
تازه ها

نفیسه سادات سیف در گفتوگو با ایسنا با اشاره به جایگاه مشهد در صنعت طلا و صنایعدستی اظهار کرد: مشهد از سال ۱۳۹۶ به عنوان شهر جهانی گوهرسنگها انتخاب شده است و این امر این امکان را میدهد تا بتوان در حوزه طلا و صنایعدستی در سطح جهانی فعالیت کرد.
مشهد پایلوت تولید سوغات فاخر است
وی اضافه کرد: مشهد همیشه مهد طلا و صنایعدستی در ایران بوده است. یکی از مهمترین رشتههای صنایعدستی در خراسان رضوی، رشته زیورآلات سنتی است. مشهد میتواند به عنوان پایلوت تلفیق صنایعدستی و هنر با طلای ۱۸ عیار سهم بسزایی از سوغات زیارت و هدایا را به خود اختصاص دهد.
این فعال حوزه طلا و صنایعدستی، درخصوص اینکه کدام وزارتخانهها میتوانند در توسعه این صنعت نقش مهمی داشته باشند، ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی متولی اصناف صنایع دستی و وزارت صنعت معدن و تجارت است؛ با توجه به اینکه بین صنایعدستی و طلا وفاق ایجاد کردهایم، وزارت میراث فرهنگی و صمت به صورت وفاقی میتوانند نقشه بسزایی در توسعه و تلفیق صنایع دستی با طلا داشته باشند.
سیف خاطرنشان کرد: کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی، ترکیه، مالزی، تایلند، تایوان، اندونزی و بسیاری از کشورهای اروپایی میتوانند بازار محصولات تلفیقی هنر و طلا باشند.
وی با بیان اینکه مهمترین چالش وفاق بین طلا و صنایعدستی، جدید و ناشناخته بودن این وفاق است، مطرح کرد: سرعت پایین تولید در صنایعدستی ناشی از ماهیت دستی و هنرمندانه آن است. در این حوزه برخلاف تولیدات صنعتی، با دستگاهها و خطوط تولید انبوه مواجه نیستیم بلکه با هنر، ذوق و قریحه هنرمندان سروکار داریم.
این تولیدکننده صنایعدستی تصریح کرد: منزوی بودن هنرمندان، عدم رغبت، تمایل به کارهای تلفیقی و در نهایت با توجه به اینکه رشته و تولید محصول جدیدی ایجاد شده است، این امر متولی خاصی ندارد و هر ارگانی تنها صنعت خود را نیز پوشش میدهد. البته در این راستا باید از یوسف تقیزادگان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد به دلیل اینکه درک ویژهای از این وفاق داشتند و از حامیان اصلی وفاق بین طلا و صنایع دستی بودند، تشکر کرد.
نقش شرکتهای خلاق در تحول بازار طلا و صنایعدستی
وی با اشاره به نقش شرکتهای خلاق در پیشرفت صنعت طلاسازی گفت: خارج کردن بازار طلا و جواهر از تولیدات سنتی و مرسوم، بازارسازی محصولات جدید و خلاقانه در حوزه طلا و صنایعدستی، همگانی کردن و در دسترس قرار دادن این نوع محصولات با توجه به شرایط اقتصادی از مهمترین نقشهای شرکتهای خلاق در این حوزه است.
سیف با اشاره به اینکه میتوان با دید سرمایهگذاری به افراد هدیه داد، عنوان کرد: معتقدم که باید هوشمندانه خرید کرد و هوشمندانه هدیه و سوغات داد و بر روی تک تک خریدها حساب کرد.
این فعال حوزه طلا و صنایعدستی، در خصوص اینکه تا چه حد میتوان از تکنولوژیهای نوین در تلفیق هنرهای سنتی با طلا استفاده کرد بدون اینکه اصالت کار از بین برود، ادامه داد: در حال حاضر کشورهایی چون تایوان و چین ورقهایی با لمینت استخوانی و در نازکترین حالت ممکن تولید میکنند.
وی ادامه داد: برخی از شرکتهای داخلی با خرید این ورقهها، تابلو و محصولات زینتی تولید میکنند که آن را به اسم ورق طلای ۲۴ عیار در بازار به فروش میرسانند؛ اما در واقع نه وزن طلا وجود دارد و نه فاکتور طلا فروشی موجود است. در واقع این شرکتها طلای واقعی نمیفروشند، بلکه رویای طلا را به مردم میفروشند.
سیف با اشاره به اینکه در حال حاضر با استفاده از تکنولوژی نوین توانستهایم طلا و نقره را با کمترین وزن، در قالب تابلو و هدایا و با تلفیق با هنر صنایعدستی تولید و به بازار عرضه کنیم، گفت: سوال اساسی این است چرا باید به مردم کشورمان و گردشگران خارجی هدایا و سوغاتی با ورقهای طلا هدیه بدهیم که به رغم زیبایی هیچ ارزش اقتصادی و مالی ندارد و قابل خرید و فروش در بازار طلا و جواهر نیستند.
مدیرعامل این شرکت فعال در زمینه طلا و صنایعدستی ادامه داد: ما توانستیم هنر نگارگری بر روی چوب را با طلای ۱۸ عیار تلفیق کنیم بدون اینکه به اصالت کار خدشهای وارد شود. همچنین در سایر رشتههای هنری نیز این امکان وجود دارد.
وی با توجه به اینکه تلفیق هنر و طلا میتواند به طور موثر در احیای صنایع دستی سنتی ایران نقش داشته باشد، گفت: به دلیل ارزش افزوده طلا بر روی صنایعدستی و همچنین ارزش افزوده صنایعدستی و هنر برروی طلا، میتوان گفت که هم برای صنایع دستی و هم برای طلا و جواهر، بازار جدید و ارزش افزوده ایجاد میشود.
صنایعدستی کالای تزیینی محسوب نمیشود
سیف ادامه داد: ما میتوانیم ادعا کنیم صنایع دستی دیگر کالای تزیینی محسوب نمیشوند، صنایع دستی میتواند به رغم زیبایی کالایی برای سرمایهگذاری مورد استفاده قرار بگیرد و هر روز به آن، ارزش افزوده تعلق گیرد.
وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته خرید طلاهایی با عیار بالا به عنوان سوغات از برخی کشورهای عربی، امری رایج در میان زائران و گردشگران بوده است، گفت: در حال حاضر شرکت ما با رویکردی نوآورانه، محصولی بدیع در حوزه سوغات زیارتی تولید و به بازار عرضه کرده است.
این فعال حوزه طلا و صنایعدستی افزود: این محصول که حاصل تلفیق هنر صنایع دستی و طلا است، اگرچه مدت زمان کوتاهی از معرفی آن میگذرد، اما تلاش شده است تا با کمترین هزینه هدایا و سوغاتیهای فاخر و مرتبط با ساحت مقدس امام رضا(ع) و زیارت را با قیمتی مناسب از ۳۵۰ هزار تومان به بالا در دسترس عموم زائران و ارادتمندان به حضرت قرار دهد.
گسترش بازار سوغات بومی با الهام از ابنیههای تاریخی
سیف عنوان کرد: تلفیق صنایعدستی، طلا، تولید هدایا و سوغات فاخر میتواند در آیندهای نزدیک سهم بسزایی از بازار سوغات و هدایا در کشور را به خود اختصاص دهد. در راستای توسعه این رویکرد برنامهریزی شده است تا به زودی مجموعهای از هدایا و سوغات خاص و منحصر به فرد متناسب با هر شهر و استان با بهرهگیری از صنایعدستی بومی و الگوبرداری از ابنیه تاریخی همان منطقه با طلای ۱۸ عیار تولید و عرضه شود. این محصولات با قیمتی مقرون به صرفه در دسترس آحاد مردم و گردشگران قرار خواهد گرفت.
ارسال نظرات