تازه ها
به گزارش بازارکار و به نقل از ایرنا، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی طی سخنانی در این رویداد که در محل سالن همایش پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد، گفت: مشهد با برخورداری سالانه ۳۰ میلیون زائر داخلی و خارجی، بزرگترین بازار محصولات فرهنگی را در کشور دارد و هر یک از ایده های خلاقانه و فرهنگی که در ذهن صاحبان فرهنگ و هنر و فعالان شرکتهای دانش بنیان و فناور وجود دارد، به واسطه رویداد تانا می تواند به یک محصول تجاری و سوغاتی برای زائر مشهدالرضا تبدیل شود.
محمد حسینزاده افزود: اگرچه نبات و زعفران از اقلام اصلی سوغات مشهدالرضا به شمار می رود، اما در کنار آن اسباب بازی، لباس و بسیاری از محصولات فرهنگی و هنری نیز می تواند توسط زائر از مشهد به سوغات برده شود.
وی اظهار داشت: شرایط کنونی با ۱۰ سال قبل متفاوت است، شاید در گذشته طرحهای فرهنگی و هنری ایرانی در اقلامی مانند پوشاک یا حتی ادبیات و داستان، فیلم و انیمیشن اندک شمار بود، اما اکنون طرحهای فرهنگی و هنری ایرانی رشد قابل ملاحظه ای در صنایع داشته و در بازارهای مختلف به نمایش درآمده اند، با این حال بازار محصولات فرهنگی رشد کرده اما نسبت به عقبه مدیریتی ایرانی- اسلامی در کشور، چندان مطلوب نبوده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه هویت ایرانی – اسلامی می تواند در حوزه های متعدد اقتصادی و تجاری نمود داشته باشد، افزود: صنایع فرهنگی فقط استفاده تجاری ندارد، بلکه می تواند رسانه هویت و فرهنگ ایرانی – اسلامی باشد.
وی ادامه داد: اگر بررسی کوچک میدانی در بازار مشهد داشته باشیم، در می یابیم که سالانه یک میلیون تابلوی مزین به آیات قرآن کریم توسط زائران خریداری می شود، در صورتی که اگر استارتآپها و صنایع خلاق و فناور وارد این عرصه شوند، بازار این محصولات گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد.
حسین زاده اضافه کرد: با وجود حضور سالانه 2 میلیون زائر خارجی در مشهد، دامنه بازار محصولات فرهنگی و هنری استان می تواند به خارج از این مرزها نیز گسترش یابد، چراکه به اندازه یک و نیم میلیارد مسلمان در جهان، می تواند ایده و محصول اثرگذار در بازار صنایع فرهنگی و خلاق وجود داشته باشد.
تانا، پل ارتباطی بین ذی نفعان و فعالان عرصه فرهنگی
رییس پارک علم و فناوری خراسان نیز در این رویداد با اشاره به نامگذاری امسال تحت عنوان "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" گفت: در این راستا پس از سفر رییس جمهوری به استان، قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه "اقتصاد دانش بنیان" به ریاست استاندار خراسان رضوی و دبیری مدیر پارک علم و فناوری استان تشکیل و در ذیل آن هفت پردیس تخصصی در نظر گرفته شد.
مسعود میرزایی افزود: برخی از پردیس های مزبور وجود داشتند و برای ایجاد برخی پردیس ها نیز مقدمات کار فراهم شد که یکی از مهمترین آنها، پردیس صنایع خلاق و فرهنگی است، چرا که ریشه بسیاری از مشکلات و چالشهای کنونی در جامعه به حوزه فرهنگی مربوط می شود.
وی بیان کرد: ماموریتهای پارک علم و فناوری خراسان در دوره جدید براساس شبکه مصارف و نیازهای استانی است به این معنا که مبتنی بر تامین نیازهای استان بر روی تولیدات و سرمایه های مادی و معنوی متمرکز می شود، برای بخش فرهنگی نیز پارک خراسان رویداد "تانا" که مخفف توسعه اکوسیستم نوآوری است را برنامه ریزی کرد تا ارتباط بیشتری بین ذی نفعان و فعالان عرصه فرهنگی ایجاد کند.
رییس پارک علم و فناوری خراسان با تاکید بر بومی سازی نوآوریها و خلاقیتها گفت: تا این مهم محقق نشود نمی توان به اهداف کلان و چشمگیر مادی و معنوی دست یافت، در همین راستا دو رویداد تانا در حوزه صنایع معدنی و صنایع غذایی را برگزار کردیم که فقط در حوزه تانا صنایع غذایی؛ ۱۴ نشان برتر در استان شناسایی شدند که هفت مورد از آنها دارای اعتبار بین المللی هستند.
میرزایی اظهار داشت: ارتباطات بین صاحبان صنایع و پارک علم و فناوری خراسان چندان پررنگ نبوده است و در تلاش هستیم خلاهای موجود را در این بخش کمتر کنیم زیرا اعتقاد داریم باید به صنایع کلان ورود داشت تا به تبع آن لایه های زیرین صنعت و فناوری منتفع شوند.
وی ادامه داد: با توجه به وجود مضجع شریف ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) در مشهد و ظرفیت بالایی که در زیارت و صنایع خلاق و فرهنگی وجود دارد، برگزاری پیش رویداد تانا در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی برنامه ریزی شد، چرا که تانا برای ۴۲ محور تعریف شده که برخی از این محورها مربوط به نفت، اقتصاد دیجیتال، صنایع خلاق، فرهنگ و هنر، فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع فرهنگی و تربیت اسلامی، زائر و زیارت و سوغات فرهنگی بوده و قرار است رویدادی برای هر یک از آنها برگزار شود.
رییس پارک علم و فناوری خراسان گفت: درصدد هستیم سوغات مشهد را از حالت سنتی گذشته تغییر دهیم و با برگزاری رویدادهای تانا برای هر یک از محورهای فرهنگی و تربیتی با مطرح کردن شبکه مسائل بتوانیم نیازهای جامعه را تامین و مشکلات را مرتفع کنیم، در این راستا از بخش خصوصی درخواست داریم تا به صورت همراه و همافزا پارک را تا پایان سال برای رسیدن به اهداف خود در برگزاری رویدادهای تانا یاری کند.
صنعت و فرهنگ نیاز به بروزرسانی دارد
رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه های خراسان رضوی نیز در این همایش با اشاره به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخشهای مختلف طی سالهای اخیر گفت: راز ماندگاری در به روز بودن است، خداوند متعال هم دین را بروزرسانی کرد و اسلام آخرین دین الهی بود که توسط نبی مکرم حضرت محمد مصطفی (ص) به جهانیان عرضه شد.
حجت الاسلام جواد مهدوی نسب با بیان اینکه در حوزه های صنعت و فرهنگ نیاز به بروزرسانی داریم، افزود: نیاز حوزه های فرهنگی و دانشگاهی و صنعت به یکدیگر دوطرفه است و پارک علم و فناوری نیز می تواند پل ارتباطی بین این دو بخش باشد.
وی بیان کرد: نسل جدید نیز نیاز به ادبیات و ابزار جدید در تربیت دارد که امید است رویداد تانا، بتواند پیوندی بین فناوری با حوزه فرهنگ، تربیت و تبلیغ ایجاد کند.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: دغدغه فرهنگی که همیشه وجود داشته، ارتباط دادن بخشهای فرهنگی با صنایع بوده است، هرچند برای ایجاد ارتباط بین علم با صنعت در دانشگاه ها اقداماتی انجام گرفته اما هنوز آن طور که باید شرکتهای دانش بنیان و صاحبان ایده و صنایع خلاق و فناور نتوانستند ارتباط مستمر و قوی با بخش صنعت برقرار کنند.
حجت الاسلام مرتضی همتی فر ریشه عدم ارتباط موثر و پایدار بین علم و صنعت را فرهنگی دانست و افزود: با در نظر گرفتن فرهنگ به معنای عام آن یعنی ارزشها و باورها، شرکتهای دانش بنیان با یک باور محصولی را تولید می کنند که شاید صاحبان صنایع آن باور را نپذیرفته یا در آن جهت حرکت نکرده باشند که این مهم از عدم ارتباط با اسناد بالادستی نشات می گیرد.
وی اظهار داشت: یکی از مهمترین اسناد بالادستی مربوط به رهبر معظم انقلاب که باید همه دستگاه های فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و علمی ایران اسلامی به آن توجه داشته باشند، سند الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت است که اگر باورها و چشم اندازمان را براساس آن برنامه ریزی کنیم، مشکل عدم ارتباط بین علم و صنعت برطرف می شود.
نخستین رویداد استانی صنایع خلاق و فرهنگی (تانا) به همت پارک علم و فناوری خراسان و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در محل پارک برگزار شد، این رویداد یک همفکری برای توسعه اکوسیستم و زیست بوم صنایع فرهنگی است که شبکه سازی و معرفی مزایای دانش بنیان شدن مراکز و موسسات فرهنگی و هنری و برخورداری از مزایای آن را بررسی کرد.
در این رویداد مسوولان، فعالان فرهنگی و هنرمندان، مدیران صنایع خلاق و هویت ساز و حوزه اقتصاد دیجیتال، شرکتهای دانش بنیان و فناور حضور داشتند.
برگزاری سه میزگرد تخصصی ویژه تربیت، تامین مالی و کسب سرمایه صنایع خلاق و فرهنگی، صنایع خلاق در حوزه کودک و نوجوان، پنل آموزشی "چگونه دانشبنیان و فناور شویم" و پنل رسانهای با موضوع هاب رسانه ای از دیگر برنامه های رویداد تانا بود.
در حاشیه این رویداد نیز نمایشگاهی از محصولات خلاقانه و فناور با حضور ۵۰ شرکت دانشبنیان و فناور و خلاق در حوزه فرهنگ و هنر در محل پارک علم و فناوری خراسان برپا شد.
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات