بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۳۱۸۹
«نبود نیروی متناسب با نیاز بازار و عدم وجود نیرو‌های ماهر از جمله دلایل بروز معضل بیکاری در استان است» این جمله بخشی از یاداشت مهسا نظری فعال رسانه‌ای برای بازار است.
شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰

در حال حاضر بیکاری و اشتغال از مهمترین و جدی‌ترین دغدغه خانواده‌ها در استان ایلام است، چرا که معضل بیکاری نه تنها مشکلات اقتصادی بسیاری برای مردم این استان به دنبال داشته بلکه همواره یکی از علل بروز ناهنجاری‌ها، آسیب‌های اجتماعی، بروز بیماری‌های روحی و افسردگی، محرومیت استان، بزهکاری و اعتیاد عنوان می‌شود.
بیکاری در استان ایلام در حالیست که این منطقه دارای موهبت‌های خدادادی زیادی در زمینه نفت و گاز، کانی‌های غیر فلزی، وجود آثار و چشم انداز‌های زیبای طبیعی، خاک حاصلخیز، آب مناسب و هوای معتدل و چهار فصل، گردشگری، صنایع دستی، دامداری، کشاورزی، پرورش آبزیان، صنایع چوب و. است.

همانطور که گفته شد استان ایلام در حوزه‌های مختلفی دارای پتانسیل و ظرفیت بالایی می‌باشد، با این وجود سوال است چرا استانی با برخورداری از قطب گردشگری، یازده درصد از صنایع نفت و گاز، هم مرز بودن با کشور عراق و ظرفیت صادرات، تولیدات محصولات کشاورزی، دامی و صنایع دستی، باید با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم کند.

دلیل بیکاری در ایلام

بررسی‌ها نشان داده نبود نیروی متناسب با نیاز بازار و عدم وجود نیرو‌های متخصص از جمله دلایل بروز معضل بیکاری و همچنین روی آوردن به استخدام نیرو‌های غیربومی در دستگاه‌ها و شرکت‌ها به ویژه پتروشیمی و پالایشگاه است.

به طور کلی مهارت آموزی به فعالیت‌های آموزشی برای فراگیری و تقویت تخصص‌ها از طریق عادت دادن افراد با تمرین و تکرار، شناخت و آگاهی برای راه اندازی کسب و کار یا به دست آوردن مهارت جدید گفته می‌شود.

بر این اساس اهمیت آموزش به ویژه مهارت آموزی و تربیت و توانمندسازی افراد ماهر مورد تاکید قرار گرفته و یکی از بستر‌های لازم برای ایجاد اشتغال در کشور به شمار می‌رود، به اعتقاد کارشناسان هزینه کردن در امر آموزش بزرگترین سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود و توسعه و پیشرفت استان در سایه آموزش و مهارت آموزی محقق می‌شود

لازم به ذکر است با آموزش افراد، برگزاری کلاس‌های آموزشی و حتی به روز کردن توان مهارتی استادکاران ماهر شاغل، پتانسیل بالایی در راه جذب افراد جویای کار دارای توان مهارتی ایجاد می‌شود.

همچنین این کار باعث اجاد انگیزه مضاعف بین جوانان بیکار می‌شود و به این نتیجه خواهند رسید که در صورت داشتن آموزش‌های مهارتی، زمینه اشتغال مهیا خواهد شد.

لزوم تربیت نیروی ماهر در استان ایلام

بر این اساس اهمیت آموزش به ویژه مهارت آموزی و تربیت و توانمندسازی افراد ماهر مورد تاکید قرار گرفته و یکی از بستر‌های لازم برای ایجاد اشتغال در کشور به شمار می‌رود، به اعتقاد کارشناسان هزینه کردن در امر آموزش بزرگترین سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود و توسعه و پیشرفت استان در سایه آموزش و مهارت آموزی محقق می‌شود.

لزوم نیرو‌های ماهر در استان

از این رو تربیت نیروی ماهر و ترویج مهارت آموزی با هدف ایجاد فرصت‌های جدید شغلی یکی از نیاز‌های ضروری استان ایلام است و در این راستا آموزش، مهارت و توانمند سازی باید در اولویت تربیتی فرزندان در خانواده‌ها و نظام آموزش و پرورش قرار گیرد.

از سوی دیگر در کنار مدارک دانشگاهی باید فارغ التحصیلان مهارت‌های لازم را برای ایجاد کسب و کار نیز فرا گیرند که در این مورد دانشگاه‌ها و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بهترین مکان برای آموزش، توانمند سازی و مهارت آموزی این افراد است.

شایان به ذکر است با آموزش افراد، برگزاری کلاس‌های آموزشی و حتی به روز کردن توان مهارتی استادکاران ماهر شاغل، نه تنها پتانسیل بالایی در راه جذب افراد جویای کار دارای توان مهارتی ایجاد می‌شود بلکه با آموزش و مهارت آموزی کارگران شاهد کاهش حوادث کارگری نیز خواهیم بود.

نتیجه گسترش آموزش‌های مهارتی می‌تواند در اشتغالزایی تأثیر مثبتی داشته باشد، زیرا در صورت توجه به مسئله مهارت آموزی می‌توان بخش زیادی از نیاز‌های جامعه جوان و جویایی شغل را رفع کرد، از این رو باید فرهنگ سازی مهارت آموزی به عنوان یک اصل مهم در دستور کار قرار گیرد و همه مردم در جریان نتایج مثبت این مهم قرار گیرند، بنابراین با وجود مشکل بیکاری نیازمند ترویج فرهنگ مهارت آموزی با همت همه دستگاه‌های اجرایی در جامعه هستیم.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر