ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۷۸۱۹
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار گفت: محیط بانان همه روزه به صورت بیولوژیک و دستی حشره‌ها را از سوسن چلچراغ های داماش جمع می کنند.
پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹

به گزارش بازارکار، علی فرهی تکرمی در آخرين بازديدها از منطقه حفاظت شده محل رویش سوسن چلچراغ واقع در داماش اظهار کرد: با اقدامات اصلاحی ، حفاظت، رسيدگي و مراقبت خوبي كه صورت گرفته و همچنين ايام پر باراني كه سپري كرديم، بوته هاي گل در وضعيت بسيار خوبي به سر مي برند و نسبت به سال گذشته رشد بیشتری داشته است.

وی ادامه داد: آفت گل سوسن چلچراغ نوعی حشره شبیه کفشدوزک به نام Lilioceris faldermni است  و محیط بانان همه روزه به صورت بیولوژیک و دستی این حشره‌ها را جمع کرده و به مناطق دور دست منتقل می‌کنند. 

فرهی اضافه كرد: امسال هم جذابیت سوسن چلچراغ عاشقان طبیعت را رهسپار به این عرصه طبیعی کرده است. بازدید از این مکان با توجه به این که منطقه مذکور توسط سازمان محیط زیست حفاظت می‌شود با محدودیت مواجه است. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار از علاقمندان بازدید از گل تقاضا مي كنيم تا اخبار مربوط به وضعيت گل را از پورتال رسمي اداره كل حفاظت محيط زيست گيلان دنبال و بعد از اطمينان يافتن از امکان بازدید، با در نظر داشتن اولویت این اداره که حفاظت از رویشگاه اصلی گل است، به محل مراجعه نمایند. سوسن چلچراغ با نام علمي Lilium lederbourii نخستين بار در سال 1354 توسط يك گياه شناس فرانسوي به نام (لدربوري) در منطقه داماش شهرستان رودبار شناسايي شد و پس از آن، از سوي شوراي عالي حفاظت محيط زيست به عنوان يك اثر ملي طبيعي به ثبت رسيد.

محدوده هفت هكتاري گل نادر سوسن چلچراغ در داماش عمارلو شهرستان رودبار در جنوب گيلان به عنوان اثر طبیعی ملی مورد حفاظت سازمان محيط زيست قرار گرفت كه در دو دهه اخير به يكي از مراكز پرجاذبه و گردشگري استان تبديل شده است.

ارسال نظرات