تازه ها
به گزارش بازارکار، سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامههای دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی به استان آذربایجانشرقی، از نمایشگاه احیاگران واحدهای اقتصادی این استان که در مجموعه شرکت ماشینسازی تبریز برپا شده بود بازدید کرد.
در این نمایشگاه تعدادی از ۲۲۰ واحد تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل در حوزههای مختلف کشاورزی، خدماتی، صنعتی و گردشگری که با کمک مجموعههای اقتصادی به عنوان احیاگر به مدار تولید و اشتغالآفرینی بازگشتهاند، حضور دارند.
رئیس جمهور در جریان بازدید از این نمایشگاه با توضیحات مسئولین بخشی از مجموعههای احیاگر از اقدامات، فعالیتها و وضعیت کنونی واحدهای احیا شده مطلع شد.
فعالیت بخش قابل توجهی از این واحدها از ۱۰ سال پیش متوقف شده بود که با احیای آنها در دولت سیزدهم بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیز احیا شده است.
دولت مصمم به احیای واحدهای راکد جهت افزایش اشتغال است
رئیس جمهور با بیان اینکه با احیای این ۲۲۰ واحد، هزاران شغل ایجاد شد و هزاران شغل دیگر نیز بعد از این ایجاد خواهد شد، گفت: این تعداد واحد احیا شده فقط در حوزه صنعت است. واحدهای بسیار دیگری نیز هستند که در عرصه کشاورزی، گردشگری و اقتصادی استان آذربایجان شرقی فعال شدهاند و شاید ۲۵۰ مورد از همین موارد در سایر حوزه ها داریم.
به گزارش بازارکار، سید ابراهیم رئیسی که در قالب دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی، به استان آذربایجان شرقی سفر کرده است، امروز (پنجشنبه، ۱۸ خرداد) در جشن کارگری احیای ۲۲۰ واحد تولیدی صنعتی آذربایجان شرقی که در کارخانه ماشین سازی تبریز با تقدیر از دست اندرکاران احیای این واحدها و به خصوص احیای کارخانه ماشین سازی برگزار شد، گفت: این مجموعه به دست توانای کارگران و مهندسان گرامی امروز تولید بسیار بالایی دارد.
وی خطاب به کارگران زحمتکش کارخانه ماشین سازی، افزود: تلاشهای شما در عرصه تولید نشان میدهد که انسانهای با ارادهای هستید و دستان توانایی دارید که جای تقدیر دارد.
وی تاکید کرد: مجموعه ماشین سازی یک کار زیرساختی برای صنعت میکند. صنعت ما به چنین مجموعهای نیاز دارد.
رئیسی خطاب به کارگران با بیان اینکه با قوت برای تجهیز این مجموعه تلاش کنید، گفت: این کارخانه از بخش خصوصی گرفته شده است، اگر این بخش خصوصی توانا بود، میتوانست به درستی خصوصی سازی کند، آورده خود را برای توسعه کارخانه خرج کرده و نیروهای توانمند را به کار بگیرد اما آنچه که اتفاق افتاد متفاوت بود و فقط آمده بود تا کارگران بیشتری را بیکار و ماشین آلات را از کار بیندازد و از ماشین سازی فقط یک زمین بماند.
وی افزود: قرارمان این بود که خصوصی سازی باعث افزایش اشتغال، تولید، علم و فناوری شود و به صنعت و تولید کمک کند.
وی با اشاره به بازدید قبلی خود از مجموعه ماشین سازی، ادامه داد: خرسند هستم که چهره کارگران این بار بسیار متفاوت است. از شما کارگران زحمتکش تشکر میکنم چرا که با اراده شما این کار توانست انجام بگیرد و بنده و امثال من باید خدمتگزاری خودمان را انجام دهیم.
رئیس جمهور با اشاره به بازدید از غرفه تولیدات شرکتهای احیا شده در این مراسم، اظهار کرد: برخی از این کارخانجات و واحدهای تولیدی حتی تا ۳۰۰نفر کارگر را خدمت گرفتهاند و مهم این بود که همگی میگفتند هنوز در آغاز راه بوده و قصد دارند خط تولید خود را افزایش داده و کارگران به اشتغال گرفته را چند برابر کنند و با کمک دولت، میتوانند محصولات بهتر و بیشتری را با امکانات دریافتی عرضه کنند.
وی افزود: آنچه که امروز شهدا و سرداران بزرگی چون شهید باکریها به ما آموختند آن است که ما میتوانیم. دیروز سنگر ما در مقابل رژیم صدامی بود و اما امروز سنگر ما، کارخانهها و صنایع در تبریز و جای جای کشور است. دشمن نمیخواهد که تولید، درآمد، اشتغال، استقلال و اقتصاد مقاومتی در کشور داشته باشیم و روی پای خود بایستیم بلکه میخواهد بیکاری در کشور ما باشد اما ملت ما در تبریز، آذربایجان و کشور اراده کردهاند تا مستقل زندگی کند و با لطف خدا امروز میگوییم که ما میتوانیم.
وی خطاب به کارگران گفت: شما نشان دادید که هم دانش پایه و هم فناوری پایه را دارید و دانایی را به توانایی ضمیمه میکنید. اگر دانایی به توانایی ضمیمه شود، محصولش میشود همان ماشین تولیدی که امروز زیرساخت صنعت کشور را تامین میکند.
رئیسی با اشاره به تعداد کارگران استان آذربایجان شرقی افزود: واحدهای تولیدی استان و کشور نیازمند مساعدت دولت هستند از سویی محصولات استاندارد قابل ارائه در منطقه و بسیاری از کشورها را تولید میکنند که بسیاری از کشورها مشتاق دریافت این محصولات بوده و متقاضیان صنایع بسیاری در منطقه برای این محصولات وجود دارد.
وی با اشاره به بازدید خود از چرمشهر تبریز، گفت: صنعت چرم و کیف و کفش تبریز که یکی از محصولات باکیفت در تبریز است میتواند عرضه شود.
وی ادامه داد: کارهایی که امروز در حوزه تولید در حال انجام است، در واقع تولید قدرت است. ما به ساخت موشک افتخار میکنیم و به اینکه امروز دوستانی هستند که در عرصه موشکی و صنایع دفاعی عالم را خیره میکنند، افتخار داریم ولی یکی از ارکان قدرت نیز بحث تولید است.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت و مجلس مکلف به حمایت از واحدهای تولیدی هستند، گفت: ماموریت ما این است که با تمام وجود از کسانی که در عرصه تولید تلاش میکنند، حمایت مالی، حقوقی، قضایی داشته باشیم.
وی با اشاره به کارگرانی که مشکلات خود را مطرح کردند، افزود: شما با دقت کار خود را ادامه دهید و نگران آینده نباشید. آینده برای کارگران و فعالان عرصه است و ما با همه وجود کاری میکنیم تا حقوقی از صنعتگر و کشاورزی ضایع نشود.
راه آهن خاوران به ایستگاه مرکزی تبریز متصل می شود
معاون ساخت و توسعه راه آهن کشور گفت: خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز در فاز سوم از ایستگاه خاوران تا ایستگاه مرکزی تبریز ادامه مییابد و به همدیگر متصل می شوند.
به گزارش بازارکار، عباس خطیبی در جمع خبرنگاران در تبریز با بیان اینکه این خط آهن نقش میان بر ریلی را ایفا میکند و با اصلاح شبکه موجود، طول مسیر را ۱۱۴ کیلومتر و مدت زمان سفر را تا چهار ساعت کاهش می هد از این رو به سبزترین محور ریلی ایران معروف شده است.
وی با بیان اینکه خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز تنها راه آهن دوخطه ایران است، گفت: طول این مسیر ۲۰۶ کیلومتر است که فاز نخست آن به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۸ بهره برداری شد و امروز با حمایت و توجه ویژه دولت مردمی، شاهد اتمام فاز دوم و افتتاح ایستگاه خاوران هستیم که جمعه این هفته با حضور رئیس جمهور بهره برداری خواهد شد.
خطیبی افزود: در طول یکسال گذشته و پس از سفر خردادماه سال گذشته رئیس جمهور به آذربایجان شرقی، عملیات عمرانی این خط سرعت بیشتری گرفت و مسیر ۴۴ کیلومتری بستان آباد - خاوران تبریز با تزریق به موقع اعتبارات به صورت دو خطه تکمیل و آماده بهره برداری شد.
وی اعلام کرد: پروژه خط آهن میانه - تبریز ابر پروژه ریلی تبریز بود و با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه، طرح سنگین و سختی بود به طوریکه در مسیر ۴۴ کیلومتری از بستان آباد تا تبریز بیش از ۱۵ میلیون مترمکعب عملیات خاک، یک هزار و ۳۵۰ متر مکعب بتن ریزی و ۶ هزار تن ریل انجام و مصرف شد.
خطیبی با بیان اینکه ایران در ساخت راه آهن خودکفا شده است، گفت: پروژههای ریلی را با محصولات داخلی به ثمر میرسانیم و تمامی ریلهای مصرف شده در پروژهها، تولید داخلی است که از نظر کیفیت در حد بالایی قرار دارد.
وی اضافه کرد: در خود تبریز کارخانههای زیادی در این زمینه فعال هستند و تمامی سوزنهای مورد نیاز راه آهن کشور را تأمین میکنند.
معاون ساخت و توسعه راه آهن کشور با اعلام اینکه خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز بخشی از کریدور تراسیکا (سیستم حملونقل ترکیبی در منطقه آسیای مرکزی، قفقاز و اروپای شرقی) است، گفت: این خط با عبور از مشهد، تهران، میانه، تبریز، جلفا و رازی از طریق ترکیه به اروپا وصل میشود و این خط یکی از بخشهایی است که اصلاح شد و در فاز سوم تا ایستگاه قدیمی ادامه مییابد.
خطیبی گفت: این طرح نهایی شده و ۱۳ کیلومتر در دست ساخت است و فاینانسور ۱۶ کیلومتر باقیمانده نیز شناسایی شده و تفاهم نامهای هم در این زمینه در وزارت خانه امضا شده است.
وی وجود ۲ ایستگاه اصلی راه آهن در تبریز را امتیازی ویژه برای این شهر عنوان کرد و افزود: در طرح اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه قدیمی ۵۰ درصد پیشرفت زیرسازی حادث شده و برای مسافت باقیمانده که در محدوده شهری تبریز قرار دارد ۲۷ مسیر بررسی شده است.
خطیبی بیان کرد: برای مسیر ۲۹ کیلومتری خاوران تا راه آهن تبریز، طرح مشتری طراحی و تصویب شده و باید ۱۴ کیلومتر تونل سازی و ۲.۲ کیلومتر پل سازی شود که بزرگترین تونل آن چهار کیلومتر و بزرگترین پل آن ۶۰۰ متر طول دارد.
وی در مورد مسیر انتخاب شده برای فاز سوم این خط آهن گفت: این خط از پشت ورزشگاه یادگار امام تبریز و با عبور از کنار ترمینال جنوبی تبریز، خاوران را به راه آهن وصل میکند.
خطیبی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را ۱۰ همت اعلام کرد و افزود: تاکنون برای اجرای خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز ۲۰ همت هزینه شده است.
وی همچنین اعلام کرد: این خط آهن به صورت دو خطه زیر سازی شده اما در حال حاضر یک خط ریلی در آن نصب شده و حداکثر سرعت تعریف شده برای بخش مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای بخش باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات