بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۵۷۵۵۱
هجدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی به کار خود پایان داد؛
هجدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی پس از دو روز برگزاری و میزبانی از شخصیت‌های برجسته کشوری و استانی به کار خود پایان داد.
چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹

به گزارش بازارکار به نقل از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، هجدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.
رونق ‌بخشیدن به کسب‌وکارهای فناورانه و دانش بنیان، زمینه‌سازی برای اثرگذاری اقتصاد دانش‌بنیان در توسعه پایدار و پیشرفت کشور، جهت‌دهی به فعالیت‌های فن آفرینانه در راستای حل مسائل و چالش‌های اساسی کشور، تقویت مذاکرات دوجانبه  B2Bو سرمایه‌گذاری‌های کلان و واقعی، شناسایی و معرفی واحدهای فناور و فن آفرینان موفق به سرمایه‌گذاران دولتی، خصوصی و خیرین حوزه فن‌آفرینی، گسترش ارتباط مراکز علمی و پژوهشی، ایده‌پردازان و طراحان، مخترعان و مبتکران با بخش‌های مختلف اقتصادی، ترویج، توسعه و تشویق فرهنگ خلاقیت، نوآوری، فن‌آفرینی و کارآفرینی مبتنی بر فناوری، افزایش امید در فن‌آفرینان و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس به ویژه به‌صورت کارگروهی و شناسایی واحدهای فناور آماده ورود به بازارهای ملی و بین‌المللی از مهم‌ترین اهداف هجدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی بود.
رویدادهای جانبی
«فناوری‌های نوظهور و آینده‌نگر»، «فناوری‌های صنعت‌ساز»، «رفع نیاز صنعت در دوران تحریم»، «صنایع نفت، گاز و پتروشیمی»، «محیط‌زیست، آلودگی هوا، آب و انرژی، مدیریت منابع آب»، «نیازهای صنعت دارو، مهندسی پزشکی»، «فناوری‌های نرم و هویت‌ساز و صنایع خلاق»، «زیست‌فناوری، نانو، کشاورزی و صنایع غذایی» و «صنایع IT، ICT، هوش مصنوعی» نیز از جمله زمینه‌های پیشنهادی این دوره از جشنواره متناسب با فضای فناورانه مورد نیاز کشور محسوب می‌شد.
 طی این دو روز رویدادهای جانبی مختلفی نیز اعم از «پل سرمایه‌گذاری»، «تأمین مالی جمعی طرح‌های فناورانه»، «روش‌های نوین تأمین مالی و سرمایه‌گذاری»، «بازارچه طعم فناوری در زندگی»، «مهارت‌های رهبری استراتژیک در قالب بازی نبرد پادشاهان» و «نشست میز مسائل دانش‌بنیان» با هدف تقویت ارتباط میان اعضای زیست بوم فناوری و نوآوری و مردم، برگزار شد.
نمایشگاه و «بازارچه طعم فناوری در زندگی»
یکی از این برنامه‌های جانبی، نمایشگاه هجدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی بود که با حضور ۷۱ شرکت دانش‌بنیان، فناور، سازمان و صنایع بزرگ کشور در برج فناوری شهرک شروع به کار کرد. در این نمایشگاه، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور جدیدترین دستاوردهای خود را در حضور سازمان‌ها، صنایع بزرگ، اساتید دانشگاهی و سایر بازدیدکنندگان به نمایش گذاشتند. تقویت ارتباط میان دانش‌بنیان‌ها، صنایع بزرگ و دانشگاه‌های برتر و از طریق ارتباط مستقیم جمله دستاوردهایی است که در حاشیه این نمایشگاه به دست آمد. همچنین برای اولین بار در حاشیه این جشنواره «بازارچه طعم فناوری در زندگی با هدف فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که برای عموم مردم قابل استفاده است، برگزار شد.
فارغ از این رویدادها که طی دو روز به صورت مستمر درحال برگزاری بود، هجدهمین دوره جشنواره شیخ بهایی، برنامه‌های آموزشی و گردهمایی دیگری را نیز در خود جای داد. در روز اول، رویداد تأمین مالی جمعی طرح‌های فناورانه که فرایند تأمین مالی بیش از ۱۰ طرح فناورانه در حوزه‌های مختلف را کلید زد و گردهمایی تعدادی از سکوهای تأمین مالی جمعی کشور، بخش مالی و سرمایه‌گذاری این رویداد را تشکیل داد.
کارگاه روش‌های نوین تأمین مالی و سرمایه‌گذاری با ارائه رضا غلامعلی پور مدیرعامل شرکت تأمین ملی سپهر، و احمد ورد مشاور رئیس شهرک در امور سرمایه‌گذاری، نیز برگزار و بر تأمین مالی جمعی؛ به عنوان گزینه‌ای مناسب برای تأمین مالی پروژه‌های فناورانه دانش‌بنیان تأکید شد.
دریچه‌ای رو به آینده
برگزاری دو رویداد دریچه‌ای به آینده در موضوعات «آینده فناوری» و «فرصت‌ها و چالش‌های آینده کسب‌وکارها و محوریت هوش مصنوعی» نیز ضرورت‌های فناورانه کسب‌وکارها در آینده را به نمایش گذاشت. در رویداد اول اولگ‌ مُوسِسیان، مدیرعامل پارک علم و فناوری دانشگاه ایالتی مسکو روسیه، با محوریت تجربه روسیه به سخنرانی پیرامون فناوری‌های آینده، استراتژی‌هایی برای توسعه فناوری‌های نوظهور و نقش استارتاپ‌ها به عنوان بازیگران اصلی در این حوزه پرداخت. پس از وی نیز به ترتیب مدیرعامل شرکت پستکس با موضوع نقش هوش مصنوعی در تحول فرآیندها و بهینه‌سازی لجستیکی، مدیرعامل شرکت بایتیکل با موضوع تجربه یادگیری ارزهای دیجیتال با کمک هوش مصنوعی و مدیرعامل شرکت آتی ایده انرژی با موضوع نقش باد در تأمین انرژی شهرهای آینده به سخنرانی پرداختند.
در رویداد دوم نیز پروانه فخیم مدیر ارشد تحول دیجیتال ایرانسل، سبحان فروغی هم بنیانگذار و مدیرعامل هلدینگ تپسل، محمد اتابکی هم بنیانگذار و مدیرعامل شرکت آپتایم و پوریا حداد مدیرعامل فیلاگر، مدیر محصول هوش مصنوعی گروه انتخاب با محوریت هوش مصنوعی، فرصت‌ها و چالش‌های آینده کسب و کارها را تشریح و به ضرورت استفاده از ظرفیت‌های این فناوری تأکید کردند. استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها، شناسایی و حل چالش‌های سازمانی یکی از مهمترین نکات بیان شده در این نشست بود. بر این اساس کسب و کارهایی که قادر به استفاده مناسب از این فناوری نیستند، به مرور قدرت رقابت در بازار را از دست داده و حذف خواهند شد.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در کنار مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، مدیران صنایع بزرگ، اساتید دانشگاهی، دانشجویان و خبرنگاران، از جمله مهمترین بازدیدهای روز اول این جشنواره بود.
میزبانی از وزیر علوم
دومین روز این جشنواره نیز با ادامه رویدادهای آغاز شده در روز اول نظیر نمایشگاه جشنواره، بازارچه طعم فناوری، مذاکرات B2B و گیمیفیکیشن نبرد پادشاهان آغاز شد. در این روز نشست میز مسائل دانش‌بنیان با هدف پاسخ به سوالات دانش‌بنیان‌ها و تشریح حمایت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از این شرکت‌ها برگزار شد.
برگزاری دو رویداد اعلام نیازهای فناورانه از سوی دو صنعت و سازمان بزرگ نیز بر غنای محتوایی هجدهمین دوره جشنواره شیخ بهایی افزود.
در رویداد اول، هلدینگ پتروپالایش اصفهان نیازهای فناورانه خود را توسط معاونان و مدیرانش در محورهای برق و ابزار دقیق، هوش مصنوعی، انرژی خورشیدی، ساخت و تولید و فرآیند به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور اعلام و جلسات B2B با مدیران این شرکت‌ها برگزار کرد.
در رویداد دوم نیز چالش‌ها و نیازهای فناورانه مدیریت شهری در زمینه‌های خدمات شهری و محیط زیست، حمل و نقل و ترافیک شهری، شهر هوشمند و فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط معاونان و مدیران شهرداری اصفهان تشریح شد.
نکته قابل توجه در دومین روز این جشنواره، حضور محمد علی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، و بازدید وی از بخش‌های مختلف جشنواره اعم از بخش تأمین مالی جمعی طرح‌های فناورانه و نمایشگاه جشنواره بود. زلفی گل در حاشیه این بازدید ضمن تشکر و قدردانی از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برای برگزاری این جشنواره ملی، در استودیو سیار صدا و سیما حاضر شد و اهم برنامه‌های وزارت عتف را در حمایت از دانش‌بنیان‌ها تشریح کرد.
وی گفت: حضور فن آفرینان مختلف در کنار هم موجب هم آفرینی و نوآفرینی‌های چند رشته‌ای و بین رشته‌ای می‌شود. به علاوه باعث می‌شود افراد صاحب فن دیده شوند که این مسئله نیز به سهم خود شرایطی را ایجاد می‌کند که فن آفرینان بتوانند از حمایت‌های مادی و معنوی بیشتری برخوردار شوند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: ما نیز با بازدیدهای خودمان اگر بتوانیم علاوه بر موارد موجود کمک‌های مادی یا معنوی بیشتری انجام دهیم، حتماً این کار را انجام می‌دهیم.
شقایق حق‌جوی جوانمرد رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، نیز ضمن حضور و بازدید از این جشنواره بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تأکید کرد.
وی تمرکز جشنواره بر تأمین مالی جمعی که در راستای شعار سال است را اقدامی ارزشمند خواند و تأمین مالی طرح‌های فناورانه را یکی از الزامات توسعه فناوری عنوان کرد.
گفتنی است در نهایت پس از دو روز فعالیت با برگزاری آیین اختتامیه و اهدای جوایز، هجدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی رسماً به کار خود پایان داد.

ارسال نظرات