السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن (ع) بِه عِشِقِ تُو سیاه پوش شُدم،بِه یاد تُو چِشام خونً شُدنً،حُسین 

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۰۵۷۰
دیماه سرد نزدیک است؛

امیر کبیر، دارالفنون و آنچه به دنبال آن هستیم

بدون ‌شک اهالی دانش و فناوری مؤسسه دارالفنون را می‌شناسند و همه نیک می‌دانند که این مدرسه، موسسه یا به عبارت بهتر مرکز فنی و حرفه‌ای و در یک کلام دانش و فناوری توسط میرزا تقی خان فراهانی (امیرکبیر) بنیان نهاده شد.
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امیر کبیر، دارالفنون و آنچه به دنبال آن هستیم

(اگر نیت یک ساله دارید گندم بکارید
اگر نیت ده ساله دارید درخت بکارید
و اگر نیت صد ساله دارید انسان تربیت کنید)
“امیر کبیر”
بدون ‌شک اهالی دانش و فناوری مؤسسه دارالفنون را می‌شناسند و همه نیک می‌دانند که این مدرسه، موسسه یا به عبارت بهتر مرکز فنی و حرفه‌ای و در یک کلام دانش و فناوری توسط میرزا تقی خان فراهانی (امیرکبیر) بنیان نهاده شد.
هدف از تأسیس این مرکز، تولید دانش و فناوری و پاسخگویی به نیازهایی بود که ارتباط با دنیای پیشرفته را در عرصه‌های مختلف طلب می‌کرد؛ ارتباط با دانشگاه‌ها، مراکز علمی‌و فناوری و استادان فن‌آشنا که امکان انتقال فناوری را از دنیای متمدن آن روز به ایران فراهم می‌نمود؛ ارتباطی که بذر دانش فنی را در جامعه‌ای بپاشد که سال‌ها از جاده ترقی و پیشرفت و علم و فناوری عقب افتاده  و آحاد ملت را با رخوت و سستی مواجه ساخته بود. امیرکبیر – که دیماه یادآور عروج شهادت گونه وی است-  بذر امید را در دل ایرانیان کاشت، نهال دانش و فناوری و حرفه آموزی را آبیاری نمود و مدلی بومی‌- بین‌المللی از مسیر توسعه دانش و فناوری و انتقال فن و دانش در موسسه دارالفنون جاری ساخت.
اینک 175 سال از آن زمان می‌گذرد، امیرکبیر قربانی شد و شاید هزاران کوچک و بزرگ دلسوز به سرنوشت ایران که خواهان پیشرفت در عرصه‌های جدید بودند، به همان اتهام امیرکبیر، سرکوب، شهید و از میدان و مسیر توسعه رانده شدند؛ ولی شعله‌ای که وی برافروخته بود در دل هزاران ایرانی عاشق این مرز و بوم همچنان زنده ماند و ادامه یافت.
خوشبختانه روند کنونی جامعه دانش‌گرا و طالب علم و فناوری و مهارت آموزی در ایران، امروز شاهدی بر این مدعاست که هنوز درد مشترک ما، ضعف در عرصه دانش و فناوری و تولید ثروت از دانش است. بیانگر این اصل است که بدون پرداختن به دانش و فناوری و مهارت آموزی، بدون توجه به انتقال فناوری و با غفلت از دانش روز جهانی راه به جایی نخواهیم برد.
بی‌پرده باید گفت با وجود همه نیازی که به توسعه فناوری و مهارت آموزی در کشور از اوایل انقلا‌ب اسلا‌می‌تا‌کنون وجود داشته، ولی هنوز مقوله فناوری و مهارت آموزی و آموزش‌های مهارتی در ابتدای راه است. چرخ تولید علم و فناوری و توسعه شرکت‌های دانش بنیان به حرکت درآمده ولی همچنان پاشنه آشیل آموزش‌های دانشگاهی، ضعف کیفیت آموزش‌های مهارتی به دلیل استاندارد نبودن آن‌ها در حوزه‌های مختلف مهارتی و فنی و حرفه ای و بطور کلی آموزش‌های رسمی‌و غیررسمی‌در کشور است.
دانش کسب شده در فناوری‌های هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، توانمندی‌های پزشکی، نظامی‌و تسلیحاتی و .. . ، قدری غرور ملی‌مان را می‌نوازد ولی با آنچه ملت 85 میلیونی ایران را در دنیا سرافراز کند، فاصله دارد. چرا که هنوز مهارت آموزی و آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه ای به گفتمان اصلی اشتغال و بازار کار تبدیل نشده است و هنوز دانش آموخته دانشگاهی ترجیج می‌دهد بیکار در منزل بنشیند تا اینکه مهارت بیاموزد! و به دلیل ضعف فرهنگ کار و ضعف آموزش‌های مهارتی، هنوز کارجویی فرهنگ غالب است تا “کارفرمایی و کارآفرینی”!
حرکت‌های وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد دانشگاهی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان آموزش فنی و حرفه ای و سایر دستگاه‌ها، اگر چه به اقدامات و گام‌های درخوری انجامیده ولی از مدلی جامع و همه‌جانبه در توسعه فناوری به‌ویژه فناوری‌های متوسط که نیاز جامعه و مردم را پاسخ دهد و کشور را در عرصه رقابت بازار جهانی مطرح کند غافل مانده است.
هنوز راهبرد و سیاست مشخصی در انتقال دانش و فناوری و مهارت آموزی از کشورهایی که به‌گونه‌ای مجاورت فنی و معنوی با کشورمان دارند، به درستی حاصل نشده است. هنوز ورود ماشین‌آلا‌ت، کارخانه و ادوات به‌عنوان انتقال فناوری قلمداد می‌شود درحالی‌که انتقال فناوری به این معناست که به دست خود، این صنایع را پی‌ریزی کنیم و با دانش و مهارت و آموزش‌های کاربردی و کارآفرینی خود دانش فنی خلق و تولید نماییم.
دولت سیزدهم در برنامه هفتم توسعه با همه تحریم ها و محدودیت‌های ملی و بین‌المللی به خوبی بر این مهم واقف است که؛ «مهارت و مهارت آموزی» و توجه به اشتغال دانش آموختگان و توسعه شرکت های دانش بنیان و فناور،  نوش داروی معضل اصلی کشور -که همان بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان می باشد – است.  حمایت از آموزش‌های مهارتی، فنی و حرفه ای، هدایت شغلی، حمایت از دانش بنیان ها و کیفیت بخشیدن به آن ها و در یک کلام “تکمیل چرخه ایده تا محصول و خدمت و تولید ثروت از دانش” می تواند جامعه دانش آموزی و دانشجویی را به سوی تمدن نوین و ایرانی آزاد و آباد که از دغدغه های رهبر معظم انقلاب نیز هست، رهنمون سازد.
باشد که روح بزرگمرد تاریخ ایران یعنی امیرکبیر- که دیماه سرد یادآور تلاش های او در تاسیس موسسه دارالفنون و نیز یادآور فقدان او در این ایام است-  با درخشش ایرانیان در حوزه علم و فناوری و مهارت و دانش، در کنار بارگاه ملکوتی مولایش آقا امام حسین (ع) در کربلای معلی آرام گیرد.

امیرعلی بینام، مدیر مسئول و سردبیر بازارکار
 

ارسال نظرات