بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۳۶۹۲
معاون امور مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان
معاون امور مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان از اجرای طرح جایگزین خدمت سربازی خبر داد که ۱۲ ماهه است.
شنبه ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳

رسول محمدقلی با بیان اینکه چند سالی است که طرح شهید صیاد شیرازی برای نخبگان به منظور تعریف پروزه جایگزین خدمت سربازی با همکاری مرکز نخبگان ستاد کل نیرو‌های مسلح و همکاری دانشگاه عالی دفاع ملی در بنیاد ملی نخبگان تعریف شده است، افزود: ما در واقع طبق مکانیزم شناسایی موجود نخبگان دانش آموخته که از رزومه ظرفیت کار جدی پژوهشی و عملکرد مناسب در فضای دانشگاهی برخوردار هستند پس از فارغ التحصیلی می‌توانند تقاضای جایگزین خدمت خود را به بنیاد ملی نخبگان ارائه کنند.

پس از این بنیاد ملی نخبگان پرونده و درخواست‌های متقاضیان را بررسی و افرادی که در عین توانمندی علمی و تحصیلی از توان پژوهشی جدی برخوردار هستند را به مرکز نخبگان نیرو‌های مسلح معرفی می‌کند.

معاون امور مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان در مصاحبه با ایرانا تاکید کرد: مرکز نخبگان نیرو‌های مسلح با پیگیری و مذاکره با دانشگاه‌ها و مراکز مختلف دفاعی و بسیاری از شرکت‌ها و وزارتخانه‌های مختلف، نیاز‌های آن‌ها را با توجه به فضای تحقیق و پژوهشی مختص خود آنان که نخبگان می‌توانند آن‌ها را برطرف کنند، احصاء کرده است و نخبگان را به این مجموعه‌ها معرفی می‌کنند.

محمدقلی با یادآوری اینکه زمان آموزش نخبگان خاص و کوتاه و حداکثر ۲۰ روزه است، تصریح کرد: خدمت وظیفه آن‌ها یک سال است و خیلی حضور فیزیکی نخواهند داشت و یک استاد راهبر و مشاور نیز در کنار آن‌ها خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: امسال تقریبا سه هزار نفر از افراد مستعد و نخبه فارغ التحصیل دانشگاهی از پروژه جایگزین خدمت استفاده کرده اند، این بدان معنی است که در سال جاری سه هزار نخبه درگیر انجام پروژه پژوهشی جدی و حل مسائل مربوط به حوزه‌های مختلف کشور اعم از صنعتی، دفاعی و دانشگاهی شدند.

محمدقلی در ادامه بیان اینکه طرح جایگزین خدمت شامل نخبگان داخل و خارج کشور می‌شود، افزود: این طرح شامل سه گروه می‌شود که دو گروه آن در داخل کشور هستند و یک گروه نخبگان خارج از کشور هستند.

وی به دو گروه نخست در داخل کشور که می‌توانند از طرح جایگزین خدمت سربازی استفاده کنند، اشاره کرد و اظهار داشت: گروه اول شامل افرادی است که صرفا روی یک طرح پژوهشی احصاء شده کار می‌کنند و بخش دوم نیز نخبگانی هستند که در شرکت‌های دانش بنیان به عنوان سرباز فناور بر روی طرح‌های جدی مشغول به خدمت می‌شوند.

معاون امور مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به گروه سوم نخبگان که می‌توانند شامل طرح جایگزین خدمت سربازی شوند، تصریح کرد: این گروه هم شامل افرادی است که در دانشگاه‌های مطرح دنیا تحصیل کرده اند و مشکل خدمت سربازی دارند که طبق ساز و کار طراحی شده توسط بنیاد ملی نخبگان و نیرو‌های مسلح اگر در انجام یک پروژه داخلی مشارکت علمی با یک دستگاه یا مجموعه علمی پژوهشی مشارکت کنند، این کار جزو سربازی آن‌ها محاسبه می‌شود.

ارسال نظرات