بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۴۲۵۰
کمشچه ۶هزار نفر جمعیت دارد که از این میزان ۲ هزارو ۵۰۰ نفر به نانوایی اشتغال دارند. این رقم معادل ۹۵درصد افراد شاغل در این شهرستان است. در این شهرستان ۳۰۰نانوایی سنتی و نیمه‌صنعتی روزانه بین ۶۰ تا ۸۰تن انواع نان‌های باکیفیت را تولید و به سراسر اصفهان و دیگر استان‌های کشور صادر می‌کنند
شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹

به گزارش بازارکار به نقل ازجوان آنلاین: شهر «کمشچه» در استان اصفهان در شرایطی سالانه ۲۰هزار تن نان تولید می‌کند که از گذشته‌های دور نقش پدافند غیرعامل را هم ایفا می‌کرد. از دوران دفاع مقدس که مردان و زنان کمشچه با تنور‌های خانگی برای رزمندگان نان می‌پختند، گرفته تا اتفاقات غیرمترقبه و حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله که هموطنان در دیگر استان‌ها نیاز به قوت و غذا دارند، نان‌شان از این منطقه تأمین می‌شود. هم اکنون بیش از ۲۰نوع نان از جمله نان جو، نان رژیمی، نان ماست موسیر، نان پیاز و جعفری، نان شوید، نان تنور سنتی، نان خشک و نان تافتون در کمشچه تولید می‌شود که ۱۳مورد از این نان‌ها ثبت ملی شده است. با حمایت‌های بسیج سازندگی کمشچه به قطب تولید نان کشور تبدیل شده است و حالا شهروندان زیادی حاضرند در این صنعت سرمایه‌گذاری کنند.

آمار ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت، چاقی، سکته، سرطان و فشار خون در دنیا شتاب گرفته و ۶۰‌درصد علل مرگ‌ها را به خود اختصاص داده است. از هر پنج ایرانی یک نفر مبتلا به یکی از این بیماری‌هاست. طبق آخرین آمار ارائه‌شده هم اکنون ۱۰‌درصد ایرانی‌ها از دیابت، ۲۰‌درصد فشار خون، ۳۰‌درصد چربی اضافی، ۴۰‌درصد تری گلیسیرید بالا و ۵۰‌درصد از چاقی مفرط رنج می‌برند.
به استناد اظهارات همه متخصصان تغذیه غلط منشأ اصلی همه این بیماری‌هاست. در این میان نان به عنوان اصلی‌ترین خوراک مردم نقش بسیار مهمی در این فرایند ایفا می‌کند.
اما متأسفانه همواره مورد بی‌توجهی متولیان قرار گرفته است. مصرف نان با کیفیت و سالم موجب می‌شود از افتادن در سراشیبی مرگ زودرس ناشی از ابتلا به یکی از بیماری‌های غیرواگیر جلوگیری شود.
در گذشته وقتی از کنار یک نانوایی عبور می‌کردیم بوی عطر نان اشتها‌مان را برمی‌انگیخت. خوردن نان وسوسه‌انگیز و اشتهاآور بود و جای همه تنقلات و میان وعده‌های مخرب امروزی را می‌گرفت. امروز، اما نان‌ها عطر و طعم گذشته را ندارند. این مسئله ناشی از تأثیرات مخرب زندگی شهرنشینی بر تار و پود زندگی ماست که سلامتی خودمان را نیز به مخاطره انداخته‌ایم، به گونه‌ای که فریاد سازمان بهداشت جهانی درآمده است که به کجا چنین شتابان می‌روید؟!
شهری که همه نانوا هستند
متأسفانه پخت نان‌های مسطح در کشور طی ۳۰سال گذشته به دلایل متعدد به چالش کشیده شده و دیگر از آن نان‌های معطر و خوشمزه خبری نیست و نان‌های‌مان اصالت‌شان را از دست داده و فاقد کیفیت مرغوبیت گذشته شده‌اند. ناگفته نماند توسعه شهرنشینی نیز نان‌ها را مصنوعی و ماشینی کرده است.
در چنین شرایطی مردم یکی از شهر‌های ایران، ضمن حفظ اصالت و کیفیت نان ایرانی، توانسته‌اند یک چرخه سالم و سودآور اقتصادی را نیز پایه‌گذاری کنند. اگر در کشور به دنبال یافتن شهری باشیم که در آن میزان بیکاری صفر باشد، فقط کافی است ۲۵کیلومتر از شهر اصفهان به سمت شمال خارج شویم تا به شهر تنور‌های همیشه روشن برسیم. کمشچه یا شهر نان و برکت احتمالاً تنها نقطه‌ای از کشور است که در آن هیچ کس به برکت تنور‌های پخت نان بیکار نیست.
کمشچه ۶هزار نفر جمعیت دارد که از این میزان ۲ هزارو ۵۰۰ نفر به نانوایی اشتغال دارند. این رقم معادل ۹۵درصد افراد شاغل در این شهرستان است. در کمشچه ۳۰۰نانوایی سنتی و نیمه‌صنعتی روزانه بین ۶۰ تا ۸۰تن انواع نان‌های با کیفیت را تولید و به سراسر استان اصفهان و دیگر استان‌های کشور صادر می‌کنند. هر روز صف بلندی از خودرو‌های باری برای انتقال نان از کمشچه به سایر نقاط کشور تشکیل می‌شود.
رازی که نان‌ها را جهانی کرده است
اولین سؤالی که پیش می‌آید این است که راز و رمز موفقیت بی‌نظیر کمشچه‌ای‌ها که توانسته‌اند شهرشان را به قطب تولید نان در کشور تبدیل و بیکاری را ریشه‌کن کنند، چیست؟!
آقای علی اصغری یکی از تولیدکنندگان موفق نان در کمشچه می‌گوید: شهرت نان این منطقه ۸۰سال عمر دارد و از کیفیت، طعم و ماندگاری بی‌نظیری برخوردار است. به دلیل استفاده از گندم محلی در تهیه آرد و نیز استفاده از خاک مخصوص این منطقه در تنور‌ها نان کمشچه طعمی متفاوت دارد.
این فعال اقتصاد مقاومتی که با بهره‌مندی از داشته‌های محل سکونتش دست به کار بزرگی زده است، ادامه می‌دهد: پشتوانه اصلی که موفقیت در صادرات نان کمشچه به نقاط مختلف اصفهان و سایر نقاط کشور را رقم زد، عبارت از انجام یک کار پژوهشی و علمی درباره ذائقه مردم استان بود. این کار پژوهشی که بسیار موفق از آب درآمد، کمشچه‌ای‌ها را به سوی ایجاد تنوع در پخت انواع نان سوق داد. در حال حاضر بیش از ۲۰نوع نان از جمله نان جو، نان رژیمی، نان ماست موسیر، نان پیاز و جعفری، نان شوید، نان تنور سنتی، نان خشک، نان تافتون و ... در کمشچه تولید می‌شود که تاکنون ۱۳مورد از این نان‌ها ثبت ملی شده است. بخش عمده‌ای از نانوا‌های کمشچه را بانوان این شهر تشکیل می‌دهند، آن‌ها در کار پخت نان مهارت بسیار بالایی دارند.
شهر کمشچه سالانه حدود ۲۰هزار تن نان تولید می‌کند و از سال‌های دور در مواقع بحرانی برای کشور نقش پدافند غیرعامل را هم ایفا کرده است.
در دوران دفاع مقدس مردان و زنان کمشچه با تنور‌های خانگی، برای رزمندگان نان خشک می‌پختند. بعد از دفاع مقدس هم کمشچه‌ای‌ها در بحران‌های طبیعی نظیر سیل و زلزله، نان مناطق بحرانی کشور را تأمین می‌کنند.
در تولید نان کمشچه به هیچ وجه از جوش شیرین و افزودنی‌های غیرمجاز استفاده نمی‌شود و بازاریابی علمی و به‌روز برای فروش نان‌ها، همواره در دستور کار قرار دارد.
رئیس تعاونی نانوایان کمشچه می‌گوید: نان کمشچه در همه شهرستان‌ها شناخته شده است و حتی آن را به عنوان سوغات به خارج از کشور می‌برند، دلیل این موضوع نیز کیفیت بالای نان و نداشتن دورریز است، نان کمشچه به دلیل نوع پخت آن مدت طولانی قابل استفاده است و این یکی از مهم‌ترین مسائلی است که سبب شهرت و محبوبیت آن شده است.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر