی افزود: امروز توانستیم در راستای حل مشکل صنایع بزرگ ایده را به محصول تبدیل کنیم که این امر یک گام بسیار مهم است.
رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بیان داشت: در حال حاضر یکی از سیاست های جدی دانشگاهها تعلیم دانشجویان ماهر است که در دوره تحصیلی خود یک مهارت را بیاموزند.
عزیزالله گنجی افزود: دانشجویی که دوران تحصیل مهارت بیاموزد آینده وی تضمین شده است و می تواند برای خود شغل ایجاد کند.
وی اظهار داشت: امروز ارتباط خوبی بین دانشگاه و صنعت برقرار است، بنابرین با ۱۵ صنعت بزرگ در استان مازندران و نیز چند صنعت در سطح کشور قرارداد همکاری داریم و این نشان دهنده این است که ارتباط دانشگاه و صنعت را در دانشگاه شاهد هستیم.
عزیزالله گنجی گفت: هدف آن است که دانشجویان در کنار درس، مهارت بیاموزند و از این طریق با صنعت ارتباط برقرار کنند و معتقدیم که مهارت در کنار تحصیل توانمندی به دانشجویان خواهد بود.
وی گفت: دانشجویانی که سال ها به فعالیت مهارت پرداختند امروز صاحب شرکت های بزرگی هستند که دارند به صنعت خدمت می کنند.
این مقام مسوول اظهار داشت: این رویداد بین المللی کمک خواهد کرد که مهارت های دانشجویان و دانش آموزان افزوده شود و با این مهارت انگیزه خوب برای ادامه تحصیل و امیدواری در حین تحصیل ایجاد شود.
رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: تمام هدف ما ایجاد انگیزه و امید در دانشجوان است که دغدغه شغل از بین برود و دانشجویان با اطمینان خاطر پای درس بنشیند و به مهارت آموزی روی بیاورد تا در صنعت تاثیرگذار باشد.
به گزارش ایرنا، برگزاری دومین جشنواره نوآوری و کسب و کار "بینـــوکاپ "۱۴۰۲، در دانشگاه صنعتی نوشیروانی با هدف توسعه زیـــست‌بــــوم کسب‌وکار و نوآوری بوده که به دنبال شبکه‌سازی در سطح ملی و بین‌المللی و کمک به رشد هسته‌ها و کسب‌وکارهای فنــاورانه و نـــوآورانه است.
بخش‌های اصلی جشنواره بینوکاپ ۱۴۰۲ شامل شرکت در رویداد آموزشی و کارگاهی "بینوکمپ" به مدت هشت روز بوده که جهت تقویت مهارت‌ها و دانش تجاری‌سازی و توسعه کسب‌وکار، ویژه نوآوران و شرکت‌های فنآور و دانش‌بنیان به‌صورت حضوری، مجازی و همچنین هم‌اندیشی تعاملی "بینوتاک" در راستای تحلیل چالش‌ها و افق‌های پیش روی کسب‌وکارهای فناورانه و دانش‌بنیان برگزار شد.
از دیگر بخش های بینوکاپ می‌ توان به رویداد "بینولانژ" با هدف توسعه تعلاملات مربیگری و مذاکرات صنعتی (بی ۲ بی) طرح‌های برگزیده، مربیان و سرمایه‌گذاران نام برد.
رویداد نهایی "بینوپیچ" نیز در راستای تعیین گروه‌ها و طرح‌های برتر برای دریافت جایزه و معرفی به نهادها و گروه‌های سرمایه‌گذار برگزار خواهد شد. از رویداد نمایشگاهی "بینولند" باید گفت: این رویداد با محوریت تعاملات نوآوران، کسب‌وکارهای فناورانه و دانشجویان علاقه‌مند نوآوری و فناوری برگزار می‌شود.
همچنین آغاز فرایند دریافت ایده‌ها و طرح‌های کسب و کار ۱۱ تا ۲۰ مهر ماه بوده و تاریخ برگزاری جشنواره از امروز ۲۸ ابان ماه آغاز و به مدت سه روز در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد.
شکاف عمیق بین صنعت و دانشگاه که از آن به عنوان دره مرگ نام برده می شد بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم با ابلاغ سیاست های دانشگاه نسل چهارم که نیاز محور و کارآفرین است، سعی شد ارتباط صنعت با دانشگاه به عالی ترین شرایط ممکن برسد.
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به عنوان تنها دانشگاه دولتی شمال کشور با ورود به صنایع بزرگ استان و گره گشایی از مشکلات آنها اجرایی کردن ایده و عمل را انجام داده است و برای نشر این تفکر که در حال حاضر ایده های دانشگاهی باید به سرمایه تبدیل شود با برگزاری جشنواره بین المللی اهمیت این موضوع را بیان می کند.
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل دارای حدود ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۶ دانشکده مهندسی شیمی، عمران، برق و کامپیوتر، مکانیک، صنایع و مواد و دانشکده علوم پایه با ۴۰۰ کارمند و عضو هیات علمی است. حدود ۳۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه تحصیل می کنند.

ارسال نظرات