بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۵۸۲۲۹
اوقات فراغت و ضرورت برنامه ریزی مناسب دستگاه‌ها
این روزها با پایان سال تحصیلی، موضوع غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان مجددا داغ شده که برنامه ریزی منسجم و یکپارچه دستگاه‌های فرهنگی در این زمینه برای کسب نتایج مثبت و موفقیت بیشتر ضروری است.
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲

به گز ارش بازارکار، با پایان یافتن سال تحصیلی موضوع مهم غنی سازی اوقات فراغت از جمله داستان های تکراری و دغدغه همیشگی خانواده های ایرانی به ویژه زنجانی هاست.

بسیاری از خانواده ها فرزندان خود را صرفا برای پرکردن اوقات فراغت در کلاس های تابستانی ثبت نام می کنند ولی برخی دیگر به استعداد فرزندان در رشته های مختلف توجه می کنند تا نتایج بهتری را در پایان این مدت شاهد باشند.

اوقات فراغت به معنای زمان استراحت، آسایش و وقت آزاد است که هر فردی به میل خود می تواند از آن استفاده کند درحالیکه استفاده بهینه از ایام فراغت نقش بسزایی در آرامش روانی افراد جامعه دارد.

امروزه با توجه به جنگ نرم دشمنان و تهاجم فرهنگی باید به قشر نوجوان و جوان جامعه بیش از گذشته توجه کرد تا از تاثیرگذاری دشمنان و رواج تفریحات انحرافی در این قشر پیشگیری کرد بنابراین ایجاد زمینه مناسب برای محیطی نشاط‌ آور و تفریحات لذت‌بخش متناسب با الگوهای فرهنگی جامعه ایجاب می کند که به مساله اوقات فراغت نوجوانان و جوانان بیش از پیش توجه شود.

اوقات فراغت و ضرورت برنامه ریزی مناسب دستگاه‌ها

ضرورت تحلیل درست دستگاه های فرهنگی از مساله اوقات فراغت

مدرس دانشگاه و آموزش خانواده در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: به طور حتم شرایط مالی و اقتصادی خانواده ها می‌تواند به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب و ثبت نام فرزندان در کلاس ها و فعالیت های تابستانی باشد اما عامل اصلی و تعیین کننده نیست و نمی تواند به عنوان مانعی جدی در مسیر فعالیت های تابستانی فرزندان محسوب شود.

محمدرضا یارقلی گفت: هم اکنون تعداد قابل توجهی از برنامه های اوقات فراغت در دستگاه‌های فرهنگی رایگان است و یا هزینه ناچیزی جهت ثبت نام و بهره‌مندی از آنها دریافت می‌شود.

این کارشناس خانواده ادامه داد: نباید اوضاع اقتصادی و شرایط مالی را بهانه‌ای برای فعالیت نکردن فرزندان و بهره مند نشدن آنها از فعالیت های متنوع تابستانی در نظر گرفت.

وی به نقش بی بدیل دستگاه های فرهنگی متولی در غنی سازی اوقات فراغت اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های فرهنگی باید یک تحلیل درست از وضعیت جامعه و مخصوصا جامعه هدف خود شامل کودکان، نوجوانان و جوانان داشته باشند.

دستگاه‌های فرهنگی باید یک تحلیل درست از وضعیت جامعه و مخصوصاً جامعه هدف کودکان. نوجوانان و جوانان داشته باشد. این مدرس دانشگاه اظهار داشت: هدفگذاری درست منطقی و متناسب با نیازهای این قشر عظیم، نیازمند حرکتهای منسجم، هدفمند و برنامه‌های مدون دستگاه های اجرایی است.

یارقلی افزود: اتخاذ تدابیر لازم به همراه دقت و هوشیاری بالا در محقق شدن برنامه ها و تاثیرگذاری آنها در غنی سازی اوقات فراغت نقش بسزایی دارد.

وی گفت: نگاه جامع به همراه دوراندیشی و تدوین برنامه های قابل اجرا و عملی و در عین حال توجه به رده های سنی در شرایط اقلیمی و جغرافیایی مختلف یکی دیگر از وظایف دستگاه‌های فرهنگی است به نحوی که برنامه ها در مناطق مختلف شهری و روستایی و عشایری توزیع و اجرا شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: نکته مهم دیگر در طراحی و هدفگذاری برنامه ها استفاده از نظرات و دیدگاه های افرادی است که باید برای آنها برنامه طراحی و اجرا شود.

وی اظهار داشت: با لحاظ کردن رویکرد آموزشی و تربیت کلان در اجرای برنامه ها می توان امیدوار بود که برنامه های خوبی را برای افراد و جامعه هدف خودمان طراحی کرده ایم و باید از این مجموعه پویا، دارای ذهن خلاق و فعال در تهیه و تدوین اهداف و برنامه ها و حتی اجرا کمک بگیریم.

این کارشناس اظهار داشت: همچنین باید سعی و تلاش شود برنامه ها قابل نظارت و ارزیابی باشند تا بتوانیم میزان موفقیت خودمان را در مورد برنامه ها و میزان تاثیرگذاری آنها بسنجیم.

اوقات فراغت و ضرورت برنامه ریزی مناسب دستگاه‌ها

افزایش دانش و مهارت، محور برنامه کلاس های کانون پرورش فکری

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان به شعار کانون پرورش فکری در تابستان جاری با عنوان "تابستونتو بساز" اشاره کرد و گفت: این کانون، فعالیت‌ها و برنامه‌هایی در راستای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان تدارک دیده است.

به گفته علیرضا عیسی‌خانی، برنامه‌هایی همچون نقاشی و تصویرگری، فعالیت‌های علمی، مهارت زندگی، خبرنگاری و روزنامه‌نگاری، قصه‌گویی، کاردستی، نجوم، رباتیک، کارگاه شعر و داستان، خوشنویسی، سفالگری، عکاسی و پویانمایی، هنرهای نمایشی، موسیقی، آموزش‌های زبان انگلیسی و غیر انگلیسی از جمله کارگاه‌هایی است که ویژه گروه‌های سنی «نوباوه» شامل چهار سال به بالا، «نوخوان» هفت سال به بالا، «نونهال» ۹ سال به بالا، «نونگاه» ۱۲ سال به بالا و «نوجوان» ۱۵ سال به بالا به صورت حضوری و برخط برگزار می شود.

وی اضافه کرد: کلاس‌ها و کارگاه‌های کانون یک فرصت برای توانمندسازی کودکان و نوجوانان است و برنامه‌ریزی‌ها در کانون مبتنی بر افزایش دانش و مهارت صورت می گیرد.

ثبت نام در این فعالیت‌ها با هدف شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان و بر اساس ارزش‌ها و نظام تعلیم و تربیت اسلامی و غنی‌سازی اوقات فراغت آنها با طراحی و اجرای برنامه‌های خلاق و با رویکردهای تربیتی، دینی، خانواده‌محوری است. این مسوول ادامه داد: ثبت نام در این فعالیت‌ها با هدف شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان و بر اساس ارزش‌ها و نظام تعلیم و تربیت اسلامی و غنی‌سازی اوقات فراغت آنها با طراحی و اجرای برنامه‌های خلاق و با رویکردهای تربیتی، دینی و خانواده‌محوری است.

وی اظهار داشت: همچنین از دیگر اهداف برگزاری این فعالیت ها نوجوان‌محوری، مرکزمحوری و جذب و پایدارسازی اعضا به ویژه نوجوانان، افزایش دایره مخاطبان، مداخله همراهی و بهره‌مندی موثر خانواده‌ها در فعالیت‌های کانون و بهره‌مندی از ظرفیت گروه‌های جهادی فعال در حوزه آموزشی در سراسر استان آغاز شده است.

عیسی خانی اضافه کرد: ثبت‌نام فعالیت‌ها و عضویت در ۱۶ مرکز ثابت، هشت کتابخانه سیار شهری و روستایی و یک کتابخانه پستی در کانون پرورش فکری استان زنجان و همچنین کانون زبان ایران واحد زنجان آغاز شده و علاقه‌مندان شرکت در دوره‌های حضوری می‌توانند با مراجعه به مراکز فرهنگی هنری کانون در سراسر استان ثبت‌نام کنند.

 

اوقات فراغت و ضرورت برنامه ریزی مناسب دستگاه‌ها

اصلاح زندگی جوانان بر اساس سبک زندگی محور برنامه های اوقات فراغت

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز ادامه داد: تلاش‌ها در برگزاری برنامه‌های اوقات فراغت با محوریت اصلاح زندگی جوانان بر اساس سبک زندگی اسلامی با هویت ایرانی است.

حمیدرضا اسماعیلی با تاکید بر محور بودن نشاط اجتماعی در برنامه‌های اوقات فراغت، گفت: در این راستا تلاش می‌شود از دیگر دستگاه‌ها هم کمک گرفته شود.

این مسوول با بیان اینکه از طرفی استان زنجان به عنوان دبیرخانه شبکه کارآفرینی وزارت ورزش و جوانان تعیین شده است، گفت: این وضعیت فرصتی خوب محسوب می شود که در این ارتباط برنامه ریزی های لازم برای مخاطبان انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان مسوولیت دبیرخانه اوقات فراغت استان را عهده دار است، گفت:این دستگاه برنامه های متعدد و متنوع دستگاه های متولی امر را به لحاظ کمی و کیفی و براساس شیوه نامه ها بررسی و سپس در جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان به ریاست استاندار مطرح می کند و در نهایت تصمیم گیری های کلان اتخاذ می شود.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه دستگاه های متولی امر در حوزه اوقات فراغت، ظرفیت های بسیار بالایی دارند، افزود: تعدد و پراکندگی آنها مشکل دیگری است، از طرف دیگر باید دید تا چه اندازه به نیازهای مخاطب پاسخ داده اند.

دستگاه های متولی امر در حوزه اوقات فراغت ظرفیت های بسیار بالایی دارند البته تعدد و پراکندگی آنها خود مشکل دیگری است، از طرف دیگر باید دید تا چه اندازه به نیازهای مخاطب پاسخ داده اند.وی اظهار داشت: بر این اساس و به رغم برنامه ریزی دستگاه های اجرایی و مجموعه های متولی امر نیاز مخاطبان به نحو شایسته برآورده نشده که البته خود علل مختلفی دارد.

اسماعیلی افزود:در این میان تعاملات بین بخشی می تواند بسیاری از هزینه ها را کاهش دهد که در زمان حاضر چنین چیزی وجود ندارد، هم افزایی ها هم می تواند به پیشبرد کارها کمک کند که چندان نمود نداشته و ظرفیت دستگاه های اجرایی در حوزه اوقات فراغت به صورت واقعی نشان داده نشده و هر دستگاهی به نوعی به دنبال کارهای خود است.

این مسوول از چالش های کنونی در زمینه غنی سازی اوقات فراغت را موازی بودن فعالیت ها، فراگیر نبودن برنامه ها و نبود تبلیغات کافی از اقدامات و ضعف اطلاع رسانی ها ذکر کرد.

 

 

برآیند:

اوقات فراغت از جمله فرصت های مهم در شکوفایی استعدادهای نسل جوان در کشورمان است که تحلیل دقیق و نیاز سنجی، هم افزایی دستگاه ها و اجتناب از موازی کاری ها در این زمینه به نتایج خوبی منتهی می شود بنابراین این موضوع باید همواره مورد توجه دستگاه های متولی قرار گیرد.

ارسال نظرات