بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۲۱۹۳
نرخ بیکاری، یکی از موضوعاتی است که در کردستان همواره روی بورس است، نرخی که در پاییز امسال کاهشی شده و امید‌ها برای تغییر رویکرد ایجاد اشتغال در این استان را قوت بخشید.
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵

به گزارش بازارکار به نقل از خبرنگار ایرنا، ۹ درصد از تسهیلات اشتغال را فارغ التحصیلان درخواست کردند، این خبر استاندار کردستان، آغازی بود تا رویکرد جدید اشتغال در کردستان به سمت این قشر برود؛ قشری که بیشتر به دنبال کار اداری است، چون واقعیت این است که مهارتی فرا نگرفته و در طول تحصیل خود تنها سرگرم درس و مدرک بودند و حالا که مدرک دارند، کار ندارند.

تیرماه امسال و در همان جلسه، اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان این را هم گفت که گره اصلی اشتغال استان به دست همین گروه حل خواهد شد.

به گفته استاندار کردستان در آمار ثبت شده سامانه رصد در این زمینه طی سال گذشته، تنها نیم درصد از متقاضیان دارای مدرک دکترا بودند و ۱.۶ درصد به متقاضیان کارشناسی ارشد و ۶.۶ درصد نیز متقاضیان کارشناسی اختصاص داشت و ۹۱ درصد متقاضیان مدرک تحصیلی دیپلم و زیردیپلم داشتند.

زارعی کوشا در همان نشست از پارک علم و فناوری، دانشگاهها، بنیاد نخبگان و دستگاه‌های اجرایی خواست تا زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان را فراهم کنند و با ظرفیت‌سازی، زمینه استفاده از اعتبار این بخش فراهم شود.

اشتغال اثربخش

اشتغال اثربخش دانش آموختگان آموزش عالی، یکی از مسائل اساسی در تمام کشور‌های دنیا از جمله ایران است.

بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی کشور که مهمترین بخش سرمایه انسانی به شمار می‌روند، آثار و پیامد‌های پیچیده‌ای در حیات اجتماعی کشور دارد، اول آنکه سهم قابل توجهی از منابع انسانی و مادی محدود کشور صرف تربیت این گروه می‌شود و دوم اینکه طی دهه‌های اخیر، سطح پیشرفت و توسعه کشور تحت تاثیر نحوه استفاده از سرمایه انسانی قرار گرفته است.

بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی کشور که مهمترین بخش سرمایه انسانی به شمار می‌روند، آثار و پیامد‌های پیچیده‌ای در حیات اجتماعی کشور دارد، اول آنکه سهم قابل توجهی از منابع انسانی و مادی محدود کشور صرف تربیت این گروه می‌شود و دوم اینکه طی دهه‌های اخیر، سطح پیشرفت و توسعه کشور تحت تاثیر نحوه استفاده از سرمایه انسانی قرار گرفته است.

عوامل مختلف اقتصادی، سیاسی، آموزشی، فرهنگی اجتماعی بر اشتغال فارغ التحصیلان تاثیر دارد و از سویی افزایش عرضه فارغ التحصیلان و پایین بودن سطح تقاضای بازار کار، ضعف عمومی اقتصاد، فضای نامطلوب فرهنگی و ضعف برنامه‌های آموزشی از عمده‌ترین موانع اشتغال فارغ التحصیلان است.

همه این‌ها دست به دست هم داد تا معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در نشست شورای استغال استان (۲۵ آبان ۱۴۰۲) اذعان کند که استان در حوزه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی آمار خوبی در کشور ندارد.

علی نوری در همان جلسه گفت: اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به سبب اهمیت جایگاه آنان در توسعه و پیشرفت استان باید در اولویت فعالیت‌های اشتغالزایی به ویژه سرمایه‌گذاری‌های خارجی قرار گیرد.

وی یادآور شد: اتصال محکمی در حوزه اشتغال پایدار و در حوزه‌های صنعت، معدن در استان دیده نمی‌شود و باید به این امر به شکل ویژه توجه شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: اکنون مشکل ما در حوزه اشتغال، تاسیس مراکز آموزشی نیست بلکه مشکل در عدم ایفای نقش دانشگاه در خط تولید و بهره‌وری و در عدم وابستگی واحد‌های تولیدی به سایر استان‌ها است و باید با بومی‌سازی، کاهش و عدم وابستگی‌ها بتوانیم به هدف اصلی یعنی اتصال بین دانشگاه و واحد‌های تولیدی برای ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دست یابیم.

در سال‌های اخیر انگیزه دانشگاه‌های مختلف جهت توسعه تمرکز از تحقیق و توسعه محض به سمت توسعه علوم کاربردی و ورود به دنیای کسب‌وکار افزایش یافته است.

این را رئیس دانشگاه جامع علمی، کاربردی کردستان گفت و افزود: بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ اقدام به توسعه برنامه‌های انتقال فناوری کرده‌اند که نتیجه آن، توسعه مراکز رشد فناوری و ارتباط نزدیک با پارک‌های فناوری بوده و پیشرفت این برنامه‌ها موجب شده است تا ارتباط نزدیک‌تری میان دانشگاه‌ها و صنایع مختلف برقرار شود.

شاهین فکور ادامه داد: دانشگاه‌ها با این رویکرد می‌توانند نقش فعال‌تری در اقتصاد کشور ایفا کنند.

وی به ایجاد رویکرد جدید اشتغال در استان با محوریت نزدیکتر کردن ارتباط بین دانشجویان جویای کار و کارآفرینان اشاره کرد و گفت: طرحی با مشارکت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کردستان کلید خورد که اولین دوره آن با حضور ۳۰ کارفرمای واحد‌های تولیدی کردستان برگزار شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی، کاربردی کردستان ادامه داد: هدف از برگزاری این رویداد در استان ایجاد فضای صمیمی با حضور دانش آموختگان جویای کار و کارفرمایان است تا صاحبان صنایع تولیدی بتوانند، نیروی کار مورد نیاز خود را از بین شرکت کنندگان انتخاب کنند.

فکور افزود: ایجاد فضای گفتگو بین نمایندگان کارفرمایان و صنایع و دانش آموختگان، بستری است تا نیاز‌های هر دو طرف در آن تبیین شود.

وی اضافه کرد: شناخت نیروی کار ماهر و از سویی آشنایی با فضای کسب و کار در واحد‌های تولیدی استان اهدافی است که در این رویداد دنبال می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان با اشاره به اینکه این برنامه کار تشریفاتی و نمایشی نیست بلکه ایجاد فرصتی برای گفتگوی صمیمانه بین فارغ التحصیلان دانشگاهی و کارفرمایان است، گفت: آنچه در خروجی رویداد مردمی اشتغال مدنظر است جذب نیروی مورد نیازواحد‌های صنعتی و ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان جویای کار است.

فکور با بیان اینکه یکی از طرح‌های این دانشگاه طرح آباد (آموزش برای اشتغال دانش آموختگان) است، بیان کرد: در حاشیه این رویداد هم ایستگاه آباد ایجاد و در آن به دانش آموختگان، دوره پودمان تخصصی در رشته‌های مختلف معرفی می‌شود.

وی تعداد سرفصل‌های دوره‌های آموزشی در سامانه ساتب دانشگاه جامع علمی کاربردی را یک هزار و ۹۵۰ مورد اعلام کرد و افزود: در همین زمینه با مراکز و صنایع مختلف تفاهم نامه همکاری منعقد شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان یکی از ماموریت‌های این دانشگاه را ارائه آموزش‌های مهارتی و تربیت نیروی توانمند و متخصص برشمرد و یادآور شد: در دومین سفر رئیس جمهور به استان در آبان سال جاری، دستور تشکیل کمیته اشتغال دانش آموختگان در راستای ساماندهی اشتغال آن‌ها داده شد.

فکور با بیان اینکه دبیرخانه کمیته اشتغال دانش آموختگان استان به دانشگاه علمی کاربری واگذار شده است، بیان کرد: با توجه به اینکه افزون بر کردستان، استان‌های دیگر هم با مشکل اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجه هستند، کمیته اشتغال استان‌های زاگرس نشین با حضور ۶ استان کشور تشکیل شده است.

با تغییر رویکرد اشتغال در کردستان به سمت فارغ التحصیلان دانشگاهی، تسهیلات اشتغال مورد توجه این قشر قرار گرفت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه رصد اشتغال، از ابتدای امسال تا اوایل دی ماه جاری، هزار و ۳۵۰ جوان استان با مدارک مختلف تحصیلی مشغول به کار شدند.

فرزاد پیشکاری اظهار کرد: سال گذشته در همین مدت سه هزار و ۹۱۰ جوان تحصیلکرده صاحب شغل شدند که ۱۰.۵ درصد جمعیت جوانان جویای شغل را شامل می‌شد.

وی افزود: اشتغال ایجاد شده برای دارندگان دیپلم پارسال، ۵۲۰ نفر و در سالجاری ۲۱۶ نفر، مدرک لیسانس در سال گذشته، ۲ هزار و ۵۶۷ نفر و در سال جاری ۸۷۸ نفر بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان ادامه داد: ۶۱۴ نفر دارای مدرک فوق لیسانس در سال گذشته و ۱۸۹ نفر در سال جاری صاحب شغل شدند و اشتغال ایجاد شده برای مدرک دکترا در سال گذشته ۲۰۹ نفر و در سال جاری ۶۷ نفر بوده است.

پیشکاری، اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را از اولویت‌های وزارت کار و از مهم‌ترین مطالبات مردمی عنوان کرد و ادامه داد: دولت سیزدهم در بحث سیاست‌های تشویقی بازار کار فارغ التحصیلان دانشگاهی از جمله طرح کارورزی، یارانه دستمزد و مشوق‌های بیمه‌ای مسیر مناسبی برای همه جویندگان کار و کارفرمایان فراهم کرده که این اداره کل نیز با توجه به ظرفیت‌های استان کردستان از جمله جوانان خلاق و نخبه از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه اشتغالزایی در منطقه حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.
دولت سیزدهم در بحث سیاست‌های تشویقی بازار کار فارغ التحصیلان دانشگاهی از جمله طرح کارورزی، یارانه دستمزد و مشوق‌های بیمه‌ای مسیر مناسبی برای همه جویندگان کار و کارفرمایان فراهم کرده که این اداره کل نیز با توجه به ظرفیت‌های استان کردستان از جمله جوانان خلاق و نخبه از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه اشتغالزایی در منطقه حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در طرح کارورزی تاکنون ۴۸۰ کارگاه و واحد پذیرنده ۶۵۰ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی را مشغول به کار کرده است، اضافه کرد: در طرح مشوق‌های بیمه‌ای ۶۵ کارگاه با ۱۱۵ نفر و در طرح یارانه دستمزد ۶۷۸ کارگاه با ۸۲۸ نفر و در مجموع هزار و ۲۲۳ کارگاه و واحد پذیرنده زمینه اشتغال هزار و ۵۹۳ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی را در قالب سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان فراهم کرده است.

امید به کاهش نرخ بیکاری

کردستان رتبه اول بیشترین کاهش بیکاری کشور در پاییز را کسب کرد؛ این خبری بود که استاندار کردستان اعلام کرد و گفت: بنابر اعلام مرکز آمار ایران، کردستان در پاییز سال ۱۴۰۲ رتبه اول بیشترین کاهش بیکاری کشور را داشت.

زارعی کوشا با بیان اینکه این نرخ در پاییز گذشته ۱۳.۸ بود، افزود: این نرخ امسال با حدود چهار درصد کاهش به ۹.۷ رسید.

معدل کاهش نرخ بیکاری در کشور ۰.۶ درصد بوده و در کردستان ۱.۴ یعنی هفت برابر میانگین کشوری بود.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر