ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۵۳۱۷۱
گردشگری در «پایتخت نمک ایران»
شهر کوچک گرمسار در غرب استان سمنان با دارابودن بهترین ظرفیت‌ها در حوزه معادن نمک به‌عنوان «پایتخت نمک ایران» نامیده شده. توسعه گردشگری در این معادن با وجود جاذبه‌های زیبا و دیدنی، مغفول مانده و طرح‌های مهم گردشگری گرفتارِ پیچ‌وتاب تفاهم‌ دستگاه‌های اجرایی و بهره‌برداران معادن شده است.
پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶

به گزارش بازارکار از ایرنا، غارهای نمکی به دلیل شکل ویژه‌ای که گذر زمان به خود گرفته‌اند و همچنین شکل و روش برداشت، به کانونی جذاب برای گردشگران در دنیا تبدیل می‌شوند.
از سوی دیگر، حتی می‌توان نمک‌درمانی را از مزایای معادن نمک دانست که امروزه در دنیا به ویژه در اروپای مرکزی و شرقی رواج دارد.
به عنوان نمونه «ویلیچکا» یکی از قدیمی‌ترین معادن نمک دنیا در لهستان است. بزرگی این معدن به حدی است که می‌تواند برج ایفل را در خود جای دهد. معدن نمک ویلیچکا تنها یک معدن صنعتی نیست. این معدن بخشی از تاریخ کشور لهستان محسوب می‌شود که تأثیر مهمی بر اقتصاد و توسعه این کشور داشته است.
حتی زمانی که لهستان به چندین قسمت تقسیم شد، کار این معدن متوقف نشد و حتی کشورهای بیگانه نیز به این معدن علاقه داشتند و این معدن یکی از قدیمی‌ترین معادن نمک در جهان به شمار می‌رود.
گرمسار«پایتخت نمک ایران»
۸۰ درصد نمک مورد نیاز کشور از معادن نمک گرمسار تولید می‌شود، درحالی‌که مسئولان اجرایی در این شهرستان استان سمنان در موارد مختلف از گرمسار به‌عنوان «پایتخت نمک ایران» یاد می‌کنند. بسیاری از ظرفیت‌های این معادن که می‌تواند نقش مؤثری در رشد اقتصادی، گردشگری و اشتغال ایفا کند، مغفول مانده است.
تاکنون سرمایه‌گذاران متعددی برای اجرای طرح‌های گردشگری در معادن نمکی این شهرستان پاپیش‌گذاشته‌اند، اما در پیچ‌وخم قوانین اداری و فقدان تفاهم دستگاه‌های اجرایی شهرستان گرمسار و استان سمنان در اجرای این طرح‌ها با شکست مواجه شدند.
مصاحبه اختصاصی ایرنا سمنان با فرماندار گرمسار درباره ظرفیت‌های این شهرستان را ببینید.
فقدان زیرساخت‌های اولیه برای توسعه گردشگری در معادن نمک
یک فعال گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: غار در واقع یک حفره است که بر اثر عوامل طبیعی در طولانی‌مدت ایجاد می‌شود، اما برخی غارها توسط دخالت انسان ایجاد می‌شود.
فرزاد جعفری با بیان اینکه تنها یک غار طبیعی نمک در گرمسار وجود دارد که به نام «غار پیرزن» و یا «غار جن» معروف است، افزود: سایر مناطق گردشگری نمکی که در گرمسار وجود دارد در واقع در معادن نمک است که دفاتر گردشگری برای جذابیت تبلیغات خود از عنوان «غار نمکی» برای این معادن استفاده می‌کنند.
این فعال گردشگری گفت: در معادن نمک حفره‌ها، تونل‌ها و تالارهایی ایجاد می‌شود که خطر ریزش نداشته باشد تا بتوانند نمک را از معدن استخراج کنند. این تالارها جذابیت گردشگری دارد و می‌توان از این فرصت برای جذب گردشگر داخلی و خارجی استفاده کرد.
وی در رابطه با موانع موجود برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در معادن نمک شهرستان گرمسار گفت: بعضی از معادن نمک که متروکه به شمار می‌روند، در اختیار اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قرارگرفته است و برای اجرای طرح‌های گردشگری و از جمله شاخص‌ترین آن «هتل نمکی»، موانعی ایجادشده است.
صدور مجوز نیاز به همکاری و تعامل مسئولان دارد
جعفری با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی طرح‌های متعدد گردشگری برای بهره‌گیری از این جاذبه طبیعی گردشگری ارائه کردند، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای اجرای این طرح‌ها همکاری لازم را در صدور مجوز و موافقت‌نامه‌ها ندارند.
وی با تاکید بر اینکه مسئولان مختلف در شهرستان گرمسار و استان سمنان، گرمسار را به‌عنوان «پایتخت نمک ایران» در سخنرانی‌های مختلف اعلام کردند، اضافه کرد: ازآن‌پس هجوم گسترده‌ای از گردشگران از سراسر ایران به این شهرستان اتفاق افتاد.
این راهنمای تورهای گردشگری در گرمسار با اشاره به برگزاری تورهای گردشگری متعدد طی سال‌های گذشته در معادن نمک این شهرستان، بیان کرد: با توجه به حجم بالای تقاضای گردشگران برای بازدید از این معادن نمک گرمسار، لازم است از این فرصت مهم در راستای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی این شهرستان نهایت بهره‌برداری شود. این در حالی است که این فرصت مهم سرمایه‌گذاری با پیچ‌وخم‌های قانونی و فقدان تفاهم دستگاه‌های اجرایی مرتبط مغفول مانده است.
وی با اشاره به استفاده از معادن نمکی گرمسار به عنوان لوکیشن برخی تولیدات متعدد سینمایی، تلویزیونی و نمایش خانگی، گفت که این معادن همچنین مورد استقبال هنرمندان سایر رشته‌های هنری از جمله نقاشان، عکاسان هنری و عکاسان طبیعت نیز قرارگرفته است.
جعفری با تأکید بر اینکه مسئولان شورای تأمین گرمسار و استان سمنان بهتر است برای رفع مشکلات و موانع موجود در مسیر رونق گردشگری در معادن نمک ورود کنند، یادآور شد: مهم‌ترین مطالبه فعالان گردشگری پیگیری مجدانه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع‌دستی استان سمنان است.
نامعلوم بودن مسوول تامین امنیت گردشگران در معادن
وی گفت: مهم‌ترین مشکلاتی که مانع رونق گردشگری در معادن نمک گرمسار می‌شود به ترتیب اولویت راه دسترسی به معدن، نبود تابلوهای راهنما در مسیر ورودی معادن نمک، فقدان سرویس‌ بهداشتی و سطل زباله در نقاط گردشگری معادن نمک است.
این فعال گردشگری ادامه داد: طی جلسات متعدد، مسئولان مربوطه وعده دادند اگر تفاهم‌نامه با بهره‌برداران معادن نمکی منعقد شود، می‌توان در روزهای خاصی که کار در معدن متوقف‌است، با هماهنگی معدن‌دار بازدید گردشگران از برخی قسمت‌های معدن انجام شود و این در حالی است که زیرساخت‌های لازم برای رونق‌بخش گردشگری وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنها یک معدن با دفاتر گردشگری در حال همکاری است، گفت: زیرساخت لازم امنیتی برای حفظ امنیت و سلامت گردشگران نیز توسط هیچ نهادی تامین نمی‌شود.
خلاء قانونی مانع اجرای طرح‌های گردشگری در معادن نمک گرمسار است
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به مشکلات متعدد برای جذب سرمایه‌گذار و اجرای طرح‌های گردشگری در معادن نمک گرمسار در غرب این استان، گفت: خلاء قانونی مهم‌ترین مانع برای اجرای این طرح‌ها است.
امیر کرم زاده با بیان اینکه ادارات صنعت، معدن و تجارت و منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در راستای اجرای طرح های گردشگری در معادن نمک گرمسار دخیل هستند، بیان کرد: لازم است برای اجرای طرح های گردشگری در گرمسار «پایتخت نمک ایران» برخی قوانین اداری اصلاح و خلاء های موجود برطرف شود.
گزارش تصویری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان را از معادن نمک گرمسار اینجا ببینید.
وی افزود: مطابق قانون در معادن نمک فعال مجوز اجرای طرح های گردشگری صادر نمی شود و باید تأییدیه ایمنی برای طرح های گردشگری صادر شود و اکنون حضور گردشگران در معادن نمک در واقع غیرقانونی است و مسئولیت تأمین امنیت آنان بر عهده هیچ سازمانی نیست.
معادن متروکه در اختیار منابع طبیعی است
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با بیان اینکه ظرفیت استفاده از معادن نمک گرمسار برای گردشگری در اختیار این اداره کل نیست، تصریح کرد: معادن متروکه و غیرفعال نیز تحت مالکیت منابع طبیعی و آبخیزداری قرار دارد و که خلاءهای قانونی نیز در این راستا مانع از اجرای طرح های گردشگری می شود.
وی ابراز کرد: معدن «ایران» در گرمسار به عنوان معدن متروکه و غیرفعال است و اکنون در اختیار منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان قرار دارد و این اداره کل نیز به دنبال منافع مالی از اجرای طرح های گردشگری و اجاره معدن به سرمایه گذاران است.
کرم زاده بیان کرد: سرمایه گذار بخش خصوصی نیز با توجه به چالش های موجود در این مسیر، از ورود برای سرمایه گذاری در این بخش پرهیز می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بابیان اینکه ظرفیت معادن نمک گرمسار در اختیار این اداره نیست، تصریح کرد: معادن متروکه و غیرفعال نیز تحت مالکیت اداره منابع طبیعی قرار دارد و که خلأهای قانونی نیز در این راستا مانع از اجرای طرح‌های گردشگری می‌شود.
وی ابراز داشت: معدن ایران در گرمسار به‌عنوان معدن متروکه و غیرفعال است و اکنون در اختیار منابع طبیعی قرار دارد و این نهاد نیز به دنبال منافع مالی از اجرای طرح‌های گردشگری و اجاره معدن به سرمایه‌گذاران است.
کرم زاده بیان کرد: سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز با توجه به چالش‌های موجود در این مسیر از سرمایه‌گذاری در این بخش پرهیز می‌کند.
صمت فقط متولی صدور پروانه بهره‌برداری است
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه این اداره کل متولی صدور مجوز گردشگری در معادن نمک نیست، افزود: صمت بر اساس قانون و دستورالعمل‌های موجود، تنها در صدور پروانه بهره‌برداری از معدن می‌تواند دخالت کند.
علی‌اکبر علیخانی با تاکید بر اینکه صدور مجوز گردشگری منوط به تفاهم بهره‌برداران معادن با سرمایه‌گذاران گردشگری یا دفاتر گردشگری است، افزود: تاکنون جلسات متعددی در شورای اسلامی شهر و شهرداری گرمسار برای اجرای طرح‌های گردشگری در معادن نمک برگزارشده که مهم‌ترین مساله تامین امنیت گردشگران است.
بهره‌برداران مسئول تفاهم برای اجرای طرح‌های گردشگری در معادن هستند
وی با بیان اینکه بهره‌بردار مسئول حفظ و حراست از معدن و تأمین امنیت افرادی است که در معدن کار می‌کنند، تصریح کرد: تأمین امنیت گردشگر نیز باید توسط بهره‌بردار معدن پذیرفته شود و درصورتی‌که شرایط ایمنی در معدن فراهم بود، اجازه ورود گردشگران داده شود.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه اداره کل صنعت، معدن و تجارت سمنان مانع از اجرای طرح‌های گردشگری در معادن نمی‌شود، اعلام کرد: صمت هیچ مسئولیتی در قبال تأمین امنیت گردشگران در معادن نمک نخواهد داشت.
وی گفت: بهره‌برداران معدن می‌توانند با امضای تفاهم‌نامه برخی از روزهای هفته فعالیت معدن را متوقف کنند و امنیت لازم برای ورود و خروج گردشگران را ایجاد کنند تا گردشگران از برخی تونل‌ها که امنیت لازم را دارد، بازدید کنند و این در حالی است که برخی تونل‌ها نیازمند تعمیرات است تا امنیت لازم برقرار شود.
منابع طبیعی دخالتی در صدور مجوز گردشگری ندارد
رییس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری گرمسار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه اجرای طرح‌های گردشگری منوط به تفاهم میراث فرهنگی با امور معادن صمت است، تصریح کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری هیچ دخالتی در صدور مجوز در این بخش ندارد.
محمد معین با تأکید بر اینکه زمانی از منابع طبیعی و آبخیزداری برای صدور مجوز استعلام می‌شود که زمین مربوط به اراضی ملی باشد، گفت: اصل واگذاری زمین با جهاد کشاورزی است و منابع طبیعی و آبخیزداری تنها مسئول حفظ و نگهداری آن است.
وجود ظرفیت عظیم معادن نمک در گرمسار نباید با نبود تفاهم و همکاری مسئولان مربوطه مغفول واقع شود و لازم است شورای تأمین، فرماندار گرمسار و استاندار سمنان نسبت به رفع مشکلات در مسیر جذب سرمایه‌گذار بخش گردشگری برای معادن نمک این شهرستان ورود کنند.
گرمسار، با داشتن این ظرفیت طبیعی و خدادادی، با هم‌افزایی درون استانی و همراهی مسوولان شهرستانی، می‌تواند به عنوان الگویی برای کشور در استفاده از ظرفیت گردشگری معادن تبدیل شود. زیرا وقتی این معادن آنقدر برای سازندگان سریال‌های شبکه خانگی جذابیت داشته تا به عنوان لوکیشین از آن استفاده کنند و پای آنان را به این نقطه کشانده، به یقین برای دیگر گردشگران و طبیعت‌گردان نیز جالب توجه خواهد بود.
این در حالی است که مشکل آزادسازی کاروان‌سرای تاریخی سمنان نیز با پیگیری و تاکید مقام‌های کشوری، دستور و ورود مستقیم استاندار سمنان به‌سرعت در مسیر رفع شدن قرار گرفت و اکنون گام‌های مثبتی برای تملیک این بنای عصر قجری به نام میراث فرهنگی برداشته شد و در حال ترمیم است تا این مکان به جاذبه ای برای استفاده گردشگران در مرکز شهر سمنان قرار گیرد.
شاید این اتفاق باید برای معادن نمکی گرمسار هم رقم بخورد.

برچسب ها:

ارسال نظرات