بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۱۵۴۰
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اهمیت علوم پایه و نظری در کنار علوم عملی و علم معاش، گفت: اگر رشته‌های ریاضی محض و فیزیک نظری آسیب ببیند، در فیزیک کوآنتوم که آینده بر اساس آن طراحی شده است، آسیب خواهیم دید و از دنیا عقب خواهیم ماند. باید نخبگان را تشویق کنیم وارد رشته‌های علوم پایه شوند و این رشته‌ها در دانشگاه‌ها تقویت شوند.
دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸

به گزارش بازارکار، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه روز دوشنبه در مراسم رونمایی از ۴۵ کتاب که از ابتدای سال جاری تاکنون در قرارگاه امام صادق (ع) دانشگاه امام حسین (ع) تالیف شده است، اظهار داشت: در آینده دیگر با سیستم های هوش مصنوعی روبه‌رو نخواهیم بود بلکه با سیستم های کوآنتومی و جنگ کوآنتومی مواجه خواهیم شد.
وی با طرح این سوال که اگر از هم اکنون به تقویت رشته های ریاضی محض و فیزیک کوآنتوم در دانشگاه ها نپردازیم و دانشجویان را علاقمند به ادامه تحصیل در این رشته ها نکنیم، چطور می توانیم در آینده در جنگ کوآنتومی مقاومت کنیم؟ افزود: باید دانشگاه‌ها به این مساله توجه داشته باشند و تقویت این رشته ها را در اولویت قرار دهند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر توجه به عقل عملی و عقل نظری اظهار داشت: امروز پرسش های بنیادین زیادی در حوزه علوم نظری و عملی مطرح می شود. لحظه به لحظه دنیا جلو می رود و سوالات زیادی در این حیطه به وجود می آید. اگر حوزه های علمیه ما بخواهند با همان روش های ۲۰۰ سال پیش ادامه دهند، نمی توانند تمدن نوین اسلامی را پیاده کنند. از طرف دیگر اگر دانشگاه های ما نیز به پیشرفت ها در زمینه توجه نکنند، نمی توانند پاسخگوی نیازهای آینده کشور باشند.
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه ادامه داد: امروزه با فناوری های نرم مانند تکنولوژی آموزشی و تکنولوژی های حکمرانی مواجهیم. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند راهیان نور نمونه ای از فناوری های نرم اجتماعی است، باید به اینگونه اقدامات به عنوان فناوری های نرم اجتماعی توجه ویژه داشته باشیم.
وی با اشاره به مجاهدت های علمی شهید مدرس در دوران ستم شاهی اظهار داشت: شهید مدرس حقوق مدنی را بر اساس فقه اسلامی تدوین کرد. دانشگاهیان ما باید از فناوری تقنین این شهید بزرگوار پیروی کنند. تجربه هایی که در این چهار دهه انقلاب اسلامی و حتی از تجربه های مجاهدان قبل از انقلاب در این زمینه باید استفاده کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین بر استفاده از تجربه های دوران دفاع مقدس و رزمندگان و ایثارگران در این مسیر تاکید کرد و افزود: دانشگاهیان نباید نسبت به این تجربه ها بی تفاوت باشند. باید تجربه های این بزرگواران در قالب کتاب و تالیفات دیگر نگاشته و از آنها نظریه های نرم فرهنگی استخراج شود.
وی در ادامه از عقل معاش گفت و افزود: عقل معاش نیز از جایگاه مهمی در دنیای امروز برخوردار است؛ باید به تجربه نگاری افراد موفق و تبدیل آنها به نظریه و ارایه آنها به جامعه غافل نمانیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به اقدامات این شورا در این زمینه اشاره کرد و گفت: از همان روزهای آغازین شروع به کار خود در این شورا، اقداماتی را در این زمینه برنامه ریزی کردیم که یکی از آنها بازنگری نقشه جامع علمی کشور بود که سیزده سال از تصویب آن می گذرد.
حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه آنچه در حکمت اسلامی یافته ایم باید در نقشه جامع علمی کشور ظهور و تجلی یابد، افزود: تفاوت امام راحل با علمای دیگر در این نبود که ایشان فقیه بودند و بقیه فقیه نبودند. ما فقهای زیادی داشتیم اما همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، امام راحل شجاع بودند. تفاوت امام با سایر فقها در شجاعت ایشان بود.
وی افزود: تفاوت دیگر، امامین انقلاب این بود که دانش علمی و فقهی خود را تبدیل به فناوری های نرم اجتماعی کردند. کاری که در دانشگاه امام حسین (ع) نیز انجام شده و در تولید دانش هدایت گری داشته است. در کتاب هایی که در این دانشگاه نگاشته شده، به روش شناسی توجه شده است. ما به روش های حکمی و علمی نیاز داریم.
حجت الاسلام خسروپناه با درخواست از دانشگاهیان در بازنگری نقشه جامع علمی کشور، ادامه داد: در بازنگری نقشه جامع علمی کشور که اقدامات اجرایی آن را به فرهنگستان علوم سپرده ایم، لازم است دانشگاه امام حسین نیز در اجرایی سازی این نقشه به ما یاری برساند.
وی با تقدیر از اقدام دانشگاه امام حسین در تدوین دروس و کتاب هایی در حوزه علوم نظری و عملی ادامه داد: الگوی تدوین کتب درسی که در دانشگاه امام حسین به آن رسیده اند، به دانشگاه های کشور ابلاغ می کنیم تا بر اساس آن اقدامات لازم را انجام دهند.

ارسال نظرات