بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۲۵۲۵
 آبزی پروری یکی از ظرفیت های عظیم اقتصادی در استان ایلام شناخته می شود که اگر در بخش های تکمیل زنجیره تولید و صنایع تبدیلی مورد توجه قرار گیرد، می تواند عامل توسعه و اشتغال در استان باشد.
پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲

به گزارش بازارکار از بازار استان ایلام با تولید سالیانه بیش از ۱۰ هزار تُن ماهی سردآبی و گرم آبی و داشتن منابع آبی یکی از استان های مستعد در تولید و پرورش ماهی و سایر آبزیان است، به گونه ای که می‌تواند به یکی از قطب های اصلی پرورش ماهی در کشور تبدیل شود.
لازم به ذکر است، پرورش آبزیان نه‌تنها یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان ایلام برای ایجاد فرصت‌های شغلی و کسب درآمد برای جوانان می باشد، بلکه می‌تواند با استانداردسازی تولیدات، شرایط صادرات را نیز فراهم کرد.
از این رو وجود رودخانه های دائمی و سدها و همچنین آب و هوای مناسب استان باعث شده طی سال های گذشته مجتمع های پرورش ماهی و پرورش ماهی در قفس در استان ایلام شکل بگیرد، اما با این حال این صنعت هنوز نوپاست و بخش زیادی از ظرفیت های این بخش به فعلیت در نیامده است.
ظرفیت‌های استان در حوزه آبزی پروری
زهرا مسعودی کارشناس آبزی پروری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به افزایش بیش از حد ماهیگیری و صید های بی رویه در اقیانوس ها و دریاها و محدودیت سایر منابع غذائی، امروزه انسان ها به منابع جایگزین از جمله پرورش آبزیان جهت تامین غذاهای دریایی روی آورده اند.
کارشناسان حوزه شیلات: توسعه و راه اندازی طرح های صنایع تبدیلی و بسته بندی و بازار فروش از مهمترین نیازهای اصلی بخش آبزیان در استان ایلام شناخته می شود، چرا که صنایع تبدیلی در بخش آبزی پروری علاوه بر اشتغال برای جوانان استان می توانند منجر به رونق کسب و کار و درآمد مردم در روستاهای استان شود

وی افزود: استان ایلام نیز به واسطه بر خورداری از منابع آبی به ویژه سدها و رودخانه های دائمی، پتانسیل بالایی در حوزه پرورش ماهی به ویژه ماهی در قفس دارد.
مسعودی ادامه داد: توسعه پرورش ماهی در قفس و میگوی پرورشی از طرح‌های شیلاتی در جهت توسعه اقتصاد دریا محور است که با تلاش، برنامه ریزی و هدف‌گذاری می‌توانیم با افزایش تولید در این زمینه شاهد شکوفایی تولیدات از دریا باشیم.
لزوم راه‌اندازی صنایع تبدیلی آبزیان
جواد حسینی یکی دیگر از کارشناسان حوزه شیلات به خبرنگار بازار گفت: توسعه و راه اندازی طرح های صنایع تبدیلی و بسته بندی و بازار فروش از مهمترین نیازهای اصلی بخش آبزیان در استان ایلام شناخته می شود، چرا که صنایع تبدیلی در بخش آبزی پروری علاوه بر اشتغال برای جوانان استان می توانند منجر به رونق کسب و کار و درآمد مردم در روستاهای استان شود.
وی افزود: از طرفی دیگر با توجه به اینکه ماهی بسیار سریع فاسد می‌شود، یکی از موارد پرکاربرد مورد نیاز در پرورش ماهی، سردخانه‌ها برای نگهداری محصولات دریایی و ماهی است.
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی ایلام: این استان دارای ۲۶۵ طرح پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی و تعاونی صیادی است که در این مزارع آبزیانی چون "قزل آلا"، "کپور" و گونه های بومی پرورش داده می شود

این کارشناس با بیان اینکه صادرات ماهی یکی دیگر از ظرفیت‌های فراموش شده در استان است، ادامه داد: با توجه به مرز مهران و نزدیکی به بازار عراق در صورت توجه به حوزه صادرات می توان آینده ای درخشان را برای طرح های ماهی در استان متصور شد.
توسعه آبزی پروری در استان
رضا سلیمانی مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: باتوجه‌به رشد کنونی جمعیت در دنیا، تولید پروتئین حیوانی از اهمیت زیادی برخوردار است که به همین علت پرورش آبزیان به‌عنوان عمومی‌ترین و مؤثرترین راهکار در جهت تولید پروتئین در دنیا موردتوجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به ظرفیت های آبزی پروری در استان ایلام افزود: به منظور توسعه پرورش ماهی در استان برای اولین بار طرح پرورش ماهی گرمابی در سیستم مداربسته و مکانیزه با ظرفیت ۱۵ تن توسط یک شرکت دانش بنیان در محوطه اداره کل فنی و حرفه ای استان ایلام به صورت آزمایشی اجرایی شده است.
وی افزود: میانگین تولید سالانه ماهیان سردابی و گرمابی و محلی استان ایلام ۱۱ هزار تن در ۲۵۰ مزرعه پرورش ماهی، استخر، مزارع کشاورزی، تعاونی ها و تولید در قفس است.
این مسئول تصریح کرد: این استان دارای ۲۶۵ طرح پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی و تعاونی صیادی است که در این مزارع آبزیانی چون "قزل آلا"، "کپور" و گونه های بومی پرورش داده می شود.
مدیر شیلات استان ایلام در پایان گفت:در مجموع برنامه های مدیریت شیلات در استان ایلام جهت توسعه آبزی پروری شامل: پرورش ماهی در قفس در سایر سدهای استان، مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی به منظور افزایش تولید در واحد سطح، رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی استان و تامین سرمایه در گردش واحدها است.
پرورش ماهی یکی از بهترین شیوه‌ها برای تولید آبزیان می باشد و علیرغم اینکه اقداماتی در استان ایلام آغاز شده ولی ظرفیت‌های استان بیش از این است و بسیاری از ظرفیت های آبزی پروری استان مغفول مانده اند، در این راستا توسعه و رفع مشکلات آبزی پروری باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر