بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۶۴۸۸۲
رئیس اتاق بازرگانی زنجان عنوان کرد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان گفت: نگاه به محصول زیتون خاص و ویژه است و باید تلاش کنیم برند مناسب این محصول در کشور ایجاد کنیم.
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷

صمد یوسفی اصل در دومین گرامیداشت ملی و استانی زیتون با اشاره به اینکه تولید این محصول در همه استان‌های کشور فراهم نیست و نیاز به لحاظ آب و هوای خاصی دارد، اظهار کرد: زیتون یک موهبت الهی برای استان زنجان است. 

وی با اشاره به اهمیت داشتن نگاه متفاوت به این محصول، افزود: برای اینکه در استان زنجان به سطح زیر کشت فعلی زیتون دست یابیم تلاش‌های زیادی انجام شده و در حال حاضر جزو برترین‌ها در این بخش به‌شمار می‌آییم.

وی با اشاره به ضرورت کشت زیتون با توجه به دانش و نگاه علمی در این بخش، ادامه داد: باید از ظرفیت توان علمی محققان، پژوهشگران در این حوزه استفاده شود.‌ 

یوسفی‌اصل بیان کرد: مسئله تجارت و بازار محصول نگاه ویژه‌ای می‌طلبد باید از روش سنتی فاصله بگیریم و در کشت و داشت و فرآوری و تولید، روش‌های جدید و علمی را پیش بگیریم.

همچنین سفیر ایران در تونس با اشاره به استقرار سیاسی در تونس و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، گفت: در حال حاضر زمینه همکاری فی‌مابین دو کشور وجود دارد.

میرمسعود حسینیان تصریح کرد: با توجه به استقرار این  کشور در شمالی‌ترین نقطه قاره آفریقا و همجواری با اروپا ارتباطات اقتصادی با این کشورها در سطح وسیع وجود دارد. 

وی افزود: خوشبختانه در ماه‌های گذشته شاهد حضور هیئت‌های مختلف در دو کشور بودیم که این امر باعث ایجاد فضای بهتر همکاری می‌شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس با اشاره به کاهش قیمت جهانی زیتون، گفت: وزارت جهاد کشاورزی خرید حمایتی را در تونس انجام می‌دهد.

او ادامه داد: با توجه به اهمیت کشت زیتون برای تامین روغن خوراکی استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی و روش‌های آبیاری در همکاری مشترک دو کشور کمک‌کننده خواهد بود.

حسینیان گفت: باید یک نماینده فعال در حوزه زیتون در تونس مستقر باشد و ما زمینه بازدید فراهم خواهیم کرد که از تجربیات این کشور استفاده کنند و ما قادر به برگزاری برنامه‌های وبیناری هم هستیم.

در ادامه رئیس شورای ملی زیتون ایران گفت: اکنون به این مهم رسیده‌ایم که تولید محصول زیتون در ایران توجیه اقتصادی دارد.

مهدی عباسی با اشاره به ظرفیت محصول زیتون برای صادرات و ایجاد ارزآوری برای کشور و استان، اظهار کرد: بحث صادرات بویژه محصولات کشاورزی مقوله‌ای است که باید زیرساخت‌ها برای آن آماده شود، یکی از این زیرساخت‌ها برندسازی برای محصولات است. 

وی با اشاره به عملکرد و داستان تاسیس این شورا، بیان کرد: واحدهای فراوری زیتون به عدد بالایی رسیده است، از طرفی استان زنجان نزدیک ۵۰ درصد زیتون کشور را تولید می‌کند.

او با اشاره به اینکه صنعت زیتون در کشور فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده و در این سال‌ها در کنار موفقیت‌ها، اشکالات و مشکلاتی هم وجود داشته است، اضافه کرد: در دو دهه اخیر واردات فله‌ای میوه خام زیتون برای حمایت از واحدهای روغن‌کشی صورت گرفت که مگس زیتون را برای کشور به ارمغان آورد و واردات کنسرو زیتون هم تا سال ۹۴ ادامه داشت. 

وی با اشاره به تشکیل فراکسیون زیتون در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خروجی این حرکت، اعمال ممنوعیت واردات کنسرو زیتون بود و این تصمیم منجر به گشایش‌های خوبی شد.

عباسی با تاکید بر اینکه محصول زیتون علاوه بر خام‌خوری ظرفیت تبدیل به روغن زیتون و کنسرو را دارد، افزود: حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد صنعت زیتون به صورت فله‌ای است و این مسئله ضرر زیادی به دولت و بخش خصوصی وارد می‌کند، در حالی‌ که تولید زیتون ۲.۵ برابر برنج، توجیه اقتصادی دارد.

رئیس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به مشکلات حوزه تولید زیتون، گفت: امروز با وجود مشکل کم آبی در طارم شاهد انتقال آب از رودخانه قزل اوزن به اردبیل هستیم.

وی با اشاره به اینکه زیتون ایران به لحاظ کیفی خوب است، اما با نام کشورهای دیگر در جهان عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: روغن زیتون در جهان لیتری ۳۰۰ یورو به فروش می‌رسد، ولی در ایران متاسفانه با توجه به اینکه در حوزه برندسازی زیتون خوب کار نشده است‌، روغن زیتون را ۵ یورو می‌فروشیم.

ارسال نظرات