ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۹۰۳۸۵
اقلیم بخش بلده با دمای خاص خود شرایطی خوب برای پرورش اسب محسوب می شود. از سوی دیگر زمین هایی وجود دارد که عملا بلا استفاده مانده و با کاشت یونجه می توان خوراک برای پرورش اسب فراهم نمود و نتیجه توسعه پرورش اسب می تواند منجر به مشاغلی پایدار شود که نیاز امروز بخش بلده است. این جملات دغدغه قاسم جلالی مدیر مزرعه پرورش «وارش» است که در روستای بردون ۷ سال پیش راه اندازی شد.
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
اقلیم بخش بلده مازندران با دمای خاص خود شرایطی خوب برای پرورش اسب محسوب می شود. از سوی دیگر زمین هایی وجود دارد که عملا بلا استفاده مانده و با کاشت یونجه می توان خوراک برای پرورش اسب فراهم نمود و نتیجه توسعه پرورش اسب می تواند منجر به مشاغلی پایدار شود که نیاز امروز بخش بلده است. این جملات دغدغه قاسم جلالی مدیر مزرعه پرورش «وارش» است که در روستای بردون ۷ سال پیش راه اندازی شد. به گزارش بازارکار، پرورش اسب های پرشیقاسم جلالی رسته اصلی فعالیت مجموعه وارش را پرورش اسب های پرشی برای مسابقات سوارکاری بیان می کند و می گوید: مجوزهای این مزرعه را از جهادکشاورزی برای پرورش ۱۰ اسب دریافت نمودیم که در حال حاضر ۶ راس اسب در «وارش» داریم. نژادهای این اسب ها بیشتر نژاد هانه ورین، زانگرشاد، و کی دبلیو پی ان است.
دمای مناسب برای پرورش اسب
دمای بین ۷ تا ۱۵ درجهاو از ضرورت پرورش اسب در دمای بین ۷ تا ۱۵ درجه می گوید و اینکه این حیوان به گرما حساس است به طوری که در هوای گرم دچار استرس می شود. جلالی هوای روستای بردون را برای پرورش اسب، دمائی متعادل بیان می کند و می گوید در این هوا اسب خیلی خوب از نظر قد رشد می کند. او امیدوار است تا با حمایت مسئولان و اهالی روستای بردون بتواند مجموعه «وارش» را توسعه دهد. ۳۰۰۰ متر مربع مساحتمجموعه وارش مساحتی معادل با ۳۰۰۰ متر مربع دارد که حدود ۳۰۰ متر آن به اسطبل اسب ها اختصاص دارد. ۳۰۰ متر آن متعلق به انبار علوفه است. ۱۰۰متر مربع آن نیز به انبار خوراک اسب ها اختصاص دارد که در آن کنستانتره، کالفرمینگ، اسکالفرمینگ و ... سایر موارد مورد نیاز اسب ها برای پرورش نگهداری می شود.۱۵۰۰ متر مربع از این فضا به مانژ اسب سواری اختصاص دارد و ۱۰۰ متر مربع نیز محوطه استراحت و زندگی کارگران مشغول به کار در این مزرعه است. او می گوید اسب ها علاقه به حضور در فضای آزاد را داشته و زندگی گله ای را می پسندند. زندگی گله ای و در فضای آزاد باعث می شود تا اسب ها دچار افسردگی نشوند.
هزینه نگهداری اسب
ترکیب غذائی مورد نیاز اسباسب تا ۵ سالگی قد می کشد و میزان بلندی قد وابسته به نژاد آن است. هر اسب روزانه حدود ۱۵ کیلوگرم یونجه مصرف می کند و تا ۲.۵ کیلوگرم کنستانتره آجیلی تا پروتئین های مورد نیاز بدن این حیوان برای عضله سازی و استخوان تامین شود. هزینه ماهانه هر اسبمدیر مزرعه وارش هزینه هر اسب را در ماه تا ۱۰ میلیون تومان بیان می کند. البته هزینه های پزشکی به این عدد اضافه خواهد شد. او می گوید اسب ها در سه سالگی برای زین گذاری آماده می شوند. در این سن مربی به صورت حرفه ای با اسب ها تمرین می کند. قیمت گذاری اسب هاقیمت اسب ها متناسب با توانائی که از خود در میدان نشان می دهند قیمت گذاری می شوند. جلالی با بیان اینکه قیمت اسب ها بسیار متنوع است، در این باره توضیح می دهد: حداقل قیمت اسب های پرشی ۷۰۰ میلیون تومان است و تا ۵ میلیارد تومان هم افزایش می یابد. او تصریح می کند: اسب های ماده پرطرفدارتر است چون قابلیت تکثیر دارند. البته مالکان اسب های نر با نژاد خوب این شانس را دارند که اگر فدراسیون تشخیص دهد اسب خط خونی خوبی دارد این اجازه را خواهد داشت که اسپرم اسب مذکور را تکثیر و به فروش برساند. در حال حاضر قیمت هر یک پالت اسپرم اسب نر از ۲۵ میلیون تومان شروع می شود و تا ۶۰ میلیون تومان ادامه می یابد.جلالی بر اهمیت پرورش اسب های با نژاد خوب تاکید می کند و در این باره می گوید: در حال حاضر نژادهای برتر اسب های به ویژه پرشی با هواپیما به اروپا منتقل می شود. مشکلات پیش رومهمترین مشکل ما در حال حاضر تامین علوفه است. موقعیت جغرافیائی ما به گونه ای است که هزینه حمل و نقل علوفه برای ما بالا رقم می خورد. قاسم جلالی با بیان اینکه علوفه مورد نیاز را از همدان و میاندوآب تهیه می کند، توضیح می دهد: روزانه حدود ۹۰ کیلو یونجه و در ماه حدود ۳ تن یونجه برای خوراک اسب ها مورد استفاده قرار می گیرد. این مقدار معادل یک ایسوزو است که برای حمل یک ایسوزو ۸ میلیون تومان کرایه پرداخت می کنیم. به عبارت بهتر به ازای هر کیلو ۹۰۰۰ تومان کرایه حمل پرداخت می کنیم. مدیر مزرعه «وارش» می گوید اگر مسئولان در تهیه تراکتور ایشان را کمک نمایند می تواند زمین های بایر را برای کشت یونجه فعال نماید. او با اشاره به اینکه تا به حال ۲ هکتار از زمین های بردون را برای کشت یونجه فعال نموده است می گوید: پرورش اسب ظرفیت های کارآفرینی بالائی دارد به طوری که یکی از زمینه های ایجاد افزوده از طریق حضور گردشگران برای بازدید اسب ها در روستا است.جلالی اظهار امیدواری می کند اگر مسئولان او را کمک نمایند تا ۶۰ راس اسب می تواند پرورش دهد و این باعث ایجاد اشتغال برای حداقل ۱۵ نفر می شود. گزارش: محمد درزی

ارسال نظرات