بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۸۱۰۵
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۵

ضرورت تداوم نهضت احیای کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی راکد، توانمندسازی بانوان روستایی، توجه به کارآفرینی و اشتغال افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی و ضرورت تعریف جایگاه شغلی برای شاغلین بخش اقتصاد دیجیتال از محور‌های مهم هشتمین نشست شورای عالی اشتغال بود.

به گزارش بازارکار به نقل از ایسنا، هشتمین نشست شورای عالی اشتغال با حضور سرپرست نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد. علیرغم آنکه طبق قانون جلسات شورای عالی اشتغال هر شش ماه یکبار برگزار می‌شود، ولی هر ۴ ماه یکبار و حتی کمتر از این زمان نیز در دولت سیزدهم برگزار شده است که نشان از دغدغه جدی دولت سیزدهم نسبت به مقوله اشتغال و پیگیری مصوبات مربوط به این حوزه است.

در هشتمین نشست شورای عالی اشتغال بر ضرورت تعریف جایگاه شغلی برای شاغلین بخش اقتصاد دیجیتال و تداوم نهضت احیای بنگاه‌ها و کارخانه‌های راکد تاکید شد.

در حال حاضر دبیرخانه شورای عالی اشتغال در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مستقر است و موضوعات مربوط به اشتغال، عرضه و تقاضای بازار کار و ساماندهی کارجویان از جمله اهداف تشکیل جلسات شورای عالی اشتغال است.

عدم تعریف جایگاه شغلی برای شاغلین بخش اقتصاد دیجیتال با وجود درآمدزایی مناسب آن از محور‌هایی بود که سرپرست نهاد ریاست جمهوری به آن اشاره کرد و خواستار تعریف این مهارت و زمینه شغلی جدید در شاخص‌ها و آمار‌های اشتغالزایی شد.

ضرورت تداوم نهضت احیای کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی راکد، تقویت اشتغالزایی و توانمندسازی بانوان روستایی و توجه به کارآفرینی و اشتغالزایی برای افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.

هفتاد و هشتمین نشست شورای عالی اشتغال با گزارشی از عملکرد دولت مردمی سیزدهم درحوزه ایجاد اشتغال همراه بود که توسط وزیر کار ارائه شد.

در ۲.۵ سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۷۲۱ هزار فرصت شغلی در کشور به وجود آمد که این میزان اشتغال از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ بود.

ثبت رکود کاهش بیکاری در ۲۵ استان دستاورد مهم دولت

ثبت رکورد کاهش نرخ بیکاری در ۲۵ استان و کاهش نرخ بیکاری کل کشور از ۹.۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۸.۱ درصد تا پایان سال ۱۴۰۲ از دیگر دستاورد‌های دولت مردمی سیزدهم در زمینه کاهش نرخ بیکاری بوده است.

دولت سیزدهم با احیای بیش از ۹۰۰۰ بنگاه راکد و نیمه تعطیل در راستای اجرای نهضت احیای بنگاه‌های اقتصادی موجب بازگشت نیرو‌های بیکار به چرخه تولید شد و حفظ امنیت شغلی کارگران شد.
دولت سیزدهم با احیای بیش از ۹۰۰۰ بنگاه راکد و نیمه تعطیل در راستای اجرای نهضت احیای بنگاه‌های اقتصادی موجب بازگشت نیرو‌های بیکار به چرخه تولید شد و حفظ امنیت شغلی کارگران شد.

بر اساس گزارش مذکور، توسعه نظارت بر اشتغال، ابلاغ ایجاد یک میلیون شغل در سال به دستگاه‌های اجرایی، پرداخت بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌آفرینی، افزایش ایجاد مشاغل خانگی با تسهیل صدور مجوزها، تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، افزایش حداقل دستمزد و مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی را باید از جمله موفقیت‌های دولت سیزدهم در زمینه ایجاد اشتغال دانست.

دستور رئیس جمهور شهید برای اشتغال فارغ التحصیلان

در نشست قبلی شورای عالی اشتغال، رئیس جمهور فقید کشورمان شهید آیت الله رئیسی چند دستور ویژه صادر کردند که مهم‌ترین آن برنامه ویژه اشتغال فارغ‌التحصیلان بود. همین امر موجب شد تا وزارت کار اقدام به تشکیل کمیته ملی اشتغال فارغ التحصیلان کند تا جایی که به گفته معاون اشتغال وزیر کار، تلاش شد برای نخستین بار مصوبه‌ای مخصوص بیکاری فارغ‌التحصیلان اخذ شود. دادن اختیارات بیشتر به استان‌ها نیز از دیگر موضوعاتی بود که رئیس جمهور شهید بر آن تاکید داشت.

در هفتمین نشست شورای عالی اشتغال تاکید شد که مسکن، اشتغال و ازدواج سه اولویت بانک مرکزی است و تسهیلات اشتغال نباید به هیچ عنوان به بهانه اولویت‌های دیگر از اولویت بانک‌ها خارج شود و در مصوبه‌ای قید شد که بانک مرکزی به طور ویژه‌تر این مساله را پیگیری کند.

هشتمین نشست شورای عالی اشتغال با ۶ مصوبه به منظور توسعه و تقویت اشتغال و کارآفرینی همراه بود.

به گزارش ایسنا، متوسط درصد تحقق مصوبات شورای عالی اشتغال در دولت مردمی سیزدهم نسبت به دوره‌های قبل بیش از ۷۰ درصد بوده است.

ارسال نظرات