بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۶۲۷۵۰
روایت‌هایی از تولید و اشتغال با تکیه بر ظرفیت‌های محلی
اینجا دیار کریمان و کارگاه قالیبافی روشندلان کارآفرینی است که بدون استفاده از نقشه و به صورت ذهنی گره بر تار و پود فرش می‌زنند و در هر گره و رج، شادی و غم‌های خود را ثبت می‌کنند. آنانی که با چشم دل‌شان به گل‌های قالی نقش می‌دهند، گره و رج در رج بر تار و پود قالی می‌زنند و رنگ قرمز برایشان حس قشنگی است که از بافتن به‌دست می‌آورند. 
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹

قالیبافان نابینایی که با چشم دل به گل‌های قالی نقش می‌دهند
شاید تا امروز داستان کارآفرینان زیادی را شنیده باشیم، اما این‌بار یک خانم کرمانی کارگاه قالیبافی راه‌اندازی کرده که تمام قالیبافانش نابینا هستند. آن‌ها با چشم دل به گل‌های قالی نقش می‌دهند و حاصل دست‌شان قالی‌هایی است که نمی‌توان برای آن‌ها قیمتی تعیین کرد. 
 
اینجا دیار کریمان و کارگاه قالیبافی روشندلان کارآفرینی است که بدون استفاده از نقشه و به صورت ذهنی گره بر تار و پود فرش می‌زنند و در هر گره و رج، شادی و غم‌های خود را ثبت می‌کنند. آنانی که با چشم دل‌شان به گل‌های قالی نقش می‌دهند، گره و رج در رج بر تار و پود قالی می‌زنند و رنگ قرمز برایشان حس قشنگی است که از بافتن به‌دست می‌آورند. 
خانم «مرتضوی» خیر و کارآفرینی است که با راه‌اندازی یک کارگاه قالیبافی در کرمان می‌گوید: «در حال حاضر ۱۵ هنرمند نابینا از سراسر استان به این کارگاه می‌آیند و مشغول کار هستند. آن‌ها با عشق و علاقه مشغول بافتن می‌شوند و ماهانه ۲۰ متر مربع فرش تولید می‌کنند.»
او ادامه می‌دهد: «با ثبت اختراع روش بافت با جعبه‌رنگی، هنرجویان این مؤسسه و کارگاه می‌توانند با تشخیص رنگ و استفاده از خط بریل نخ رنگی مدنظر را انتخاب کنند و کار بافت قالی را انجام دهند.»
این کارآفرین با افتخار به موضوع مهمی اشاره و عنوان می‌کند: «این طرح به نام روشندلان کارآفرین کرمانی به ثبت رسیده است.»
خانم مرتضوی می‌گوید: «این مجموعه جامع و کامل برای مهارت آموزی، توانمندسازی، پیشگیری و فرهنگ‌سازی برای جامعه هدف نابینایان و کم بینایان با هشت کارگاه فعال راه‌اندازی شده که از شهر‌های اطراف نیز به اینجا آمده‌اند و در این مجموعه مشغول کار هستند.»
این بانوی کارآفرین تأکید می‌کند: «این مجموعه قرار است به یک مرکز ویژه مختص روشندلان ایران تبدیل شود که نیازمند حمایت و بازاریابی برای فروش محصولات‌مان هستیم.»
 
«خواستن» با اراده قوی به «توانستن» تبدیل می‌شود
کارآفرینی سخت نیست به شرطی که ابتدا توانایی‌های خودمان را بسنجیم و بعد از آن ظرفیت‌های موجود اطراف‌مان را ببینیم. «حکایت دو جوان کارآفرین که با بازسازی خانه پدربزرگ، کارگاه تولید و پرورش قارچ خوراکی راه‌اندازی کرده‌اند» می‌تواند نمونه بارزی از خواستن و توانستن باشد که مدل‌های مختلف آن در شهر‌ها و روستا‌ها زیاد است. 
 
دو جوان روستای «بساب» استان یزد با هدف ایجاد اشتغال در روستا و مهاجرت معکوس به روستاها، یک کارگاه تولیدی قارچ در این روستا راه‌اندازی کرده‌اند. محمد عباس‌زاده یکی از این جوانان است که چندی پیش تصمیم می‌گیرد برای جوانان روستا کاری کند و خودش درباره عملی کردن ایده‌هایش می‌گوید: «با بازسازی خانه پدربزرگم و با هزینه‌کرد بیش از ۱۰۰ میلیون تومان، کارگاه کوچکی برای پرورش و تولید قارچ راه‌اندازی کردیم.» او می‌افزاید: «کار خود را با تولید ۲۵۰ کیلو قارچ در هر دوره دو ماهه پرورش شروع کردیم و اکنون با توسعه کارگاه در هر دوره دوماهه، یک تن تولید قارچ و پس از پنج دوره، پنج تن تولید قارچ داریم.»
به گفته این جوان کارآفرین، با راه‌اندازی کارگاه توانسته‌ایم برای حدود ۳۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی کنیم. عبدالله ابراهیمی دیگر جوان کارآفرین است که در کنار دوستش دست به کار بزرگی زده است می‌گوید: «بسیاری از تجهیزات مورد استفاده کارگاه از جمله دستگاه رطوبت ساز، کار دست خودمان است و به جای خرید این دستگاه با قیمتی حدود ۲۰ میلیون تومان، آن را با هزینه حدود ۳ میلیون تومان ساخته‌ایم.» وی می‌افزاید: «قارچ تولیدی خود را در شهرستان‌های بافق، بهاباد و کوهبنان به فروش می‌رسانیم، اما وجود واسطه بین تولیدکننده و مصرف کننده باعث می‌شود بهره‌وری لازم و کافی را نداشته باشیم.»
این جوان کارآفرین از مسئولان می‌خواهد آن‌ها را حمایت کنند تا بتوانند با گسترش کارگاه خود برای افراد بیشتری اشتغالزایی کنند و از این همه مهاجرت جلوگیری شود. 
 
شکست‌های تلخ، پلی برای پیروزی‌های بزرگ
برای رسیدن به موفقیت باید ثابت قدم بود و از هیچ زمین خوردنی نترسید؛ موضوعی که جوان کارآفرین و بسیجی فامنینی در استان همدان آن را لمس کرده و می‌گوید: «تجربه شکست‌های تلخ پلی برای پیروزی‌های بزرگ در آینده است.» کسی که با تمام توان پیش رفته و حالا کارگاهی دارد و افراد زیادی را در آن مشغول کار کرده است. 
 
کارآفرین جوان فامنینی از تلاش‌های شبانه‌روزی خود برای رونق کارش می‌گوید و از اینکه تجربه شکست‌های تلخ، پلی برای پیروزی‌های بزرگ آینده است. 
پیام سهرابی‌مرفه با اشاره به اینکه در زمینه تولید پوشاک و خیاطی فعالیت دارد، می‌گوید: «از سال ۹۷ با ارتباط و شناختی که از مأموریت‌ها و برنامه‌های بسیج سازندگی داشتم و تحقیقات متعددی که در زمینه ایجاد اشتغال و رفع بیکاری انجام داده بودم دست به کار شدم و جرقه راه‌اندازی یک کارگاه خیاطی در ذهنم زده شد.»
وی می‌افزاید: «ابتدا با شناسایی استعداد‌ها و نفراتی که علاقه به خیاطی داشتند، شروع و بعد از آن با انجام و برگزاری آموزش‌های لازم این افراد را آماده ورود به بازار کار کردم.»
این جوان کارآفرین بسیجی تصریح می‌کند: «با سرمایه اولیه خود و استفاده از وام اشتغال که از بسیج سازندگی گرفتم اقدام به خرید چرخ‌های صنعتی خیاطی و ایجاد کارگاه کردم.» 
سهرابی‌مرفه از روز‌های سخت تولید در ایام گسترش ویروس کرونا نیز یاد می‌کند و می‌گوید: «در آن ایام به سختی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با کمترین نفرات مشغول کار بودیم.»
وی در باره تعداد نفرات مشغول در این کارگاه هم توضیح می‌دهد: «بیش از ۳۰ نفر از کسانی که شغلی نداشتند در این کارگاه به صورت مستقیم مشغول کار شدند و نفراتی نیز به صورت غیر مستقیم با ما همکاری دارند.»
این جوان کارآفرین در مورد مقصد محصولات تولیدی می‌گوید: «بیشتر تولیدات ما به خارج از استان و به خصوص پایتخت ایران یعنی تهران ارسال می‌شود و آنجا به فروش می‌رسد.»
او با نگاهی به جوانان و نیازهایشان عنوان می‌کند: «توصیه من به جوانان و کسانی که هنوز شغلی انتخاب نکردند این است که بدون ترس و با تلاش و پشتکار و با توکل به خداوند با توجه به علاقه خود در زمینه‌های مختلف وارد میدان شوند و از شکست‌های احتمالی ابتدای کار نهراسند، چراکه این تلاش‌ها و تجربه شکست‌های تلخ، پلی برای پیروزی‌های بزرگ در آینده است.»
 
روحانی کارآفرین، سنگ صبور «شورین»
وقتی یک روحانی در کنار اقدامات مذهبی و فرهنگی نشان می‌دهد کار‌های اقتصادی و وضعیت زندگی و کار و معیشت مردم را هم زیرنظر دارد و برای بهبود شرایط با آن‌ها همراهی می‌کند، شوق و اشتیاق زیادی در محلات به وجود می‌آورد. در همین راستا اقدام قابل تحسین امام جماعت یکی از روستا‌های همدان برای اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار نمونه بارزی از همراهی امامان جماعت در اقصی نقاط کشور در جهت رفع مشکلات مردم است. 
 
«شورین» روستایی کوهستانی از توابع بخش مرکزی شهرستان همدان است که در فاصله هشت کیلومتری مرکز استان واقع شده است. در دل این روستای آرام قصه‌ای از امید و تلاش اهالی برای ساختن ایرانی آباد نهفته است. در این روستای زیبا و دنج، یک کارگاه تولیدی کفش وجود دارد که صاحب و مدیریت آن بر عهده یک روحانی کارآفرین است. او با این اقدام و شغل خود، زمینه رونق معیشت تعدادی از زنان سرپرست خانوار را فراهم کرده است. حاج آقا رحیم خزایی، امام جماعت مسجد روستای شورین همدان است و حالا مردم او را به عنوان معتمد و سنگ صبورشان می‌شناسند. این روحانی کارآفرین در مورد کارگاهی که راه‌اندازی کرده است می‌گوید: «با راه‌اندازی کارگاه تولیدی کفش، ماهانه ۵۰۰ جفت کفش تولید می‌شود که موجب اشتغالزایی و رونق اقتصادی در روستا شده است.» او می‌افزاید: «استقبال اهالی روستا از به حرکت درآوردن چرخ‌های تولید، سطح معیشت اهالی را بالا برده است.» امام جماعت مسجد شورین همدان به فعالیت‌های فرهنگی این مسجد هم گریزی می‌زند و به برگزاری کلاس‌های سه‌شنبه مهدویت اشاره می‌کند و می‌گوید: «روحانی مسجد باید کنار مردم و برای آنان باشد تا بتواند رسالت تبلیغی و فرهنگی خود را انجام دهد.» حاج آقا خزایی تأکید می‌کند: «کلاس‌هایی به منظور درآمدزایی و روش‌های کسب و کار برگزار شده و به اهالی آموزش داده می‌شود تا زمینه‌ساز رونق اقتصادی در این منطقه باشند.» جالب اینکه این روحانی کارآفرین، در کنار فعالیت‌های روزانه خود به ورزش نیز اهمیت می‌دهد و آن را ضامن سلامتی برای انجام کار و تلاش بیشتر می‌داند.

روزنامه جوان

برچسب ها:

ارسال نظرات