
تازه ها
روایت زنانی که با دستهای خالی کسبوکار ساختند

به گزارش خبرنگار بازار کار البرز به نقل از پایگاه خبری نورا نیوز؛ درست همانجایی که فرصتها محدودند و امکانات نابرابر، برخی زنان با جسارت، خلاقیت و تکیه بر توانمندیهایشان، مسیر تازهای گشودهاند.
کسبوکارهای کوچک و خانگی در سالهای اخیر به یکی از راههای مهم اشتغال زنان، بهویژه در مناطق حاشیهای و محلات کمبرخوردار کرج و حومه تبدیل شده است. اما پشت هر بسته دمنوش گیاهی، ترشی خانگی، کیف دستدوز یا پیج اینستاگرامی پرمشتری، روایتی هست از تلاش، مقاومت و امید.
روایتهایی از دل محلهها
زهرا از فردیس می گوید: با قرض از خواهرم و یک اجاق گاز ساده، شروع کردم به پختن شیرینیهای خانگی. اول فقط سفارش فامیلی بود. بعدتر با کمک دخترم پیج در فضای مجازی زدم. حالا توی هر عید، ۲۰۰ سفارش دارم. یک زن تنهایی بودم که حالا شغلم شده هویت و امیدم.
مینا از محمدشهر می گوید: دو ساله کیف چرمی میدوزم. نه مغازه دارم، نه بازارچه. اما هر هفته توی بازار محلی غرفه کرایه میکنم. خیلیها بهم میگن حیفه این همه استعداد توی خونه بمونه. ولی من افتخار میکنم که با دستدوزی خرج بچههامو درمیارم.
نرگس از کرج، حصارک می گوید: با دوستم آموزش خیاطی دیدیم، حالا لباس زیر زنانه تولید میکنیم. تولید کم داریم ولی کیفیت خوب. زنهای محله مشتریمان شدند . یه روزی فقط دنبال کار بودیم، حالا خودمان کار ایجاد کردیم.
الهام رضایی فعال حوزه کارآفرینی زنان در استان البرز اظهار کرد: زنانی که کسبوکار کوچک دارند، اغلب با موانعی مثل نداشتن مجوز، عدم دسترسی به وام، نبود بازار مناسب و نداشتن آموزش بازاریابی روبهرو هستند.
اما چیزی که موفقیت آنها را رقم زده، انگیزه، پایداری و حمایتهای کوچک خانواده یا جامعه محلی است. اگر شهرداریها، شوراها و نهادهای حمایتی مثل بهزیستی و جهاد کشاورزی برنامه جدی برای این زنان داشته باشند، خیلیها میتوانند رشد کنند.
نقش بازارچههای محلی و شبکههای اجتماعی
در سالهای اخیر، بازارچههای فصلی یا محلی در کرج، مهرشهر، باغستان، فردیس و کمالشهر به محلی برای عرضه محصولات خانگی زنان تبدیل شدهاند.
همچنین بسیاری از زنان کارآفرین با راهاندازی صفحات اینستاگرام یا کانالهای واتساپی توانستهاند مشتریان بیشتری جذب کنند.
با این حال، نبود دسترسی دائمی به بازارهای فیزیکی یا عدم مهارت در فروش آنلاین همچنان چالش بزرگیست.
اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی
حسین فلاح نژاد، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز در خصوص نحوه اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در این استان گفت: این طرح با نظارت و کارفرمایی اداره کل تعاون و توسط جهاد دانشگاهی به عنوان تسهیل گر در استان البرز اجرا می شود. شیوع بیماری کرونا و الزام به تعطیلی کسب و کارها موجب شد تا در بحث ایجاد اشتغال، مشاغل خانگی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی مطرح کرد: این طرح در سه فاز اجرا می شود که با شناسایی حلقههای مفقوده مشاغل خانگی و تیمسازی و شبکهسازی موردنیاز، شاهد افزایش کمی و کیفی محصولات عرضه شده در بازار توسط برندهای مطرح خواهیم بود و همچنین سهم استان البرز در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سه فاز به میزان ۲ هزار و ۵۰۰ نفر تعیین شده است.
فلاح نژاد در خصوص نحوه ثبت نام در این طرح ملی در استان البرز توضیح داد: متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی در دو گروه متقاضیان و پشتیبان ها باید در زمان مقرر در سامانه inhb.ir اقدام به ثبت نام کنند که در همین راستا تاکنون نیز حدود ۸۰۰ نفر متقاضی برای استفاده از مزایای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در البرز در این سامانه ثبت نام کرده اند.
وی در خصوص شرایط بهره برداری از این طرح بیان کرد: برای ثبت نام در طرح توسعه مشاغل خانگی افراد باید دارای حداقل ۱۸ سال سن و بومی استان محل ثبتنام باشند و اشتغال نداشتن تماموقت و نداشتن بیمه کارآفرینی نیز از شروط ثبتنام در طرح محسوب می شود و شامل تمامی مشاغل خانگی اعم از صنایع دستی، تولیدی، کشاورزی، قالیبافی و فعالیت های فرهنگی و هنری و غیره می شود.
چگینی: حمایت مستمر مسئولان، کلید توسعه مشاغل خانگی در البرز
در گفتگو با مدیرعامل تعاونی مشاغل خانگی استان البرز، زهرا چگینی ضمن اشاره به تلاشهای انجام شده برای ساماندهی فعالیتهای خانگی در قالب تعاونی، خواستار تداوم حمایت مسئولان و اختصاص امکانات بیشتر برای توسعه این بخش شد.
وی بر اهمیت آموزش، مشاوره، برندسازی و حضور حرفهای در نمایشگاهها تأکید کرد و از همراهی مدیران استانی قدردانی نمود.
وی ابراز امیدواری کرد که با ادامه حمایتها، تحولی جدی در اقتصاد خانگی استان البرز رقم زده شود.
زنانی که کارشان فقط درآمد نیست، اعتماد به نفس است
کسبوکارهای کوچک زنان در کرج و حومه فقط منبع درآمد نیستند؛ روایتهایی از استقلال، عزتنفس و ساختن جهانی بهتر برای خود و فرزندانشاناند.
برای توسعه این مسیر، حمایتهای آموزشی، مالی و حقوقی ضروری است. اما بیش از هر چیز، زنان نیاز دارند دیده شوند، باور شوند و جدی گرفته شوند.
اگر قرار است توسعه پایدار محلی داشته باشیم، صدای زنان کارآفرین در محلات باید شنیده شود؛ نه فقط در بازارچهها، که در تصمیمهای شهری و برنامههای توسعهای.
ارسال نظرات