بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۵۷۸۷۷
۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی؛
این استان دارای ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی بوده که طبق آمار رسمی هر ساله به طور متوسط ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های کشاروزی مازندران زیر کشت برنج می رود و این استان با تامین بیش از ۴۲ درصد برنج سفید کشور، رتبه اول را دارد.
شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶

به گزارش بازارکار به نقل از ایرنا، مازندران با تولید ظرفیت ۷۲ نوع از تولیدات محصولات کشاورزی به مقدار هفت میلیون و ۵۰۰هزار تُن، حدود ۱۱ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.
این استان دارای ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی بوده که طبق آمار رسمی هر ساله به طور متوسط ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های کشاروزی مازندران زیر کشت برنج می رود و این استان با تامین بیش از ۴۲ درصد برنج سفید کشور، رتبه اول را دارد.
از سوی دیگر این استان به لحاظ تولید محصولات متنوع کشاورزی و همچنین فراوانی تولید در برخی محصولات از جمله مرکبات، برنج، کیوی و گیاهان دارویی به عنوان قطب تولید این محصولات در کشور به شمار می رود و جایگاه ویژه ای دارد.
علاوه بر تنوع تولید محصولات کشاورزی و رتبه دار بودن در برخی محصولات کشاورزی در کشور، این روزها خبرهای خوشی در حوزه صادرات و بین المللی شدن تولیدات این استان به گوش می رسد و قرار گرفتن گل گاو زبان مازندران در سبد غذایی چینی ها و صادرات یک تُن از این محصول از ساری به این کشور از جمله آن است.
 در این پیوند مدیر جهاد کشاورزی ساری با اشاره به صادرات گل گاوزبان از این شهرستان به چین گفت: یک تن از این گیاه دارویی تولید شده در ساری به چین فرستاده شد.
سید اسماعیل علوی، خشکسالی و کم آبی را تهدید بسیار بزرگی برای کشاورزان عنوان و خاطرنشان کرد: کشت گیاهان دارویی پر سود، گیاهان کم آب‌بر و پر درآمد از جمله راهکارها در این زمینه است.
علوی با بیان اینکه تلاش می شود تا کشاورزان به کشت گیاهان دارویی در مزارع و زمین‌های بلاکشت تشویق شوند، تصریح کرد: تاکنون طرح‌های ویژه‌ای مانند جهش تولید در دیمزارها و کشت در اراضی شیبدار اجرایی شد.
وی افزود: کشت این گیاهان علاوه بر اشتغالزایی به تقویت اقتصاد جوامع محلی کمک زیادی خواهد کرد و در کنار آن با صادرات آنها شاهد ارزآوری برای کشور خواهیم بود.
 علوی، صنایع تبدیلی و بازاریابی را حلقه مفقوده‌ ای دانست که موجب می شود کشاورزان هرساله پس از کشت محصول، دغدغه فروش داشته باشند.
شهرستان ساری با ۴۱۹ هکتار سطح کشت گیاهان دارویی که هفت هکتار از این سطح مزارع گل گاوزبان است، ۴۳۰ کشاورز فعال در زمینه کشت انواع گیاهان دارویی دارد.
گل گاوزبان یکی از گیاهان دارویی بسیار مهم و مفید بوده که خواص درمانی بی‌نظیری دارد؛ از برگ‌ها و گل‌های این گیاه برای تهیه عرق و دمنوش گیاهی استفاده می‌شود؛ گل گاو زبان به صورت دم کرده مصرف می‌شود که برای تقویت حواس، تصفیه خون، اعصاب، درمان سرماخوردگی، برونشیت، سرفه، التهاب و ورم کلیه‌ها، سرخک، مخملک، رماتیسم و بیماری های قلبی مفید است

ارسال نظرات