اربعین حسینی برتمامی عزاداران تسلیت باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۱۲۶۵
رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی از حذف بیش از نیمی از رشته محل‌های فاقد تقاضا در این دانشگاه خبر داد.
حسین بلندی درباره آمایش‌پذیری رشته‌های دانشگاه جامع علمی‌کاربردی اظهار داشت: مهم‌ترین موضوعی که در بدو ورود به دانشگاه با آن روبرو شدیم عدم تکمیل ظرفیت پذیرش دانشجو در مراکز و به تبع آن عدم رعایت کیفیت ارائه آموزش‌ها بود.
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶

به گزارش خبرنگار بازارکار البرز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی گفت: پیاده‌سازی سیاست‌های آمایش در این دانشگاه باتوجه به ماهیت آن به سهولت و با کمترین چالش اجرایی شد به این ترتیب که رویکرد مدیریتی دانشگاه پس از استقرار با اخذ اطلاعات و نیاز‌های متولیان و سیاستگذاران حوزه‌های شغلی مختلف، تحلیل مشاغل به ویژه مشاغل نوظهور و آینده و دوره‌های آموزشی در حال اجرا در نظام آموزش عالی و بخش متوسطه آموزش و پرورش و مطابق سند چشم‌انداز توسعه نسبت به طراحی و اجرای سند آمایش آموزش عالی علمی کاربردی اقدام نمود. متعاقب آن با دغدغه‌مندی مضاعف برای شناسایی نیاز‌های آموزشی واقعی بازار کار و پرهیز از صدور مجوز دوره‌های آموزشی فاقد نیاز، الگوی توسعه متوازن و هدفمند تنظیم شد.  

بلندی تصریح کرد: پیاده سازی این الگو با تمرکز بر سند فوق طی پذیرش‌های اخیر دانشگاه منجر به غربالگری و حذف بخش قابل توجهی از رشته محل‌های فاقد نیاز گردید به‌گونه‌ای که از سال ۱۴۰۱ تاکنون ۴ هزار و ۳۵۸ رشته محل فاقد تقاضا حذف شدند.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی افزود: توجه به مشاغل نوظهور و آتی نشان داد اجرای رشته‌های جدیدی مورد نیاز است که تا آن زمان وجود نداشت بنابراین تدوین دوره‌های جدید هم در دستور کار دانشگاه جامع علمی‌کاربردی قرار گرفت که خروجی آن تصویب و اجرای ۱۲۷ رشته جدید در مقاطع کاردانی و کارشناسی شد.  

بلندی تصریح کرد: به منظور هم‌راستایی در اجرای سیاست‌های تنظیم شده، برنامه میان‌مدت برای احیای ظرفیت این دانشگاه از جمله ایجاد مراکز آموزش علمی‌کاربردی به شرط تضمین اشتغال تنظیم شد که طی آن، ۳۰ مرکز جدید به شرط تضمین اشتغال مجوز گرفته‌اند یعنی تمام دانشجویان این مراکز پس از جذب یا در زمان تحصیل یا پس از فراغت از تحصیل شاغل می‌شوند البته برای اتصال فعالیت مراکزی که از قبل فعالیت داشتند نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده تا نقش واسط بین صنایع و دانشگاه‌ها را برای تربیت منابع انسانی مورد نیاز بخش‌های اقتصادی ایفا کنند.

وی همچنین پی‌ریزی طرح ملی آموزش برای اشتغال دانش آموختگان (آباد) در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی را نگاهی آسیب‌شناسانه به نیاز مهارتی انبوه فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها برشمرد که به درستی مورد توجه هیات وزیران نیز قرار گرفت.

بلندی در پایان تاکید کرد: هدف نظام علمی‌کاربردی ارتقای کیفیت محصول به نحوی است که خروجی‌های آن با کسب آموزش‌های شغلی مورد نیاز و بدون زیاده‌آموزی، یا جذب بازار کار شود یا محوری برای اشتغال خود و دیگران شود، بدیهی است تحقق کامل و مطلوب این هدف در گرو حمایت نهاد‌های سیاست‌گذار و همراهی سایر ارکان نظام است.

برچسب ها:

ارسال نظرات