ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۳۴۳۵۳
سه‌شنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸

با روی کار آمدن دولت سیزدهم نور امیدی در دل مردم و تولید کنندگان و فعالان اقتصادی روشن شد. آیت الله رئیسی و دولتمردان وی با روحیه جهادی و کار و تلاش خستگی ناپذیر با دغدغه رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم به میدان آمدند و با درک صحیح از پتانسیل ها و جهت دهی آن در مسیر پییشرفت و آبادانی، در راستای رونق اقتصادی کشور و ارتقای کیفیت زندگی مردم گام بر می دارند.

انتظار رهبر معظم انقلاب و جامعه از دولت سیزدهم، به عنوان دولتی که با صفت انقلابی گری و مردمی شناخته می‌شود، این است که در دهه پیشرفت و عدالت، شعار و رویکرد اصلی این دهه را اجرایی و عملیاتی کند و در این مسیر خدمات دولت، بسترساز تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان تاکیدات مهم رهبری معظم است و باید از همه ظرفیتهای موجود برای تحقق این مهم بهره گرفت.

هفته دولت هر سال فرصتی برای تبیین دستاوردهای دولت سیزدهم در عرصه های مختلف به مردم است تا با افزایش شناخت و آگاهی آحاد جامعه، نور امید در دل آنان نسبت به خدمات دولتمردان روشن شود.

شهرستان گناباد از ظرفیتهای زیادی در بخش های اقتصادی اعم از صنعت و معدن، گردشگری و کشاورزی و صنایع وابسته برخوردار است. قابلیت های بالا در زمینه محصولات کشاورزی از جمله پسته و زعفران، وجود ۲۰ ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگهای ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی، ۱۷۲ واحد صنعتی فعال از ظرفیتهای مهم سرمایه گذاری و اشتغالزایی در گناباد محسوب می شوند.

برای راه اندازی ۱۷۲ واحد صنعتی گناباد که در بخش های صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی فعالیت دارند، هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است که از این طریق برای سه هزار و ۲۸۴ نفر به طور مستقیم و برای ۲ برابر این تعداد نیز به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

سه شهرک و ناحیه صنعتی نیز با ۴۴۷ هکتار زمین و ۵۴ واحد فعال و ۱۱ سردخانه و انبار و سیلو در شهرستان گناباد فعال است.

از مجموع چهار هزار و ۷۰۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب در شهرستان گناباد سه هزار و ۴۰۰ واحد فعال است. حدود ۵۰۰ شرکت تعاونی نیز با اشتغال بیش از ۶  هزار و ۵۰۰ نفر در این شهرستان فعالیت دارند.

با هدف تبیین دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم در شهرستان گناباد میزگردی با حضور معاونان برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی و سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار، مدیر جهاد کشاورزی و روسای ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت این شهرستان در محل خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر گناباد برگزار شد.

رونق اقتصادی بخش کشاورزی از طریق توسعه صنایع فرآوری و اشتغال پایدار

گناباد به خصوص بخش کشاورزی این شهرستان خراسان رضوی ظرف سالهای گذشته با تبعات ناشی از تغییرات اقلیمی مواجه شده و هم اینک درگیر خشکسالی و کمبود شدید منابع آبی است. گسترش بیابان، وقوع سیلابهای مخرب، برخاستن ریزگردها و وزش بادهای شدید از پیامدهای تغییرات اقلیمی در این منطقه است.

هم اینک ۲۳۱ هزار هکتار از عرصه های طبیعی گناباد در قالب چهار کانون فرسایش بادی، در وضعیت بحرانی بیابان‌زایی قرار دارد و همجواری گناباد با کویرهای مرکزی و لوت، مزید بر این شرایط شده است.

از مجموع ۱۷۸ هزار تن تولیدات سالانه کشاورزی گناباد ۹۰ هزار و ۵۰۰ تن در این شهرستان فرآوری و مصرف می شود و بقیه به دلیل نبود توان بسته بندی و سرمایه گذاری ناکافی در این بخش به صورت خام به دیگر نقاط کشور و حتی خارج صادر و ماحصل تلاش کشاورزان گنابادی به نام سایر مناطق در بازار مصرف عرضه می شود.

گناباد با تولید سالانه ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم مرغ رتبه نخست، با ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر رتبه دوم، با ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز رتبه سوم و با تولید ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ، رتبه چهاردهم خراسان رضوی را در بین ۳۳ شهرستان این استان دارد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: توسعه زیربنایی در بخش کشاورزی و اشتغال پایدار از طریق توسعه فناوریهای نوین و شناخت حلقه های مفقوده و صنایع فرآوری از جمله رویکردهای دولت سیزدهم در بخش کشاورزی است که در شهرستان گناباد نیز دنبال می شود.

رمضانعلی قاسمی گفت: بیش از ۸۰ درصد تولیدات کشاورزی گناباد به دلیل کمبود واحدهای فرآوری به صورت خام به سایر نقاط استان خراسان رضوی و کشور ارسال می شود که حمایت از سرمایه گذاران فرآوری و بسته بندی محصولات از طریق پرداخت تسهیلات، نویدبخش آینده خوبی برای این بخش می تواند باشد.

وی اظهار داشت: گناباد با تولید روزانه ۱۸۰ تن شیر از مناطق مستعد خراسان رضوی و دومین قطب تولید شیر استان است، ولی به دلیل کمبود صنایع فرآوری روزانه ۱۷۰ تن شیر آن به صورت خام به دیگر نقاط کشور ارسال می شود که با توسعه واحدهای فرآوری می توان ضمن جلوگیری از خام فروشی بخش اعظم شیر تولیدی، آنرا به صورت سایر محصولات به بازار عرضه کرد که این خود در افزایش ارزش افزوده و رونق اقتصادی بخش کشاورزی نقش زیادی دارد.

وی اضافه کرد: برای توسعه فناوریهای نوین و مکانیزاسیون بخش کشاورزی ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون به این این شهرستان اختصاص یافته که با تلاش نماینده مردم گناباد در مجلس و سایر مسوولان مربوطه بیشتر از سهمیه یعنی ۸۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جذب شد و حدود ۹۰ میلیارد ریال هم برای خرید تراکتور و سایر ادوات کشاورزی به گناباد اختصاص یافت.

قاسمی گفت: تولید پسته از ظرفیتهای مهم بخش کشاورزی گناباد است و از مجموع هفت هزار و ۸۰۰ هکتار باغ پسته این شهرستان ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار امسال به مرحله باردهی اقتصادی رسیده است و پیش بینی می شود افزون بر ۶ هزار تن پسته خشک از این سطح برداشت شود و بر این اساس ایجاد و گسترش واحدهای فرآوری پسته نیز مورد توجه قرار دارد.

وی تکمیل زنجیره های تولید و واحدهای فرآوری و بسته بندی صادراتی گوشت مرغ و گیاهان دارویی و عرقیات سنتی را از دیگر رویکردهای بخش کشاورزی گناباد در سال جاری ذکر کرد و گفت: این شهرستان با جذب ۳۸ میلیارد ریال سرمایه در گردش برای تامین نهاده های دامی رتبه دوم خراسان رضوی را به خود اختصاص داده و هزار و ۳۵۰ نفر بدین منظور در همین مدت به بانکهای عامل معرفی شده اند و ۲۶۲ میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات تبصره ۱۸  توسط بنیاد علوی به ۲۶۴ نفر از فعالان بخش کشاورزی گناباد پرداخت شده است.

قاسمی گفت:  طرحهای آبیاری تحت فشار در سطح ۴۵۳ هکتار از عرصه های گناباد با اعتبار ۵۵ میلیارد ریال در یک سال گذشته اجرا شد و ۱۱۱ میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی قنوات این شهرستان در همین مدت تخصیص یافت.

توسعه اشتغال پایدار از طریق شناخت ظرفیتهای موجود

یکی از مسائل مهم در ایجاد اشتغال پایدار در کنار پرداخت تسهیلات، شناخت پتانسیلهای سرمایه گذاری و رفع موانع موجود است و افزایش نظارت بر طرحها و جهت دهی تسهیلات اشتغال زایی در راستای اهداف اصلی بسیار مهم است  و این مساله در دولت سیزدهم و از جمله شهرستان گناباد مورد توجه قرار گرفته است.

از مجموع جمعیت ۹۳ هزار نفری شهرستان گناباد، ۷۴ هزار نفر بالای ۱۰ سال دارند که  ۳۸ هزار و ۵۰۰ نفر آنان جمعیت فعال هستند  و ۳۴ هزار نفر از جمعیت فعال گناباد شاغل هستند.

شهرستان گناباد با چهار هزار و ۲۰۰ نفر بیکار و شاخص بیکاری هفت درصد، کمترین میزان بیکاری را در استان خراسان رضوی دارد.

بیشتر شاغلان گناباد در بخش کشاورزی، خدمات و صنعت مشغول به کارند و ۳۰ درصد در بخش کشاورزی، ۵۰ درصد در بخش خدمات و ۳۰ درصد در بخش صنعت و بقیه در سایر بخشها مشغل به کارند.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گناباد گفت: توسعه و رونق اقتصادی از طریق افزایش سرمایه گذاری و اشتغال پایدار و جلوگیری از انحراف در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در این شهرستان مورد عنایت خاص قرار گرفته است.

سیدجعفر احمدی گفت: پارسال در مجموع هفت جلسه کارگروه اشتغال در گناباد برگزار شد در حالی که از ابتدای امسال تاکنون و در مدت پنج ماه ۲۱ جلسه این کارگروه برگزار شده است و در کنار آن هر هفته کارگروههای فنی و زیربنایی نیز برای رصد مسائل کارگروههای اشتغال به صورت مستمر برگزار می شود و طرحهای اشتغالزایی دارای مشکل مورد بررسی قرار می گیرد.

وی گفت: بخش تعاون به عنوان بخش مولد اشتغال و سرمایه گذاری که در دولت قبل تا حد زیادی مغفول مانده بود در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت به طوری که بعد از روی کار آمدن این دولت تا انتهای پارسال و در فاصله ۶ ماه ۱۵ تعاونی در گناباد تشکیل و به هر کدام از آنها ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد و با تشکیل این تعاونی ها برای ۴۵ نفر اشتغال ایجاد شد.

احمدی گفت: افزایش توجه به مشاغل خانگی به عنوان یکی از پتانسیل های اشتغال و کارآفرینی و روان سازی پرداخت تسهیلات به متقاضیان آنها دیگر نقطه قوت رویکردی دولت سیزدهم است، مجوز مشاغل خانگی که در دولت قبل سه ماه زمان می برد هم اکنون به صورت روزانه صادر می شود.

وی تصریح کرد: در دولت قبل و تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم تنها سه میلیارد و ۷۸۰ میلیون ریال تسهیلات به بخش مشاغل خانگی گناباد اختصاص یافته بود در حالی که از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون ۵۸ میلیارد ریال تسهیلات به این بخش تخصیص یافته است.

وی اظهار داشت: در حوزه مشاغل خانگی امسال ۸۴ مجوز در بخشهای میراث فرهنگی، جهاد کشاوری و صنعت و معدن و تجارت شهرستان گناباد صادر شده است و ۱۱ طرح با مجموع تسهیلات ۸۶ میلیارد ریال به بانکهای عامل معرفی و سه طرح به مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرماندار گناباد هم گفت: میزان تعهد اشتغال این شهرستان در سال جاری هزار و ۹۴۶ نفر بود که تاکنون ۸۳۰ نفر در سامانه رصد ثبت شده است و از نظر شاخص ثبت فرصتهای شغلی در این سامانه این شهرستان رتبه نخست را بین شهرستان های استان خراسان رضوی کسب کرد.

سیدحسن شریفی مقدم گفت: از محل اعتبارات تبصره ۱۶ طی همین مدت ۱۶۸ میلیارد ریال به بهزیستی و ۴۶۰ میلیارد ریال به کمیته امداد امام خمینی (ره) گناباد ابلاغ شده است.

وی گفت: امسال در راستای رونق اشتغال از طریق حمایت از فرصتهای سرمایه گذاری و کارآفرینی و با هدف روان سازی ارایه خدمات درگاههای ملی صدور مجوز کسب و کار در بخشهای صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی و غیره ایجاد شد و این مساله نقش مهمی در افزایش نظارتهای میدانی مسوولان کشوری، استانی و شهرستانی بر این بخش و ارتقای کمی و کیفی فعالیتها دارد.

معاون فرماندار گناباد گفت: پرداخت ۶۴۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات بنیاد علوی و برکت در قالب ۲۵۰ طرح در گناباد در دست پیگیری است که در آینده نزدیک تخصیص می یابد و پارسال هم ۵۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات این بنیادها در بخش کشاورزی جذب شد.

افزایش کیفی طرحهای زیربنایی و عمرانی گناباد در سایه توجهات دولت سیزدهم

دولت سیزدهم در کنار توجه به مسائل اقتصادی و روان سازی اجرای طرحهای اشتغال و کارآفرینی، با وجود مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی و از جمله شیوع ویروس کرونا به اجرای طرحهای زیربنایی در سطح کشور و به تبع آن شهرستان گناباد توجه زیادی داشت و در سایه همین مساله ۱۰۰ طرح عمرانی و زیربنایی از محل اعتبارات ملی و استانی در این شهرستان به اجرا درآمده است که از آن جمله می توان به ساخت فرودگاه، محور دوبانده گناباد - قاین و خط ریلی یونسی - گناباد اشاره کرد.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد گفت: شناسایی ظرفیتها و بررسی نقاط ضعف و تلاش برای به فعلیت رساندن پتانسیل های بالقوه از جمله رویکردهای دولت سیزدهم در حوزه های فنی و عمرانی این شهرستان است که مهمترین مصداق آن را می توان در اجرای طرحهای مهم راه های ارتباطی و طرح فرودگاه گناباد، به عنوان مهمترین طرح زیربنایی جنوب خراسان رضوی، مشاهده کرد.

ابوالفضل شاکری با اشاره به افزایش اعتبارات عمرانی حوزه های زیرساختی با اولویت مناطق روستایی و محروم در یک سال نخست فعالیت دولت سیزدهم در گناباد، گفت: امسال از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ۳۷۲ میلیارد و ۸۱۰ میلیون ریال و از اعتبارات متوازن ۲۸۹ میلیارد و ۴۳۰ میلیون ریال به این شهرستان اختصاص یافت.

وی اظهار داشت: کاهش مشکل تامین آب شرب و اشتغال مهمترین مسایل گناباد است و ارتقا و بهسازی محورهای ارتباطی پر رفت و آمد و یا پرحادثه مانند گناباد - بجستان - فردوس، گناباد - دوغارون از راه فرعی و روستایی به محور اصلی و تعریض و ایجاد شانه خاکی برای کاهش خطرات آن در دستور کار قرار دارد که بعد از جذب موافقت اصولی و اعتبارات لازم، روند اجرای آنها آغاز می شود.

نهضت ملی مسکن، افق روشنی برای کاهش مشکل مسکن در گناباد

مسکن به عنوان یکی از ضرورتهای زندگی و از جمله برای جوانان است و افزایش دو برابری قیمت زمین و اجاره بهای مسکن در گناباد در سال جاری به دغدغه مهم شهروندان این شهرستان تبدیل شده است.

به گزارش بازارکار ایرنا وجود تعداد زیادی زمین کشاورزی و غیرقابل تغییر کاربری در داخل شهر گناباد و از طرفی قیمتهای کاذب توسط تعدادی افراد غیرمتخصص و دلال در بازار زمین و مسکن موجب افزایش قیمت در بازار این شهرستان شده است.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد اجرای طرح نهضت ملی مسکن را از اقدامات شاخص دولت سیزدهم برای خانه دار شدن مردم و از جمله جوانان ذکر کرد و گفت: بعد از ضرورت حل مشکل آب مناطق، مهمترین موضوع مسکن است و دولت و استاندار به صورت ویژه بر این امر تاکید دارند که فرمانداران باید جدیت لازم را در این خصوص داشته باشند.

شاکری با اشاره به احصای ۶۰ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گناباد گفت: از مجموع هفت هزار و ۷۲۸ نفر متقاضیان ثبت نامی طرح نهضت ملی مسکن در گناباد ۶ هزار و ۱۰ نفر بعد از بررسی های لازم تاکنون حائز شرایط شناخته شده اند و اطلاعات آنها در سایت مربوطه بارگذاری شده و وجوه مورد نیاز آنها در حال واریز است.

وی ادامه داد: از این تعداد پنج هزار و ۲۸۶ نفر مربوط به شهر گناباد، ۴۱۰ نفر کاخک، ۲۵۱ تن شهر بیدخت و ۶۳ نفر مربوط به شهر روشناوند است و زمین های مورد نیاز ۷۰۰ نفر از متقاضیان دارای شرایط طرح نهضت ملی مسکن تاکنون تحویل و روند احداث واحدهای مسکونی آنان در حال اجرا است.

وی گفت: برای حمایت از اقشار ضعیف از نظر درآمدی و یا زنان سرپرست خانوار، قرار است که در طراحی واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن واحدهایی با متراژ کم و یک خوابه در کنار سایر واحدها برای دیگر متقاضیان احداث شود.

ایجاد قرارگاه اقتصادی و افزایش نظارت بر طرح های تولیدی  

بخش صنعت و معدن و تجارت از بخشهای راهبردی در توسعه و رونق اقتصادی است و اتخاذ سیاستها و برنامه ریزی های محوری و زیربنایی نقش مهمی در کاهش مشکلات این بخش دارد.

در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم  قرارگاه اقتصادی در سطح وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل و ۱۶ شاخصه مهم در زمینه های مختلف اقتصادی و ظرفیتهای مغفول مانده، موانع سرمایه گذاری و تولید اشتغال و کارآفرینی مورد توجه قرار گرفت.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد گفت: ایجاد قرارگاه اقتصادی و تدوین شاخصه ها و زمان بندی برای اجرای برنامه ها در کنار افزایش نظارت ها بر روند خدمات در این بخش از سطوح وزارتخانه تا سازمانهای صنعت و معدن و تجارت استانی و شهرستانی از نقاط قوت ارایه خدمات در این بخش است.

هادی ایزدی افزود: در دولت سیزدهم در کنار تلاش برای رفع موانع تولید و اشتغال و احیای واحدهای تولیدی غیرفعال، طرحهای در دست اجرا در بخش صنعت و معدن همه ماهه توسط مسوولان ذیربط و کارشناسان در قالب قرارگاههای اقتصادی تابعه مورد بررسی و پایش قرار می گیرد و این مساله علاوه بر روان سازی ارایه خدمات و کاهش مشکلات موجود، بستر را برای ترغیب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری فراهم می سازد.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۵.۶ دهم درصد از مجموع ۱۷۲ واحد تولیدی این شهرستان تعطیل است که این شاخص در سطح استان خراسان رضوی و کشور ۱۰ درصد و ۱۵ درصد است و گناباد از این نظر در وضعیت خوبی قرار دارد.

وی، شناسایی ظرفیتهای شاخص معدنی و از جمله پتانسیل های مغفول مانده و احیای معادن تعطیل و نیمه تعطیل را از دیگر مسائل مهم مورد توجه در یک سال فعالیت دولت برشمرد و گفت: از مجموع ۴۵ معدن دارای مجوز و پروانه در شهرستان گناباد ۳۳ معدن فعال هستند و معادن غیرفعال که بعد از بازه مشخص نسبت به فعالیت مجدد اقدام نکنند سلب صلاحیت شده و مجوز آنها به سایر متقاضیان دارای شرایط واگذار می شود.

ایزدی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال ۲۱۵ نفر و در سال گذشته ۶۲۵ نفر شغل در بخش صنعت و معدن و تجارت گناباد ایجاد شد و در همین مدت از محل منابع تبصره ای و مشاغل خانگی و بنیاد علوی و بنیاد برکت هم مبلغ هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال به ۲۸۰ طرح کوچک، بزرگ و متوسط پرداخت شد و ۱۳۵ واحد صنفی گناباد هم از تسهیلات یک میلیارد ریالی با بهره چهار درصدی، برخوردار شدند.

وی گفت: ۱۴ نقطه امیدبخش معدنی در بخش کانی های فلزی شامل مس، سرب و روی در گناباد و بجستان شناسایی شده است و برای پنج مورد پروانه اکتشاف صادر شده است.

تعامل دولت سیزدهم با همسایگان، بسترساز افزایش صادرات

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد گفت: رویکرد دولت سیزدهم در ارتقای تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه، منطقه اوراسیا و عضویت در پیمان شانگهای، نقش مهمی در افزایش صادرات غیرنفتی از شهرستان گناباد در یک سال گذشته داشته است.

ایزدی گفت: طی یک سال گذشته ۶ هزار و ۸۱۲ تن کالای صنعتی به ارزش پنج میلیون ۶۴۲ هزار دلار از شهرستان گناباد به ۱۷ کشور صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه پیش از آن، از نظر وزنی ۳۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۲۶ درصد رشد نشان می دهد.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

ارسال نظرات