بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۵۹۱۸۱
یکی از حوزه‌های اشتغال مددجویان که در نمایشگاه آبادایران نیز دارای غرفه بود، صنایع دستی و سفالگری است.
دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴

به گزارش بازارکار از پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، اشتغال از طریق کیمیاگری خاک از جمله مشاغل پایداری است که طی سال‌های اخیر علاقه‌مندان و مددجویان بسیاری را از جرگه مستمری‌بگیری خارج کرده است.

مجتبی جدی از خراسان رضوی راهبران شغلی کمیته امداد و مدیر شرکت سفال و سرامیک باستان دانش بنیه به فعالیت مجموعه خود پرداخت و اشتغال در حوزه سفال و سرامیک را با توجه به ذوق هنری ایرانیان از جمله بسترهای قوی توانمندسازی دانست.

وی در توضیح بیشتر گفت: مجموعه ما علاوه بر تولید سفال و سرافیک، تجهیزات و دستگاههای سفالگری را هم با تکیه بر توان مددجویان و نیروی انسانی متخصص تولید می‌کند که در تقویت زنجیره تولید و جلوگیری از آسیب‌پذیری ناشی از وابستگی خارجی بسیار موثر است.

به گفته او، در کنار این محصولات، لعاب‌هایی تولید شده که محصول خلاقیت هنرمندان و متخصصان ما است، از جمله وابستگی ما به خارج از کشور بود که اکنون در دسترس سفارگران داخلی و در داخل تولید می شود.

این راهبر شغلی ادامه داد: تولید گِل و دوغاب از دیگر محصولات شرکت ما است که به استان‌های دیگر نیز ارسال می‌شود و اکنون به دبال صادرات آن هستیم که نیازمند حمایت‌های است.

جدی اظهار کرد: امروز صفر تا ۱۰۰ تولید سفال در مجموعه ما توسط مددجویان انجام می‌شود و تقریباً به جز مواد کانی که در کشور ما کمیاب است، تمام ساختار و مواد در داخل و توسط خودمان تولید می‌شود.

این فعال حوزه سفال گفت: علاوه بر این، طبق تفاهمنامه‌ای که با مجموعه فنی و حرفه‌ای داریم موضوع آموزش و مهارت‌آموزی از راهبردهای اصلی شرکت ما است که در کنار فعالیت اقتصادی دنبال می‌شود.

جدی اعلام کرد: تا به امروز حدود ۶۰ مورد اشتغال مستقیم ایجاد کردیم که ناشی از راهبری شغلی و مشاوره صنایع دستی است که در مجموعه ما با همکاری کمیته امداد به ثمر نشسته است.

وی آموزش در کنار تولید و بازاریابی را از مهم‌ترین برنامه راهبری شغلی خود دانست و افزود: اولویت ما این است که مددجو یا متقاضی مهارت‌جو در کوتاه‌ترین زمان وارد بازار کار شود.

وی اقتصاد حوزه سفال را نیز در حال احیا توصیف کرد و افزود: خوشبختانه در حال حاضر بازار فروش مناسب و سفارشات قابل اتکایی برای سفالگران و مجموعه ما وجود دارد که باعث پایداری مشاغل شده است.

وی بازارهای جهانی و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را از مهم‌ترین نیازهای صنعت سفال و صنایع دستی ایران دانست و افزود: متاسفانه هنوز موفق به حضور در بازار کشورهای دیگر نشده‌ایم و امیدواریم در آینده نزدیک این موفقیت به دست آید.

جدی با اشاره به ظرفیت گسترده بازارهای جهانی گفت: به طور حتم حضور در بازار کشورهای دیگر به خصوص اروپایی و آسیایی می‌تواند اشتیاق به حوزه سفال را چندین برابر کند.

وی حمایت کمیته امداد را از برنامه راهبران شغلی یک رویداد جدید دانست و افزود: این رویکرد در مدیریت اشتغال مددجویان، جلوگیری از اتلاف یا انحراف منابع و همچنین ایجاد اشتغال پایدار بسیار موثر بوده است.

ارسال نظرات