بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۴۴۴۲
تلفیق هنر، خلاقیت و صنعت در طراحی زیورآلات سنتی به معنای ترکیب ارزش‌های هنری با فرآیندهای صنعتی است تا نتیجه‌ای نه تنها زیبا بلکه قابل تولید و استفاده در مقیاس وسیع‌تر به دست آید. در این ترکیب، هنر به عنوان بخش اصلی و الهام‌بخش عمل می‌کند، در حالی که خلاقیت به طراح این امکان را می‌دهد که مرزهای سنتی را بشکند و ابتکارات نوآورانه به‌وجود آورد. صنعت نیز از سوی دیگر فرآیندهای تولید، بهره‌وری و استانداردهای کیفی را به اجرا در می‌آورد.
سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱

طراحی زیورآلات سنتی؛ از ایده تا واقعیت، جادوی هنر و صنعت

به گزارش بازارکار؛ در طراحی زیورآلات سنتی، خلاقیت می‌تواند در انتخاب مواد، طراحی مدل‌ها و نحوه استفاده از رنگ‌ها و فرم‌ها خود را نشان دهد. به عنوان مثال، یک طراح می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های مدرن، طرح‌های سنتی را به شیوه‌ای نوآورانه و با جزئیات خاص اجرا کند. در حالی که در گذشته بیشتر از ابزارهای دستی استفاده می‌شد، امروزه با پیشرفت فناوری، امکان استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته برای حکاکی دقیق‌تر یا قالب‌سازی سریع‌تر فراهم شده است. 

تلفیق این سه عنصر به طراحان این امکان را می‌دهد که آثار هنری منحصر به فردی خلق کنند که هم از نظر هنری جذاب و هم از نظر صنعتی قابل تولید و تجاری‌سازی باشند. در نتیجه، این ترکیب نه تنها موجب حفظ اصالت و هویت سنتی در آثار می‌شود، بلکه امکان بهره‌برداری از تکنولوژی روز برای افزایش کیفیت و دسترسی به بازارهای جهانی را نیز فراهم می‌آورد.

 این هم‌افزایی بین هنر و صنعت در طراحی زیورآلات سنتی، باعث ایجاد آثار زیبایی می‌شود که هم از نظر فرهنگی غنی هستند و هم از نظر اقتصادی سودآور، و در نهایت به رشد صنعت زیورآلات در سطح جهانی کمک می‌کند.

نجمه زارع، طراح زیورآلات و تولیدکننده‌‌ی صنایع دستی هنرهای اسلامی است که از سال ۱۳۹۱ اولین کارگاه خود را با زمینه طراحی و ساخت زیورآلات دست ساز به روش میناکاری خانه بندری راه‌اندازی کرده و با انتقال مهارت‌ها و تجربیات خود، تاکنون برای بیش از ۱۰۰ نفر مسیر جدیدی برای این جوانان فراهم کرده تا وارد بازارکار شوند.

این کارآفرین در گفت‌وگو با خبرنگار بازارکار در رابطه با تجربیات و نحوه ورود خود به بازارکار  می‌گوید: در سال ۱۳۹۱، اولین کارگاه مستقل خودم را با تمرکز بر طراحی و ساخت زیورآلات دست‌ساز به روش میناکاری خانه‌بندی راه‌اندازی کردم، درابتدا این کارگاه را با سرمایه اولیه‌ای حدود ۶ میلیون تومان در کارگاه‌های کارآفرینی دانشگاه هنر اسلامی تبریز تاسیس کردم.

وی ادامه داد: اکنون مدیریت استودیوی طراحی "کارما" را برعهده دارم. این استودیو در زمینه‌های متنوعی همچون سفال و سرامیک، چوب، فلز، زیورآلات، هدایای سازمانی، اکسسوری‌های آشپزخانه و مجسمه‌های شهری فعالیت دارد و همچنین به تولید محتوا در مرکز رشد دانشگاه هنر اسلامی تبریز می‌پردازد.

زارع با بیان اینکه در بخش طراحی، از جدیدترین متدها برای مدل‌سازی اولیه استفاده می‌کنیم و محصولات خاصی مانند هدایای سازمانی ویژه با کیفیت بالا تولید می‌نماییم، گفت: در طراحی و تولید محصولات هنری‌مان تلاش می‌کنیم از المان‌های اسلامی و ایرانی بهره بگیریم، همچنین در انتخاب متریال و روش تولید، به دوستدار طبیعت بودن و طراحی سبز توجه ویژه داریم. 

این هنرمند خاطرنشان کرد: صنایع دستی ایرانی همواره مورد توجه جامعه بوده است، بسته به کیفیت و قیمت محصولات، این هنر در میان اقشار مختلف جامعه طرفداران خود را دارد و چشم ایرانیان به این نوع هنر و صنایع دستی خو گرفته است.

وی در رابطه با اشتغالزایی و تربیت جوانان افزود: در طول سال‌های فعالیت حرفه‌ای‌ام در زمینه طراحی زیورآلات، همواره به آموزش و تربیت نسل‌های جدیدی از طراحان نیز توجه ویژه‌ای داشته‌ام. یکی از اهداف مهم من در این مسیر، انتقال تجربیات و دانش خود به دیگران بوده است. 

زارع ادامه داد: به طوری‌که تاکنون توانسته‌ام حدود ۱۰۰ نفر از علاقه‌مندان به هنر طراحی زیورآلات را به‌گونه‌ای آموزش دهم که بتوانند به‌طور مستقل در بازار هنر فعالیت کنند و حرفه خود را راه‌اندازی نمایند. این افراد پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، به توانمندی‌های لازم برای ورود به این صنعت دست یافته و در زمینه‌های مختلف طراحی، تولید و فروش زیورآلات به موفقیت‌های قابل توجهی رسیده‌اند.

وی اضافه کرد: همچنین برای هشت نفر امکان اشتغال در کارگاه فراهم شده است و همکاری نزدیک با این افراد به من این امکان را می‌دهد که علاوه بر ارائه کارهای حرفه‌ای، به آن‌ها در مسیر یادگیری و رشد شغلی جوان نیز کمک کنم. امیدوارم زمینه‌های لازم برای افزایش اشتغال فراهم گردد.

وی با اشاره به دلایل موفقیت خود، گفت: موفقیت در هنر، همانند سایر رشته‌ها، نیازمند علاقه و پشتکار فراوان است. البته ضروری است تا یک هنرمند کنجکاو و خلاقیت ذاتی داشته باشد تا از نظر تکنیکی و بصری به ثبات برسد.

وی اصلی ترین دغدغه تولیدکنندگان محصولات هنری را همخوان نبودن نرخ تورم با قیمت محصولات عنوان کرد و افزود: این موضوع به مرور حاشیه سود را کاهش می‌دهد. البته مهم‌ترین دغدغه‌ی کاری من نیز، پیدا کردن بازاری پایدار برای عرضه‌ی محصولات است.

به گفته وی؛ روند طراحی و ساخت محصولات به نوعی فرآیندی آکادمیک است، اما هر فردی که به این هنر علاقه‌مند باشد، با مطالعه و استفاده از تجربیات استادان و با صبر و حوصله، می‌تواند در این مسیر موفق شود.

ارسال نظرات