بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۲۴۷۸
اظهارات مسئولان اقتصادی کهگیلویه وبویراحمد حاکی است که برخی بانک‌های استان در اعطای تسهیلات به متقاضیان مشاغل خانگی عملکرد مطلوبی ندارنددرحالی که باید وضعیت تمامی پرونده های ابلاغی را تا نیمه آذر تعیین تکلیف می کردند؛ هم اینک هم به طور روزانه افراد زیادی با مراجعه به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار پرداخت وام های خود هستند.
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳

به گزارش بازارکار از ایرنا، در تمام جوامع همواره اقشار کم‌ درآمدی یافت می‌ شوند که توانایی اداره کردن زندگی خود و تهیه امکانات حداقلی برای زندگی را ندارند، این گروه‌ ها بیشتر از اقشار دیگر در معرض آسیب‌های مختلف قرار دارند و در مقابل بیماری‌ها، بحران‌ ها و مشکلات اقتصادی و بلایای طبیعی، آسیب‌پذیرتر از بقیه مردم‌ هستند.
دولت در راستای توانمندسازی اقشار کم درآمد و فراهم ساختن زمینه اشتغال این اقشار استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی را در تمامی استانها به ویژه کهگیلویه و بویراحمد در دستور کار خود قرار داده است.
ایجاد اشتغال و حمایت از مشاغل خرد و کوچک از سیاست های دولت مردمی سیزدهم است.در طرح مشاغل خانگی، متقاضیان متناسب با مهارتی که دارند در سامانه مشاغل خانگی وزارت کار به نشانی https://mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir ثبت نام می کنند.
پرداخت این تسهیلات در بخش‌های مختلف صنایع دستی، خدماتی، صنعتی، فرهنگی و کشاورزی با نرخ سود چهاردرصد از طریق ثبت نام در سایت مشاغل خانگی پرداخت می‌ شود و جامعه هدف این تسهیلات، زنان سرپرست خانوار، زنان روستایی و شهری دارای مهارت و همچنین جوانان هستند.
قرار بود همه بانک های عامل استان تا نیمه آذرماه همه پرونده های ابلاغی تسهیلات اشتغالزایی را پرداخت کنند اما طبق گفته متولیان حوزه اقتصادی این مهم تحقق نیافته است.
در ابلاغیه سال ۱۴۰۲، یک هزار و ۳۲ میلیارد ریال برای مشاغل خانگی استان کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته شده و سهمیه بانک‌ها مشخص شده است و هشت بانک در استان در خصوص پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی تعهدات دارند.
یکی از مقاضیان دریافت این تسهیلات به ایرنا گفت: حدود یک سال است که پرونده تسهیلات مشاغل خانگی اش به بانک ارسال شده است و هنوز خبری از اختصاص این اعتبار وجود ندارد و برای تغییر بانک نیز اقدام کرده اما گویا امکان پذیر نیست.
درخواست ۳۸ هزار متقاضی برای تسهیلات مشاغل خانگی کهگیلویه و بویراحمد
سرپرست مدیریت توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: امسال یک هزار و ۳۲ میلیارد ریال برای مشاغل خانگی استان در نظر گرفته شده که از این میزان ۶۸۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.
ستار باقر پور افزود: هم اینک ۳۸ هزار نفر متقاضی تسهیلات مشاغل خانگی در استان در صف درخواست این تسهیلات هستند که از این تعداد یک هزار و ۹۵۲ نفر به بانک های عامل معرفی شده اند.
هم اینک ۳۸ هزار نفر متقاضی تسهیلات مشاغل خانگی در استان در صف درخواست این تسهیلات هستند که از این تعداد یک هزار و ۹۵۲ نفر به بانک های عامل معرفی شده اند.
وی ابراز کرد: امسال تسهیلات مشاغل خانگی به حدود یک هزار نفر پرداخت شده است.
سرپرست مدیریت توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: سال گذشته میزان تسهیلات مشاغل خانگی استان ۸۶۰ میلیارد ریال بوده که از این میزان ۶۳۰ میلیارد ریال آن پرداخت شد.
بانک های استان پرداختی ندارند
سرپرست مدیریت توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه وبویراحمد ابراز کرد: روزانه حدود ۵۰ نفر برای پیگیری دریافت این تسهیلات به اداره کار استان مراجعه می کنند اما هم اینک پرداختی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: بانک ها عتبارات را بسته اند و مردم خواهان دریافت این اعتبارات هستند.
باقر پور ادامه داد: البته قرار بود پرونده کل تسهیلات اشتغالزایی استان تا نیمه نخست آذرماه امسال توسط بانک ها تعیین تکلیف بشوند اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.
سرپرست مدیریت توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: بانک های قرض الحسنه مهر ایران، رفاه کارگران و توسعه تعاون عملکرد خوبی در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی داشته اند و بانک های ملی و تجارت عملکرد ضعیف و رسالت نیز عملکرد صفر در پرداخت داشته است.
مصوبه ای که اجرایی نشد
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد پیش تر (مهرماه امسال) عنوان کرده بود که بانک‌های استان تا پایان آبان ماه نسبت به پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی اقدام کنند و در نیمه آذر پرونده مشاغل خانگی نباشد که تسهیلات دریافت نکرده باشد.
سید احسان عسکری ادامه داده بود که بیش از هشت بانک در استان در خصوص پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی تعهدات دارند اما عملکرد برخی از بانک ها قابل قبول نیست.
چنانچه مصوبه مهم معاونت اقتصادی استانداری استان اجرایی می شد متقاضیان زیادی که در صف دریافت تسهیلات مشاغل خانگی هستند کمتر می شدند و حوزه تولید و اشتغال استان جان تازه ای می گرفت.
به گزارش ایرنا، بر اساس تبصره بند ۶ ماده هفت قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی «بانک مرکزی» موظف است با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نحوه توزیع منابع قرض‌الحسنه برای مشاغل و کسب‌وکارهای خانگی را با توجه به اولویت و اهمیت انواع مشاغل خانگی و سهم هر استان تعیین و در ابتدای هر سال به بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ کند.
این استان دارای ظرفیت های بزرگ خدادادی در بخش های مختلف از جمله معادن، نفت و گاز، کشاورزی است اما ۱۶.۸ درصد مردم این منطقه بیکار هستند.
در طرح مشاغل خانگی، با ارائه تسهیلات اندک به افراد به ویژه زنان خانه دار می توان کسب و کارهای پردرآمدی برای آنان راه انداخت و با کم ترین هزینه شاهد رونق تولید و اشتغالزایی بود.
بدون تردید هر نوع از فعالیت های مرتبط با مشاغل خانگی موجب بروز تحولات اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی در شهر ها و روستا ها می شود و ایجاد این کسب و کارها پیامدهای قابل تامل زیادی از قبیل کاهش آسیب های اجتماعی، بهبود وضعیت سلامت و بهداشت مناطق مختلف، توانمند سازی روستایی و کاهش مهاجرت در پی دارد.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر