ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۲۴۸
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید:
سه‌شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵

هادی آقابابایی؛ مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در تشریح «طرح روستای نوفن» گفت: این طرح به منظور توسعه کسب و کار‌های روستایی، از طریق انتقال فناوری به کسب و کار‌ها با هدف افزایش بهره وری و بهبود عملکرد بنگاه­های این بخش طراحی شده است. نوفن؛ مسیر انتقال فناوری به روستا/سرمایه گذاری؛ الگوی انتقال فناوری به کسب و کار‌های حوزه کشاورزی و صنایع غذایی و تبدیلی

به گزارش بازارکار به نقل از روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید، آقابابایی با اشاره به اهمیت روستا‌ها با موضوع امنیت غذایی به عنوان مهمترین ارکان در زمینه تولید و فرآوری محصولات کشاورزی و صنایع غذایی افزود: طرح روستای نوفن با تکیه بر انتقال فناوری­های نوین به کسب و کار‌های روستایی، ضمن رفع چالش‌ها و پیچیدگی‌های مرتبط با صنایع غذایی، به مواردی همچون مسأله هدررفت منابع در تولید، کاهش قیمت تمام شده محصول و افزایش ارزش افزوده نیز می‌پردازد.
آنچه دیگران می‌خوانند:
اوافزود: از آن جایی که ایجاد اشتغال در حوزه روستا نیازمند نگاه کارشناسی است، این مهم با تکیه بر تجارب گذشته صندوق کارآفرینی امید در توسعه مشاغل روستایی و عشایری و ارائه الگو‌های مختلف توسعه­ای، مسیر دیگری را طی کرده است. به این ترتیب که با طرح ایده اولیه ایجاد روستای نوفن جلسات کارشناسی با برخی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و همکاران وزارت جهاد کشاورزی برگزار‌شد. ایده اولیه طرح روستای نوفن با بهره گیری از جلسات کارشناسی با برخی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، ستاد‌های مختلف معاونت علمی ریاست جمهوری، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و... با دو هدف اصلی افزایش بهره وری کسب و کار‌های روستایی و استفاده از ظرفیت‌های شرکت­های دانش بنیان و فناور دارای محصول به تکامل رسید.

استفاده از فناوری­های مرتبط با کسب و کار‌های حوزه امنیت غذایی؛ اولویت نخست طرح نوفن
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به «صنایع تبدیلی و فرآوری» به عنوان حلقه مفقوده توسعه بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: همواره محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به طور عمده در مراحل جابه‌جایی، حمل‌و‌نقل، انبارداری و فرآوری و حتی خشک کردن و ذخیره‌سازی آسیب جدی می‌بینند. از این رو نوآوری در زمینه تولید و فرآوری محصولات کشاورزی و صنایع غذایی اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی تمرکز بر توان علمی کشور در اجرای این طرح را حائز اهمیت دانست و افزود: با برگزاری جلسات متعدد با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد‌های مختلف زیر‌مجموعه این معاونت به عنوان متولی اصلی اکوسیستم فناوری کشور، گام مهمی در بکارگیری توان علمی و فناوری کشور برداشته شده است. همچنین در ادامه، ارائه طرح روستای نوفن به متولیان پارک‌های علم وفناوری، مراکز رشد، دانشگاه ها، مراکز تحقیقات کشاورزی و... صورت گرفت.

حمایت طرح روستای نوفن از جوانان دانش آموخته روستایی

آقابابایی راهکار ارتقاء سطح سرمایه گذاری در روستا‌ها را توانمندسازی جوانان روستایی دانش آموخته عنوان و تصریح کرد: حمایت از متخصصان جوان و فارغ التحصیلان دانشگاهی روستایی برای سرمایه گذاری در ایجاد کارخانه‌های تبدیلی بومی منطقه، موجب افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی در روستا می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت افزایش آگاهی کشاورزان در اجرای صحیح این طرح افزود: با ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در قالب صنایع کوچک و صنایع روستایی، ارزش افزوده محصولات کشاورزی به بهترین شکل در خود روستا‌ها باقی می‌ماند و ضمن ایجاد اشتغال پایدار در این بخش، به تولید علمی محصولات کشاورزی و صنایع غذایی و افزایش امنیت غذایی در کشور منجر می‌شود.

پیشرفت طرح روستای نوفن به چه میزان بوده است؟

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید روند اجرای این طرح در کشور را مطلوب دانست و افزود: تا اواسط دی ماه سال ۱۴۰۲ با اجرای این طرح در بیست و هفت استان کشور، ضمن شناسایی شرکت‌های دانش بنیان و فناور دارای محصول در حوزه‌های مرتبط با کشاورزی، صنایع غذایی، آب، انرژی و...، زمینه انتقال برخی فناوری‌های یاد شده به کسب و کار‌های روستایی در برخی مناطق کشور نیز فراهم شد.

آقابابایی در خصوص میزان تسهیلات پرداختی به متقاضیان در این طرح و نحوه ارائه این تسهیلات خاطرنشان کرد: با برگزاری ۲۷ رویداد استانی، تعداد ۲۳۴ طرح با مبلغی بالغ بر ۶۵۰۰ میلیارد ریال شناسایی و به کارگروه‌های استانی معرفی گردید. همچنین تعداد ۹۳۵ شرکت فناور و دانش بنیان احصاء شد که از این تعداد ۲۳۰ طرح، متقاضی استفاده از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید بودند که تا بهمن ماه ۱۴۰۲ تعداد ۴۸ فقره تسهیلات به ارزش ۹۵۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.
وی در تشریح فرآیند اجرای طرح روستای نوفن نیز یادآور شد: فرآیند انتقال فناوری به کسب و کار‌های روستایی شامل چند گام اساسی است که تکمیل شناسنامه روستا و شناسایی روستا، بررسی و تشخیص فناوری مورد نیاز روستا (حوزه تخصصی)، آماده کردن زیرساخت‌ها و پرداخت تسهیلات، پیاده‌سازی و اجرای طرح (انتقال فناوری به روستا)، اطمینان از انتقال فناوری در کسب و کار و ارتقاء بهره وری از جمله آن است.

ارسال نظرات