تازه ها
به گزارش بازارکار، در این نشست که به محوریت موضوع نوآوری اجتماعی در عرصه حکمرانی فرهنگی شهر تهران اختصاص داشت سید احمد علوی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران رئیس ستاد سمن های شهر تهران و مهدی کشتکار استاد دانشگاه عالی دفاع ملی به سخنرانی پرداختند.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این نشست از عدم تلفیق علم و اجرا در حکمرانی فرهنگی شهر تهران به عنوان بستری برای کاهش اثرگذاری تصمیمات و اقدامات یاد کرد و گفت: در حال حاضر تفکیکی میان حوزه های علمی و اجرایی صورت گرفته است به نحوی که صاحبنظران علمی در اندیشکده ها و دانشکده ها قرار گرفته و مدیران اجرایی نیز در حوزه های مسئولیت هریک هدف خود را دنبال می کنند و تلفیق میان این دو حوزه ضرورت امروز ماست.
علوی گفت: ویژگی تبار شناسی کشور ما فرهنگی شناخته شده است بدین مفهوم که در کشور ما فرهنگ محور است و جاذبه اسلام برای ایرانیان و حتی در عصر معاصر گرایش مردم به انقلاب اسلامی نیز ریشه در ساحت فرهنگی این دو دارد.
علوی با بیان اینکه برای کشوری با محوریت تاریخی مثل ایران، فرهنگ به مسابه یک مولفه قدرت قرار دارد گفت: حتی در کنار مولفه های نظامی و... که جنبه قدرتمند کشور ماست فرهنگ است که بازدارندگی ویژه ای برای کشور ما در مقابل تهاجمات بیگانگان ایجاد کرده است و برای همین جزء اهداف دشمن قرار دارد.
وی گفت: حکمرانی شیوه اعمال قدرت بر منابع است، در مباحث نظامی، مالی و... ناترازی ها سنجیده و مدیریت بازطراحی می شود اما در مباحث فرهنگی و اجتماعی سنجش ناترازی ها و ممیزی های ادواری و بر پایه آن بازطراحی در شیوه های مدیریتی نداریم و این یک ضرورت است.
علوی با بیان ضعف های مدیریت در حوزه های فرهنگی و اجتماعی شهر تهران یکی از مهمترین علل اثرگذاری کم حکمرانی در این حوزه را اختصاص بودجه های میلیاردی و تصویب قوانین متعدد بدون اعمال شیوه مدیریتی صحیح و منطبق با نیاز و واقعیات جامعه و با سنجش میزان نتایج و اثرگذاری ها عنوان کرد و نتیجه آن را اختلاف نظرها، مواز کاری ها، اسراف بیت المال و در نهایت نارضایتی مردم و گسترش آسیب های فرهنگی و اجتماعی در جامعه دانست.
کشتکار عضو هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملی نیز در این نشست با بیان اینکه نوآوری اجتماعی در حوزه حکمرانی فرهنگی در پی پاسخ به نیازهای بدون پاسخ مانده جامعه است گفت: شناخت ظرفیت های فرهنگی، ظرفیت های حاکمیتی و نیازهای کمتر توجه شده و به طور کلی نقشه ظرفیت ها و نیازها گام اول در کاربست نوآوری اجتماعی در عرصه حکمرانی فرهنگی شهر تهران است.
کشتکار گفت: جامعه امروز از مسئولین و کنشگران اجتماعی انتظار نوآوری در عرصه گوشی تلفن، خودرو و... ندارد اما در حوزه های اجتماعی و فرهنگی برای حل مسائل نیاز به نوآوری در جامعه احساس می شود و پیش از آنکه الگوهای غربی به عنوان نوآوری در جامعه تلقی و مورد استقبال قرار گیرد مثل ازدواج سفید و جشن طلاق و... باید دنبال نوآوری های اجتماعی نیاز رفت.
بهزاد تیمورپور دبیر سلسله نشست های حکمرانی فرهنگی در شهر تهران نیز هدف از این نشست ها را بررسی و واکاوی مسائل فرهنگی در شهر تهران عنوان کرد و از برگزاری این نشست به صورت هر دو هفته یکبار با حضور مسئولین و کارشناسان خبره این حوزه برای دستیابی به راهکارها و تشخیص ناترازی های فرهنگی با حمایت مدیریت شهری و مجموعه های دانشگاهی خبر داد.
به گزارش بازارکار، وحید امینی نژاد و پرویز خورشید فر نیز از اداره کل کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی نیز در این نشست حضور داشتند.
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات