بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۷۶۸۰
معرفی ظرفیت‌های شغلی و گسترش آگاهی دانشجویان
آیین گشایش نمایشگاه کار و هدایت شغلی در دانشگاه شیراز با حضور صاحبان صنایع و شرکت‌های تولیدی برگزار شد.
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵

به‌گزارش بازارکار ز روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، نمایشگاه کار و هدایت شغلی در دانشگاه شیراز با هدف معرفی ظرفیت‌های شغلی و گسترش آگاهی دانشجویان و دانش‌آموخته‌های دانشگاهی، صبح سه‌شنبه ۸خردادماه، در پردیس ارم دانشگاه شیراز آغاز به کار کرد.
مدیر نوآوری، کارآفرینی و فناوری دانشگاه شیراز در افتتاحیه این نمایشگاه، با اعلام این خبر که در نمایشگاه کار و هدایت شغلی ۴۱ غرفه برپا شده است، توضیح داد: ۳۶ غرفه مربوط به صاحبان صنایع و ۵ غرفه ازسازمان‌های دولتی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند و پذیرای عموم دانشجویان و دانش‌آموختگان جویای کار هستند.
دکتر سجاد تقوایی ضمن خیرمقدم به صاحبان صنایع و شرکت‌ها و عموم دانشگاهیان اظهارداشت: آن چیزی که در دانشگاه‌ها حلقه مفقوده به شمار می‌رود،  فضای محدودی است که نیازمند گسترش ارتباطات، شکستن فضای ایزوله و درنهایت برقراری ارتباط با صنایع و واحدهای تولیدی است.
این عضو هیئت‌علمی معتقد است؛ یکی از چالش‌های نگهداشت نیرو و مهاجرت سرمایه‌ی‌ انسانی این است که اطلاع کمی از ظرفیت‌های استان وجود دارد و کمتر کسی می‌داند که شرکت‌هایی داریم که میلیون‌ها‌دلار فروش دارند یا فناوری‌هایی ایجاد شده که در دنیا بی‌نظیر است و بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت جدی وارد صادرات شده‌اند.
دکتر تقوایی، بی‌اطلاعی از ظرفیت‌ها را موجب مهاجرت نیرو بین‌استانی و خارج از کشور عنوان کرد و افزود: باید تلاش کرد تا دانشجویان با فضاهای تولید و بازارفروش آشنا شوند.
مدیر نوآوری، کارآفرینی و فناوری دانشگاه شیراز در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: نمایشگاه کار، رویدادی برای تعامل مستقیم کارجو و کارفرماست. در این رویداد، صنایع، شرکت‌ها و سازمان‌های شرکت‌کننده موقعیت‌های شغلی مختلف خود را ارائه می‌کنند و دانشجویان، دانش‌آموختگان و دیگر کارجویان با مراجعه به نمایشگاه کار علاوه‌بر کسب اطلاعات درباره‌ی کارفرمایان و ارسال رزومه، با نمایندگان هریک به‌طور مستقیم وارد گفت‌وگو می‌شوند.
وی افزود: ازجمله نتایج برگزاری این رویداد برای کارفرمایان، تبلیغ و ارتقای برند و تأمین نیرو‌ی متخصص و برای قشر کارجو، پیداکردن موقعیت شغلی مناسب، اطلاع از ویژگی‌ها و تخصص‌های موردنیاز صنایع و سازمان‌ها و یادگیری و شبکه‌سازی است.
مدیر نوآوری، کارآفرینی و فناوری دانشگاه شیراز به مزایای شرکت در نمایشگاه کار و هدایت شغلی پرداخت و گفت: ارتقاء برند کارفرمایی، ارتباط مستقیم و بدون واسطه، شناخت از بازار کار، تسهیل فرآیند جذب و استخدام، انتشار گسترده آگهی‌های شغلی و جذب استعدادهای باانگیزه، جوان و خلاق ازجمله مزایای شرکت در این نمایشگاه است.
به‌گفته‌‌ی این مقام مسؤول، برپایی میزهای مشاوره، نشست‌ انتقال تجربه، رویدادهای آموزشی و رویدادهای دانشجومحور به‌منظور پرورش مهارت‌های لازم برای کارجویان، به‌ویژه دانشجویان و دانش‌آموختگان از برنامه‌های جنبی نخستین نمایشگاه کار و هدایت شغلی در دانشگاه شیراز است.
اشتغال‌آفرینی و امیدبخشی در نمایشگاه کار و هدایت شغلی
دکتر علی حفیظی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز نیز در این مراسم از فعالیت مطلوب این دانشگاه به‌عنوان یک دانشگاه مادر با صنایع بزرگ و واحدهای تولیدی سخن گفت و به جایگاه علمی دانشگاه شیراز در نظام‌های مختلف رتبه‌بندی، ازجمله رتبه دوم دانشگاه شیراز در میان دانشگاه‌های جامع کشور و رتبه‌ی نخست آن در حوزه پایداری براساس رتبه‌بندی کیو.اس اشاره کرد.
وی با طرح سوالی مبنی‌بر اینکه آیا آمار و ارقام جایگاه دانشگاه شیراز در این نظام‌ها موجب تربیت نیرو متناسب با نیاز صنعت شده است یا نه؟ گفت: مؤسسات مختلفی درحال بررسی نوع نیاز صنایع و مطابقت آن با توانمندی دانشجویان هستند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز با تأکید بر اینکه کارِ گروهی در وجه دوم تربیت نیروی انسانی از رسالت دانشگاه‌ها به شمار می‌رود، اعلام کرد: حضور صنایع در سرفصل‌های ‌درسی آغاز شده است.
دکتر حفیظی تأکید کرد: شناسایی ظرفیت‌ها موجب آشنایی دانشجویان با صنایع و آمادگی برای حضور در واحدهای تولیدی می‌شود و درعین حال، حضور صنعت در دانشگاه، به‌شدت کمک‌کننده است.
وی دیدن چنین ظرفیت‌هایی را امیدآفرین دانست و گفت: معرفی این ظرفیت‌‌ها موجب ماندگاری استعدادها می‌شود.
لزوم شکل‌گیری نگاه ارتباطی برد-برد میان دانشگاه و صنعت
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز نیز در آیین گشایش نمایشگاه کار و هدایت شغلی بیان کرد: اینکه چرا ارتباط میان صنعت و جامعه با دانشگاه در کشور چنانکه باید و شاید محقق نشده است، باید آسیب‌شناسی شود.
دکتر مسلم باقری با بیان ایمکه در بسیاری مواقع اتفاقات خوبی در این زمینه رقم می‌خورد، اما مستمر نیست، اظهار کرد: اگر بخواهیم اتفاقی پایدار را در ارتباط صنعت و جامعه با دانشگاه رقم بزنیم، نباید در سطحی که به بازدید دانشجویان از صنایع و شرکت‌ها و گرفتن طرح‌های اعضای هیئت‌علمی خلاصه می‌شود، بسنده کنیم؛ بلکه باید نگاهمان را متفاوت کنیم.
او ادامه داد: دانشگاهیان باید صنعت را از خودشان بدانند و منفعت آن را منفعت خود تلقی کنند، صنعت نیز باید منفعت دانشگاه را منفعت خود بداند و درنهایت، رابطه‌ای برد- برد میان آن‌ها شکل بگیرد.
به اعتقاد معاون آموزشی دانشگاه شیراز، اگر چنین رابطه‌ای شکل گرفت، می‌توانیم امیدوار باشیم که ارتباطی مستمر و پویا و البته پایدار میان دانشگاه و جامعه رقم بخورد.
دکتر باقری اضافه کرد: در این ارتباط دوسویه و البته بردبرد، صنعت تنها این نگاه را ندارد که نیروی انسانی موردنیاز خود را از میان دانشگاهیان استخدام کند و دانشگاه نیز این نگاه را نداشته باشد که اعضای هیئت‌علمی آن، طرحی را در صنعت به عهده بگیرند تا برای دانشگاه درآمدزایی داشته باشند.
او اظهار کرد: مسائل دانشگاه باید مسائل صنعت باشد و مسائل صنعت نیز باید مسائل دانشگاه باشد؛ باید نیازهای صنعت در آموزش و پژوهش دانشگاه وارد شود و صنعت نیز بداند که اگر در دانشگاه هزینه می‌کند، درواقع با این کار، نوعی سرمایه‌گذاری کرده است.
معاون آموزشی دانشگاه شیراز معتقد است: در بسیاری مواقع شاهد رابطه‌ای برد‌ - باخت میان صنعت و دانشگاه بوده‌ایم؛ به‌گونه‌ای که هریک به منفعت اقتصادی و بهره‌وری خود اندیشیده است.
در آیین گشایش نمایشگاه کار و هدایت شغلی در دانشگاه شیراز جمعی از دیگر مسؤولان استان و صاحبان صنایع و شرکت‌ها نیز سخن خود را در باب ارتباط هرچه بیش‌تر و بهتر دانشگاه با صنعت و جامعه ایراد کردند.


ارسال نظرات